 بهترین انگور، نوعی است که سفید یا کمی زرد و رسیده و شیرین باشد، دانه‌های آن بزرگ و هم اندازه و پوست نازک و هسته کوچک قابل جویدن داشته باشد. انگور عسگری بی‌دانه و انگور حبه درشت صاحبی، گزینه‌های مناسب‌تری هستند.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۴۲

همه انواع انگور خواص مشابهی دارند و در صورت رسیده و شیرین بودن در درجه اول گرمی و تری قرار دارند. هر چه این میوه شیرین‌تر باشد، گرمی آن بیشتر است. البته از دیدگاه طب ایرانی، مقدار گرمی انگور آن‌قدر نیست که مزاج شخص را از حالت اعتدال خارج کند.

کسانی که دچار تنش فکری و فشار روانی هستند و میل به خوردن گوشت و غذاهای پخته ندارند، می‌توانند برای جبران نیاز بدنشان انگور بخورند. انگور بسرعت جذب بدن می‌شود و تامین‌کننده انرژی و رفع‌کننده ضعف و سستی است.

انگور تصفیه‌کننده خون است و به پاکسازی عمومی بدن کمک می‌کند و برای افرادی که دچار غلظت خون شده‌اند، می‌تواند مفید باشد.

کسانی که مبتلا به ترشحات زیاد بینی یا پشت حلق باشند یا نفخ و ریفلاکس و آبریزش از دهان داشته باشند،‌ خوردن انگور برایشان زیان‌آور است،‌ چون موجب تشدید این علائم می‌شود.

هر چه انگور رسیده‌‌تر و پوست آن نازک‌تر باشد، نفخ آن کمتر است. افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند، بهتر است به جای انگور تازه از کشمش و مویز استفاده کنند.

هر چه پوست حبه انگور ضخیم‌تر و هسته آن بزرگ‌تر و سفت‌تر باشد، هضم آن سخت‌تر است و نفخ بیشتری ایجاد می‌کند.

افرادی که معده نفاخ دارند، باید پوست ضخیم انگور را جدا کرده، هسته آن را پس از جویدن از دهان خارج کنند و بهتر است انگور را دانه دانه میل کنند تا تماس آن با پرزهای چشایی بیشتر و هضم و جذب بهتر ‌شود.

مصرف انگور به همراه نان و پنیر، نفخ آن را بیشتر می‌کند و مصرف کمی پودر زیره بعد از آن به رفع مشکل کمک می‌کند.

با توجه به این که برخی افراد تا حدودی به شیرینی انگور حساسیت دارند و به محض مصرف دچار سوزش گلو و حلق و در مواردی دچار آفت دهان می‌شوند، می‌‌توانند برای جلوگیری از این حالت از انگورهای کم‌شیرین استفاده کنند.

انگور، حاوی هیستامین و آزادکننده آن در بدن است و در طول دوره سرماخوردگی نباید مصرف شود. هیستامین سرماخوردگی را تشدید می‌کند و اگر ویروسی در بدن وجود داشته باشد، آن را فعال می‌کند.

افراد دچار اضافه وزن نباید به میزان زیاد انگور شیرین بخورند، مگر این که انواع ملس آن را جایگزین یک وعده غذایی کنند. در مقابل بهتر است افرادی که لاغر هستند و قصد وزن گیری دارند، بیشتر انگور شیرین یا فرآورده‌های آن مانند شیره انگور میل کنند.

مصرف کشمش و مویز قبل از انجام ورزش، کوهنوردی و فعالیت جنسی برای افزایش توان و قدرت جسمانی توصیه شده است.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها