چهارمحال و بختیاری یک درصد از مساحت کشور را داراست و سرچشمه دو رودخانه مهم کارون و زاینده رود است که متاسفانه در این سال‌ها با پدیده خشکسالی مواجه شده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۹۱۱

با توجه به شرایط موجود کشور و به تبع آن در چهارمحال و بختیاری خشکسالی پدیده‌ای جدید نبوده و به زمان حال ارتباطی ندارد.

روزی چهارمحال و بختیاری تامین‌کننده آب استان‌های همجوار بوده که متاسفانه امروزه شاهد خشکسالی‌های پی در پی در این استان هستیم و در حال حاضر این استان به استانی خشک و بیابانی تبدیل شده است.

با آغاز سال زراعی جدید و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط هواشناسی استان باید بارش‌های موثر از نیمه دوم آبان‌ماه آغاز می‌شد که متاسفانه تاکنون خبری از بارش باران در چهارمحال و بختیاری نیست.

مهرداد قطره در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه امسال، چهارمحال و بختیاری وارد دهمین سال خشکسالی شده که با این وضعیت، بارش‌ها نسبت به سال زراعی گذشته 100 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در صورتی که بارش‌های پاییزی از اواخر آبان‌ماه یا اوایل آذرماه در استان آغاز شوند و یا سالی پربارش را پشت سر بگذاریم، کمبودها به هیچ وجه جبران نخواهد شد.

قطره گفت: متاسفانه میزان بارش طی هشت سال گذشته در کوهرنگ 700میلی‌متر و در کل استان دو هزار و 270 میلی‌متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به افزایش دمای هوا در آبان‌ماه امسال در استان، تصریح کرد: افزایش یک تا دو درجه‌ای دمای هوا در آبان‌ماه نسبت به سال‌های گذشته موجب از بین رفتن یخچال‌های طبیعی و تشدید پدیده خشکسالی خواهد شد.

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد تاثیر خشکسالی در کشور ناشی از اقلیم است، ادامه داد: در حال حاضر اقلیم کشور به دلیل خشکسالی یک پله کاهش یافته به طوری که زمانی چهارمحال و بختیاری استانی نیمه خشک بوده و اکنون به استانی خشک تبدیل شده است.وی افزود:متاسفانه طی 40 سال گذشته برای مصارف مختلف از آب‌های موجود رودخانه‌های استان استفاده شده و برنامه‌ای برای آینده که روزی با کم آبی و خشکسالی مواجه می‌شویم، طراحی نشد.

پژوهش گفت: متاسفانه چهارمحال و بختیاری به جای استفاده از آب‌های سطحی از آب‌های زیرزمینی استفاده کرده و همین برداشت‌های بی‌رویه موجب کاهش عمق سفره‌های زیرزمینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه خشکسالی در استان بخصوص خشک شدن دشت‌ها ناشی از مدیریت ناصحیح مسئولان استانی است.

وی چراهای بی‌رویه، بیش از اندازه و بدون مجوز دام‌ها و همچنین برداشت آب از چاه‌ها را از عوامل خشک‌شدن دشت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد ریزگردهای موجود در استان به دلیل خشک شدن دشت‌ها و همچنین مکان‌یابی نادرست فرودگاه است و خشک شدن دشت‌ها به دلیل بی‌درایتی و دلسوزی نکردن مدیران گذشته بوده که نشان دهنده این است ریزگردهای موجود در استان ناشی از عوامل بومی است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه 85 تا 90 درصد آب زاینده رود توسط چهارمحال و بختیاری تامین می‌شود، تصریح کرد: با توجه به سهم آبی که استان تولید می‌کند حق استفاده از آب را دارد که مسئولان استانی به منابع آب توجه نداشته و حفظ سمت را جایی برای منافع خود می‌دانند.

وی با بیان اینکه شغل حدود 70 درصد از جمعیت استان کشاورزی است، گفت: بیش از 70 درصد آب‌های زیرزمینی صرف کشاورزی می‌شود که با تغییر بارش‌ها از برف به باران، موجب شد آب بارندگی از حوزه خارج و وارد حوزه کارون یا زاینده رود شود.

پژوهش گفت: با وجود غیرقانونی بودن طرح‌های انتقال آب، مافیای آب این گونه طرح‌ها را قانونی جلوه می‌دهند و استان پایین‌دست و مافیای آب به دنبال جذب منافع خود هستند.وی خاطرنشان کرد: عدم گرفتن حق استان بخصوص از آب که حیات هر انسان و هر ملتی به آب وابسته است به دلیل جنگ‌های قومیتی و سوء استفاده‌های برخی از افراد، موجب به تاراج رفتن منافع استان شده است.

پژوهش گفت: در صورتی که وضعیت خشکسالی را در دو استان چهارمحال و بختیاری و استان پایین‌دست مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که خشک‌شدن دشت‌ها و کم‌آبی در چهارمحال و بختیاری مربوط به تغییر اقلیم بوده و در استان اصفهان خشکسالی به دلیل عدم مدیریت و بهره‌برداری صحیح از آب بوده است.

با وجود اینکه برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی موجب کاهش عمق آب سطح سفره‌ها شده است، از مجموع 14 دشت استان 11 دشت بحرانی و سه دشت دیگر ممنوعه بحرانی هستند و اکنون شاهد نشست دشت‌ها در استان و شهرستان‌های مختلف هستیم.

لازم است زمینه بهره‌گیری و مدیریت صحیح از منابع آب با توجه به کاهش منابع آبی مورد توجه قرار گیرد، مسئولان استان به این امر مهم و حیاتی که زندگی افراد به آن وابسته است توجه کنند و به منظور فرهنگ‌سازی در این راستا چاره‌ای اندیشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها