چه بیماری‌هایی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند؟
کد خبر: ۱۰۸۳۶۹۰

بیماری‌های واگیردار در جاهایی که تجمع بیشتر است، بیشتر شایع می‌شود. بیماری‌های قارچی ـ ویروسی مثل زگیل و آبله مرغان و بیماری‌های باکتریایی مثل زرد زخم یا حشراتی مانند شپش بشدت می‌تواند مسری باشد.

در دختران در سنین مدرسه ریزش موی کششی شیوع دارد که مربوط به دخترانی است که موی بلند دارند و محکم آن را می‌بندند. ریزش مو در ناحیه شقیقه و پیشانی است که اگر توجه شود و موها محکم بسته نشود، از آن پیشگیری می‌شود. پیشگیری از شپش سر نیز نیاز به آگاهی دادن دارد.

چه راهکاری برای پیشگیری از شپش توصیه می‌کنید؟

تراشیدن سر که از قدیم مرسوم بوده کار اشتباهی است و اصلا توصیه نمی‌شود. شپش باید درمان شود. آن هم با شامپوی مخصوص و نه شامپوی معمولی. شپش یک حشره است که راه می‌رود، پرواز نمی‌کند و خارش شدیدی ایجاد می‌کند. شپش از خون سر فرد تغذیه می‌کند و در حاشیه سر و پشت گوش بیشتر زنده می‌ماند. با تغذیه از خون، بالغ می‌شود و تخم‌ریزی می‌کند. یک هفته بعد حشره از تخم بیرون می‌آید و خیلی راحت از دختر مبتلا به دختر دیگر انتقال می‌یابد. اگر فرزند شما به شپش مبتلاست باید موضوع را به مدرسه اطلاع دهید. مدرسه باید پروتکل درمانی داشته باشد و همه همکلاسی‌ها درمان شوند.

چه تفاوتی در تشخیص شپش و شوره وجود دارد؟

تخم شپش، سفید رنگ است که به آن رشک می‌گوییم. وقتی رشک را از مو جدا می‌کنید، براحتی جدا نمی‌شود و حالت چسبنده به مو دارد، اما شوره براحتی از مو جدا می‌شود.

آیا استفاده از سرکه سفید ضرورت دارد؟

خیر. وقتی تخم شپش را می‌بینید یعنی فرد مبتلاست و تمام اعضای خانواده فرد مبتلا هم باید همزمان با وی تحت درمان قرار بگیرند. حتما به مسئولان مدرسه خبر بدهید تا همه دانش‌آموزان هم درمان شوند. شامپوی ضدشپش لیندان باید نیم ساعت روی سر بماند بعد شسته شود. ولی شامپوی پرمترین، یک ربع بماند کافی است. مهم تکرار آن است که یک هفته بعد باید باشد. البته شامپو نباید به موی خیس آغشته شود و باید موخشک باشد. چون در صورت خیس بودن مو، شپش قادر است به مدت نیم ساعت نفس خود را حبس کند و زنده بماند. یک عدد شامپوی پرمترین باید روی سر بریزد و با موها آغشته شود و یک عدد هم هفته بعد باید استفاده شود.

نقش مدیران و مسئولان مدارس در این خصوص چیست؟

مربی بهداشت باید سر دانش‌آموزان را با دقت ببیند. اگر رشک دیده شد یعنی کودک مبتلاست. در چنین شرایطی نباید به بچه استرس داد و فقط باید به والدین دانش‌آموز گفته شود از شامپو مخصوص استفاده کنند و یک هفته بعد هم تکرار کنند. اگر تماس فیزیکی نباشد، بیماری منتقل نمی‌شود. بعلاوه نیازی نیست کودک نزد پزشک برده شود.

چه توصیه‌ای درباره بیماری آبله مرغان دارید؟

این بیماری قبل از شروع تظاهرات پوستی با تب، لرز و بی‌حالی بروز می‌کند و در این زمان همکلاسی‌ها را هم مبتلا می‌کند. بچه مبتلا را نباید به مدرسه بفرستید.

زگیل چگونه به دیگران منتقل می‌شود؟

اگر دانش‌آموز زگیل دست دارد با دست دادن با دوستان خود، بیماری را انتقال می‌دهد. پوشیدن دمپایی مشترک در استخر نیز موجب انتقال بیماری می‌شود. پس توصیه می‌شود از پوشیدن دمپایی مشترک در استخر خودداری شود.

دکتر مجتبی امیری

متخصص پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه بقیه‌الله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها