در این حادثه هولناک 407 کشته و 7156 نفر مصدوم شدند

تازه‌ترین جزئیات زلزله غرب کشور

زمین قبل از آن «هشدار مرگ» داده بود، اما هیچ‌کس توجهی نکرد؛ 20 دقیقه قبل از این‌که بزرگ‌ترین زلزله سال‌های اخیر در مرز ایران و عراق رخ دهد، دستگاه‌های لرزه‌نگاری، زمین‌لرزه 4.5 ریشتری در ازگله کرمانشاه را ثبت کردند، اما اهالی غرب کشور هرگز تصور نمی‌کردند این تازه اول کار باشد و غول خفته 3/7 ریشتری قصد خروج از کمینگاه خود را داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۹۳۴۹۴

به گزارش جام‌جم، ساعت 21 و 48 دقیقه یکشنبه، زلزله 3/7 ریشتری، مرز ایران و عراق را به لرزه درآورد و تا لحظه ثبت این گزارش 407کشته و 7156 مصدوم برجای گذاشت. کانون زمین لرزه، منطقه ازگله کرمانشاه با عمق 10 کیلومتری بود و بیشترین تلفات در سر پل ذهاب ، شهرهای قصر شیرین، ثلاث باباجانی، اسلام‌آباد غرب، کرند، کرمانشاه و جوانرود بوده است. 526 روستا نیز تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتند تا گستره آسیب‌ها، نگرانی از بیشتر شدن تلفات را افزایش دهد. همچنین قدرت زمین‌لرزه براحتی بر زیرساخت‌های شهری چیره و به قطعی کامل آب، برق و گاز مناطق حادثه‌دیده منجر شد. پس از این زلزله مرگبار که بیش از 180 میلیون نفر در مناطق غربی ایران و عراق شدت آن را احساس کردند، 152 پس‌لرزه دیگر نیز اتفاق افتاد که بزرگی آن بین 3 تا 5 ریشتر بود.

گرد مرگ در شهر

در کرمانشاه، سه روز عزای عمومی اعلام شده است؛ چهره شهرهای زلزله‌زده نیز جز مفهوم ویرانی چیز دیگری پیش چشم قرار نمی‌دهد. بیشتر خانه‌های منطقه ازگله کرمانشاه، توان مقابله با غرش 3/7 ریشتری زمین را نداشتند و به تلی از خاک و سنگ و تیرآهن تبدیل شده‌اند. گرد و خاک بر صورت نگران و چشم‌های گریان اهالی کوفته و هرازگاهی با بیرون کشیدن پیکرهای بی‌جان، امید خانواده‌ها به یاس تبدیل می‌شود.

حل مشکل دارو
و تجهیزات پزشکی

در ساعات ابتدایی حادثه، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، به دلیل آمار بالای مصدومان، از کمبود شدید دارو در بیمارستان‌ها خبر داد و سخنگوی سازمان انتقال خون نیز از همه دارندگان گروه خونی o منفی خواست به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، اما چند ساعت بعد، وزیر بهداشت از تامین کامل تجهیزات پزشکی، بانک خون، دارو و خدمات بهداشتی و اعزام 150 دستگاه اتوبوس آمبولانس و آمبولانس به محل حادثه خبر داد.

کمبود آب، غذا و چادر

مدتی پس از وقوع زمین‌لرزه، بیش از 700 امدادگر هلال‌احمر در قالب ده‌ها تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند و استان‌های مختلف همجوار مانند کردستان، ایلام و همدان نیز در تامین نیروها شرکت کردند. نیروهای ارتش و سپاه و بسیج نیز برای نجات جان هموطنان در محل‌های حادثه‌دیده حضور یافتند و حجم بالای مصدومان باعث شد آمبولانس‌های این ارگان‌های نظامی نیز به کمک مردم بشتابند. اولین گروه از آتش‌نشان‌های تهرانی نیز برای امدادرسانی به کرمانشاه اعزام شدند. وزرای بهداشت و کشور و سایر مسئولان نیز در محل حضور یافتند. به گفته اهالی، بیشترین مشکل مردم بی‌سرپناه، چادر، آب و غذاست که مسئولان برای رفع این مشکل، توزیع هزاران تخته چادر و پتو و همچنین مواد غذایی و آب بین آسیب‌دیده‌ها را آغاز کرده‌اند.

به گفته پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، برپایی چهار بیمارستان صحرایی در دستور کار است و 200نفر از مصدومان دیروز به بیمارستان‌های تهران منتقل شدند. تاکنون 2000 مصدوم از طریق آمبولانس و 600 نفر دیگر از طریق اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

احتمال افزایش تلفات

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با اشاره به امدادرسانی هوایی به ایلنا گفت: چند هلی‌کوپتر و آمبولانس درحال جابه‌جایی و تخلیه مجروحان هستند.

اسماعیل نجار با بیان این‌که کمبود تجهیزات و امکانات درمانی گزارش نشده است، افزود: 20 تریلی موادغذایی، درمانی و پتو از طرف ستاداجرایی به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است. همچنین از تهران نیز حدود دو تریلی آب معدنی، چهار آمبولانس شهر سالم، دو کانتینر موادغذایی، ده آمبولانس از بهشت‌زهرا، 160 سرویس بهداشتی، چهار دستگاه بیل مکانیکی و 40 هزار پتو، چادر گروهی همچنین دارو به سرپل ذهاب ارسال شده است. هنوز احتمال دارد افرادی زیر آوار گرفتار باشند.

13 ساعت پس از حادثه امدادگران موفق شدند، یک مادر و دختر را با کمک سگ‌های زنده‌یاب از زیر آوار نجات دهند. در نقطه مقابل آن اما یک خانواده چهار نفره ازجمله یک زن باردار هفت ماهه و یک دختر 12ساله نیز در یکی از روستاهای سرپل ذهاب زیر آوار خانه‌هایشان کشته شدند. استوار دوم شریف نوروزی از نیروهای هنگ مرزی قصرشیرین نیز هنگام انجام وظیفه در برجک دارخور گروهان قلعه سفید، بر اثر زلزله جان باخت. چهار سرباز دیگر مرزبانی نیز مصدوم شدند. آثار تاریخی نیز از خشم زمین در امان نبودند؛ پنج اثر تاریخی در قصرشیرین، سرپل ذهاب و دالاهو نیز بخشی از تن خود را به تاراج زلزله سپردند.

آخرین روز مدرسه

حسین پارسا پور، رئیس روابط عمومی آموزش و پروش استان کرمانشاه به تسنیم گفت: 5 دانش‌آموز در دالاهو ، یک دانش‌آموز در «ده‌جامی» و شش دانش‌اموز در کرمانشاه فوت کردند هنوز از تعداد دانش آموزان کشته شده در سرپل ذهاب اطلاعاتی در دست نیست.

خسارت 100 درصدی
به برخی خانه‌ها

با تمرکز نیروها بر امدادرسانی هنوز گزارش مشخصی از میزان خسارات وارده به خانه‌ها و زیرساخت‌ها اعلام نشده است. با وجود این، علی‌اکبر اکبری، فرماندار ثلاث باباجانی به آسیب دیدن 90 درصد خانه‌های شهری بین 50 تا 100 درصد و منازل روستایی بین 40 تا 60 درصد اشاره کرده و گفته است: بیشترین خسارت به بخش ازگله رسیده است. مردم از ترس به خانه‌های خود برنمی‌گردند و همین موضوع نیاز ضروری به پتو و لوازم گرمایشی را ایجاد کرده است. به دلیل نبود امکانات نیز مصدومان به بیمارستان‌های کرمانشاه و جوانرود اعزام شده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که برخی از مردم در زمین ورزشی در کرمانشاه اسکان یافته‌اند.

صدور جواز دفن برای قربانیان

پزشکی قانونی تاکنون برای 387 نفر از جان‌باختگان زلزله جواز دفن صادر کرده است.

همچنین روابط‌عمومی بانک سپه نیز اعلام کرده است که این بانک هزار میلیارد ریال برای بازسازی واحد‌های آسیب‌دیده در زلزله غرب کشور اختصاص داده است.

پرداخت خسارت به حادثه‌دیدگان

کیومرث فلاحی، مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه نیز گفت: دستور برقراری بیمه بیکاری و مستمری بازماندگان برای بیمه‌شدگان حادثه‌دیده این استان در زلزله در اسرع وقت صادر شده است.

نجات‌یافتگان

دیروز امدادگران هلال‌احمر درحالی که در میان آوار ساختمان‌های سر پل ذهاب جست‌وجو می‌کردند، نوزاد زخمی را از زیر آوار زنده بیرون آوردند.

مردی که یکی از مصدومان زلزله است، نیز گفت: نیمی از مردم روستاهای شهر سرپل‌ذهاب هنوز زیر آوار هستند و مصدومان وچادرهای صحرایی تحت درمان هستند.

نیروهای نظامی در کنار مردم

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه هم گفت: براساس تقسیم کاری که صورت گرفته، برادران ارتشی با توجه به پادگانی که در شهر سرپل ذهاب داشتند، امدادرسانی به این شهر را به‌عهده دارند و سپاه نیز امدادرسانی به روستا‌های این شهرستان را که تعداد قابل‌توجهی هستند، برعهده گرفته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد تعداد کمی زیرآوار مانده باشند. چادر، آب و غذا سه مشکل اصلی مردم به ترتیب اولویت هستند که از استان‌های اطراف در حال ارسال است. امکانات سپاه نیز بسیج شده و در حال ارسال است که میان مردم توزیع شود و امیدواریم تا شب چادر‌ها برسد مردم از سرما اذیت نشوند.

جعفری ادامه داد: کار جست‌وجو تا شامگاه دوشنبه به پایان می‌رسد.توجه به این که منطقه سرپل ذهاب یک منطقه جنگی بود و در زمان جنگ خراب شده و پس از جنگ بازسازی شده بود، اغلب منازل و ساختمان‌ها تازه ساز هستند و روستا‌های این منطقه، روستا‌هایی خشتی و گِلی نیستند و اکثرا دارای جاده و قابل دسترسی هستند.

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش که از صبح دوشنبه در منطقه حاضر شده بود، گفت: با این که فرمانده نیروی زمینی از نیمه شب یکشنبه وارد منطقه شده بود، حسب امر فرمانده معظم کل قوا تصمیم گرفتم تا در منطقه حاضر شده و خود فرماندهی ارتش را برعهده بگیرم.از زمانی که اولین خبر زلزله مخابره شد، تمام یگان‌های ارتش در منطقه شروع به امداد رسانی کردند. یگان هوانیروز ما نیز از بامداد دوشنبه وارد عمل شده و بیمارستان‌های صحرایی نیروی زمینی و نیروی هوایی به حالت آماده باش کامل در آمده‌اند و یگان‌هایی که برای امدادرسانی به اربعین رفته بودند به کرمانشاه اعزام و مستقر شدند.

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در جریان سفر به شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب گفت: تامین نظم و امنیت اولویت نخست نیروی انتظامی برای مناطق زلزله زده است و در این باره پلیس اقدامات لازم را انجام داده است.

روایت زلزله‌زدگان از شامگاه مرگ

الهه 42 ساله، زمان زلزله همراه دخترش در خانه‌شان بود که دچار حادثه شدند. او به جام‌جم می‌گوید: من و دخترم در خانه بودیم. ناگهان خانه‌مان تکان‌های شدیدی خورد. ما به سمت چارچوب‌ها رفتیم تا جان خود را نجات دهیم. وقتی تکان‌ها قطع شد خود را به بیرون از خانه رساندیم. هنگام خارج شدن از ساختمان، براثر پرتاب آجرهای بنای ساختمان، من، دخترم و برخی از همسایه‌ها مصدوم شدیم، اما بسختی از ساختمان خارج شدیم. ساختمان به طور کامل فروریخت و روی طبقه اول آوار شد. زن مصدوم ادامه داد: مردم عبوری خودروهایشان را کنار خیابان‌ها متوقف کردند و به سمت مصدومان می‌رفتند و آنها را داخل خودروهایشان می‌گذاشتند و به بیمارستان شهر می‌بردند. ما را نیز به بیمارستان شهدا بردند، اما وضعیت بیمارستان هم درست نبود. زلزله بخش زیادی از آنجا را تخریب کرده بود. وی گفت: برق، آب و گاز شهر قطع شده بود. مردم به هم کمک می‌کردند. وسایل پزشکی کم بود و نمی‌توانستند مصدومان را درمان کنند.

هلال احمر کنار بیمارستان تخریب شده چادری را بنا کرده بود که آب معدنی تقسیم می‌کردند.

احمد، یکی از اعضای خانواده خود را در حادثه از دست داده است. درحالی که صدای آژیر آمبولانس در تلفن می‌پیچد، یک نفس به جام‌جم می‌گوید: «دقیق یادم نیست چه ساعتی بود. در خانه بودیم که زلزله آمد. پدر دامادمان هنگام زلزله موفق شده بود خودش را به بیرون از خانه برساند، اما در کوچه ناگهان آوار خانه بغلی روی سرش ریخت و باعث فوتش شد. الان بزرگ‌ترین مشکل ما قطعی آب و برق است. وسایل گرمایشی نداریم. نمی‌دانیم چطور باید سرمای شب را بگذرانیم. نیروهای امدادی هستند، اما کافی نیست. من و خانواده‌ام موفق به فرار شدیم، اما 80 ـ70 درصد خانه‌ها تخریب شده و هنوز نصف مردم زیر آوارند.»

خبرنگار جام‌جم در سرپل ذهاب درباره آخرین شرایط مناطق زلزله زده گفت: «عمق فاجعه بالاست. آسیب اصلی به مسکن مهر رسیده به نحوی که ساختمان‌های آن تقریبا از بین رفته است. به‌رغم تلاش مسئولان برای حل مشکل قطعی آب و برق و گاز همچنان این مساله پابرجاست.» وی از کمبود آب آشامیدنی و چادر به عنوان بزرگ‌ترین مشکل مردم نام برد و افزود: «مردم به آب آشامیدنی نیاز جدی دارند. از طرفی آنها شب گذشته را هم بیرون از خانه‌هایشان گذراندند و با وجود این‌که برخی از ساختمان‌ها هنوز از نظر ظاهری سالم است، اما جرات اسکان در آنها را ندارند . به همین دلیل باید چادرهای بیشتری بین شان تقسیم شود. این اتفاق تاکنون به شکل محدود رخ داده است.»

فرامرز 42 ساله نیز درباره این زلزله وحشتناک به جام‌جم می‌گوید: من پیش از این در سر پل ذهاب زندگی می‌کردم. چندی پیش خانه‌ام را اجاره داده و همراه اعضای خانواده‌ام به کرمانشاه رفتیم. اما والدینم و خواهرو برادرانم در سرپل ذهاب زندگی می‌کردند. از دیشب که زلزله در شهرمان رخ داد، بشدت دلنگران خانواده‌ام شدم. با آنها تماس گرفتم. خدا را شکر اعضای خانواده‌ام همه زنده‌اند، اما مصدوم شده‌اند.

وی افزود: همراه همسر و فرزندانم از کرمانشاه به سر پل‌ذهاب آمدیم. زمانی که وارد شهر شدیم، ساختمان‌ها ویران شده بود. مصدومان در خیابان‌ها بودند. حتی خانه‌ای که من اجاره داده بودم نیز تخریب شده بود. از مردم که در خیابان پرس و جو می‌کردم، متوجه شدم افراد زیادی کشته و مصدوم شدند.

ایمان 32 ساله نیز به جام‌جم می‌گوید: شبی که زلزله آمد، من همراه همسر و دو فرزندمان در خانه بودیم که ناگهان خانه تکان‌های شدیدی خورد و ما سراسیمه از خانه بیرون آمدیم. خانه‌مان زیاد تخرب نشد، اما ساختمان‌های بنا شده در مسکن‌های مهر بیست دستگاه، شیرودی و... به طور کامل تخریب شدند.

وی افزود: مصدومان و تعداد افراد فوت شده زیاد هستند. دارو و اقلام خوراکی کم است که میان مردم زلزله‌زده تقسیم شود. تنها بیمارستان شهر تخریب شده است. شهر ویران شده و داغ سنگینی بردل خانواده‌‌ها مانده است. خیلی‌ها بسختی و با دست خالی و انداختن آجر و سنگ به کناری، اجساد زن، مادر، پدر، برادر، خواهر، فرزند و شوهرشان را بسختی بیرون می‌آوردند.

حسن 70 ساله همراه خانواده‌اش شامگاه یکشنبه مهمان خانه یکی از اقوام در قصرشیرین کرمانشاه بود. شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردند بعد از بازگشت از این مهمانی با خانه‌ای که به تلی از خاک تبدیل شده، روبه‌رو شوند. او به جام‌جم می‌گوید: بعد از شام قصد بازگشت به خانه را داشتیم که ناگهان ساختمان تکان‌های شدیدی خورد. سراسیمه به خیابان آمدیم. مردم سرگردان و پریشان از خانه‌هایشان بیرون آمده بودند.

مرد سالخورده ادامه داد: ما به سمت سر پل ذهاب که خانه‌مان بود، حرکت کردیم. یک ساعت بعد که به آنجا رسیدیم با صحنه دلخراشی روبه‌رو شدیم.وی گفت: ما به سمت ساختمان محل زندگی‌مان رفتیم، دیدیم مجتمع 24 واحدی شش طبقه‌ای که در آن ساکن بودیم به طور کامل تخریب شده و فروریخته است. بیشتر همسایه‌ها مصدوم و توسط خودروهای عبوری به بیمارستان شهدا منتقل شده بودند.

وی افزود: شب از نیمه گذشته بود، ارتشی‌ها همراه سربازهایشان آمدند و شروع به کمک کردند. صبح دوشنبه صدای آمبولانس‌ها خودروهای آتش‌نشانی و هلال‌احمر آمد. تعداد کشته‌های شهرمان خیلی زیاد است.

حسن ادامه داد: مردم سرگردان در خیابان هستند. جا و مکانی برای اسکان آنها وجود ندارد. آنها پا در ویرانه‌ها گذاشته‌اند و سعی می‌کنند با دست خالی سنگ، آجر و خاک‌ها را کنار بزنند تا اگر فردی در میان آوار گرفتار شده را نجات دهند. در مجتمع محل زندگی ما نیز مادر و دختری زیر آوار فوت شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها