تقسیم کار ، سریال سازی را حرفه ای تر می کند

تجربه های تازه شاید مناسب ترین تعبیری باشد که بتوان درباره بخشی از فعالیت های در دست انجام در برخی طرح های تاریخی - تلویزیونی به کار برد تجربه هایی که دست اندرکاران سینما و تلویزیون تلاش می کنند
کد خبر: ۱۰۸۴۷۷
با استفاده از آنها استانداردهای سریال سازی در کشورمان را به سطح جهانی آن نزدیک تر کنند.
استفاده از مسوولیت تازه ای با عنوان مدیر هنری یا مدیر طراحی در چند سریال تاریخی در دست تولید یکی از همین تجربه های تازه است که تبدیل به موضوع این گزارش شده است . سیدمحسن شاه ابراهیمی ، طراح صحنه و لباسی است که نام او را در عنوان بندی فیلم ها و سریال های مختلفی دیده ایم. او از سال 81 همکاری خود را با سریال مختارنامه کار داوود میرباقری به عنوان مدیر طراحی آغاز کرد عنوانی که او در تعریف آن می گوید: مدیر طراحی شخصی است که با حضور در یک طرح ، طراحی همه آنچه که در مقابل دوربین صورت می گیرد را مدیریت می کند.فرهاد علیزاده آهی ، طراح صحنه سریال حضرت یوسف (ع) و مدیر هنری سریال شهرآشوب هم در تعریف این فعالیت می گوید: مدیر هنری هر طرح فردی است که تمامی فرآیندهای بخش هنری را مدیریت می کند. این مدیریت هم در زمینه اجرا و هم در زمینه کیفیت اعمال می شود و در اکثر طرحها یکی از بخشهایی که این مدیریت در آن اعمال می شود، صحنه و لباس است .آهی با اشاره به سابقه دار بودن این شغل در تولیدات سینمایی و تلویزیونی دنیا ، نبود این عنوان در طرحهای سینمایی و تلویزیونی وطنی را عدم احساس نیاز به تفکیک مشاغل عنوان می کند و می گوید: به شکل عادی مدیر هنری در هر طرح آنقدر مشغله دارد که دیگر نتواند کار طراحی را هم خودش انجام دهد. مدیریت منابع ، مدیریت اجرا و مدیریت هزینه ، سه مسوولیت مهم مدیر هنری در طرحهای تاریخی بزرگ است . سریال حضرت یوسف و مختارنامه اولین سریال هایی بودند که از این تقسیم بندی استفاده کردند و در حال حاضر سریال های در چشم باد و شهر آشوب هم به سمت استفاده از این الگو رفته اند. شاه ابراهیمی هم به عنوان مدیر طراحی سریال مختارنامه ، تقسیم مشاغل بخش صحنه و لباس به مشاغل مختلف را مهمترین تفاوت تولیدات تاریخی اخیر با دیگر سریال ها عنوان می کند و می گوید: در حال حاضر در طرحی مانند مختارنامه بخش صحنه و لباس به شاخه های مختلفی همچون طراحی صحنه ، طراحی لباس ، ساخت آکساسوار ، ساخت وسایل جلوه های ویژه میدانی ، دوخت و دوز لباس ، کارگاه قالب گیری ، کارگاه نجاری و ساخت دکورهای چوبی ، کارگاه آهنگری ، کارگاه چرم دوزی و دوخت لباس های چرمی ، کارگاه کهنه کاری ، کارگاه بنایی ، پرده دوزی و زری دوزی ، سرمه دوزی و چند کارگاه دیگر که به تناوب تشکیل می شود تا کار تزئینات را روی لباس و اشیاء انجام دهند ، تقسیم شده و در مجموع حدود 70 نفر در این بخش فعالیت می کنند.

مدیر هنری پیشنهاد می کند
آهی طراح صحنه سریال حضرت یوسف که در آن سریال زیر نظر مجید میرفخرایی به عنوان مدیر هنری فعالیت کرده ، معتقد است : نگاه به تولید کارهای تاریخی در تلویزیون باید عوض شود و تلویزیون هم باید در شیوه فعلی تغییر ایجاد کند. در کشورهایی که دارای صنعت فیلمسازی هستند ، سالهاست که دیگر دکور به آن شکلی که ما در ایران می سازیم ، ساخته نمی شود و از فناوری مدرن بیشترین استفاده در تولید آثار تاریخی می شود. اگر ما در این عرصه به فرمول جدیدی نرسیم ، سال به سال تولید این آثار کمتر و در نهایت ، یک جایی متوقف می شود. البته مسوولیت های مدیر هنری تنها محدود به بخش صحنه و لباس نمی شود. این مساله ای است که شاه ابراهیمی به آن اشاره دارد و از زمینه های دیگری مانند نورپردازی و چهره پردازی هم به عنوان بخشهایی یاد می کند که یک مدیر طراحی درباره آنها به کارگردان مشاوره می دهد. او معتقد است : مدیر طراحی مسوول زیبایی شناختی کل طرح است . در جایی که نور نقش مهمی دارد ، اگر اشتباهی صورت گیرد همه چیز به هم می خورد. شاه ابراهیمی در تکمیل بحث خود به مساله دیگری هم اشاره می کند. او معتقد است : هر قدر مثلث خواسته های کارگردان ، فیلمبردار و طراح صحنه منسجم تر باشد ، کار بهتر پیش می رود و کاری که در آن چنین مثلثی تشکیل نشود ، قطعا کار موفقی نخواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها