جلسه نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «شکوه یک زندگی» صبح روز گذشته با حضور عوامل این مجموعه و خبرنگاران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۷۱۵۵

به گزارش جام‌جم، امیرعباس کنی تهیه‌کننده، رضا بهشتی کارگردان، نازنین فراهانی، مریم کاظمی، مزدک رستمی و حسام محمدی بازیگران و امیر رجوی آهنگساز این سریال از جمله حاضران در این نشست بودند.

کنی در ابتدای این نشست درخصوص چگونگی ساخت این مجموعه گفت: شکوه یک زندگی، مجموعه‌ای بود در پاسداشت مقام همسران شهیدان. ما ایده اولیه کار را با شبکه دوی سیما مطرح کردیم و از حدود سال 93 بود که وارد فاز تحقیق شدیم. فیلمنامه اولیه را شعله شریعتی به نگارش درآورد و محتوای کلی مجموعه ما، به نمایش کشیدن مرارت‌ها و سختی‌های زندگی همسران رزمندگان در دوران حضور آنان در جبهه‌ها بود. می‌خواستیم نشان بدهیم این همسران چه فداکاری‌هایی از خود نشان می‌دهند و در غیاب مرد خانواده، چطور بار مشکلات را بر دوش می‌کشند.

این تهیه‌کننده افزود: البته طرح ما در رسیدن تا مرحله اجرا و فیلمبرداری، تغییراتی را هم تجربه کرد. به عنوان مثال، داستان اولیه با شخصیت‌های آذری‌زبان و در استان آذربایجان شرقی روایت می‌شد، اما در نسخه نهایی به شمال کشور و استان مازندران رسیدیم.

بهشتی هم با بیان این‌که شکوه یک زندگی اولین تجربه کارگردانی او در فضای دفاع مقدس بود، گفت: قصه برایم مهم بود. این قصه درام خوبی داشت و می‌دانستم که برای مخاطب هم کشش دارد. شخصیت‌های مثبت و منفی در کنار هم در مجموعه چیده شده بودند و به عقیده من مخاطب بخوبی توانست این شخصیت‌ها را دنبال کند.

این کارگردان با اشاره به جغرافیای سخت قصه و شرایط آب و هوایی خاص آن توضیح داد: درست است که مجموعه ما در فصل زمستان فیلمبرداری می‌شد، اما با وجود سختی‌ها هنوز لحظات شیرین زیاد داشت. امروزه شاهدیم اکثر فیلم‌ها و سریال‌های ما آپارتمانی شده‌اند، اما شکوه یک زندگی این‌گونه نبود و واقعا شرایط جوی خاصی را در آن زمستان تجربه کردیم.

نازنین فراهانی، بازیگری بود که نقش حلما را در این مجموعه تلویزیونی ایفا کرد. زنی جنوبی که به دلیل وقوع جنگ تحمیلی از خانه و زندگی‌اش آواره شده و به طور اتفاقی، همدم تنهایی‌های نارگل شد. فراهانی درخصوص ایفای این نقش گفت: من خیلی اهل بازی در مجموعه‌های تلویزیونی نیستم و نقشم را سخت انتخاب می‌کنم. با این حال نقش حلما برایم جذاب و متفاوت بود؛ به کار بردن لهجه را هم هیچ‌گاه تجربه نکرده بودم و می‌ترسیدم، لذا تمام تلاشم را برای گویش درست آن به کار بردم و فکر می‌کنم که موفق هم شدم.

موسیقی از دیگر عوامل تمایزبخش این مجموعه بود. نوا و آوایی با حال و هوای کمی غمگین و استفاده از عناصر و سازهای بومی مازندرانی؛ کاری که امیر رجوی بخوبی از عهده اجرایش برآمد. همچنین کنی توضیح داد: در این مجموعه موفق شدیم از چهار نفر از اساطیر موسیقی مازندران دعوت کنیم که هر کدامشان بخشی از آواز این مجموعه را بخوانند. ضمنا شخصیت حلما هم در این اثر موسیقی خاص خود را داشت و حضورش با نوای جنوبی همراه بود.

مجموعه شکوه یک زندگی، اخیرا به مناسبت هفته دفاع مقدس از شبکه دوی سیما روی آنتن رفت.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها