شاخص انتخاب شرکای تجاری

براساس تجارب گذشته، یعنی قبل از اجرایی شدن برجام باید نسبت به انتخاب شرکای تجاری خودمان بیشتر دقت کنیم به این صورت که آن گروه از کشورهای دوست را که قبلا نیز با ایران ارتباط مناسبی داشتند بیشتر درنظر داشته باشیم و در میان کشورهای دیگر با ریزبینی بهتری گزینش کنیم.
کد خبر: ۱۰۸۳۶۰۵
شاخص انتخاب شرکای تجاری

برای انتخاب شرکای تجاری می‌توانیم به گسترش روابط تجاری آنها با ایالات متحده که دشمن شماره یک ایران است، توجه داشته باشیم به این دلیل که روابط اقتصادی آنها می‌تواند تعیین‌کننده ارتباط کشورها با ایران باشد، دقیقا مثل آنچه امروز میان ایران، اروپا و آمریکا وجود دارد. چون روابط اقتصادی اروپا با آمریکا بسیار گسترده است و احتمال اعمال نفوذ آمریکا بر اتحادیه اروپا دور از ذهن نیست تا فشار اقتصادی بر ایران بیشتر شود.

براساس فرموده‌های مقام معظم رهبری، جنگ ایران و آمریکا جنگ معمول نیست بلکه تقابل دو دیدگاه است که همین عاملی است برای اعمال نفوذ گسترده و کارشکنی‌های این کشور علیه ایران. بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که این سیاست خصمانه شیطان بزرگ نسبت به ایران بی‌اثر بماند.

برای جلوگیری از این اتفاق باید اقتصاد ایران فقط به توانمندی‌های داخلی متکی باشد و با استفاده از آنچه در اختیار داریم نسبت به گسترش روابط خارجی اقتصادی گام برداریم؛ دقیقا همان‌طور که مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند.

مواد اولیه بسیار متنوع، انرژی ارزان و نیروی کار متخصص و ارزان قیمت، امتیازاتی است که ایران اکنون در اختیار دارد و باید با مدیریت دقیق اقتصادی از این امتیازها به نفع استقلال اقتصادی کشور استفاده کنیم به این ترتیب که هرچه اقتصاد کشورمان کمتر به خارج وابسته باشد، کارشکنی‌های احتمالی آمریکا در دوران مختلف تاثیرگذاری کمتری خواهد داشت.

باید اقتصادی داشته باشیم درون‌زا و برونگرا و به این ترتیب محصولاتی را تولید کنیم که کشورها به آن نیاز مبرم داشته باشند به این طریق می‌توانیم چانه‌زنی بالایی در معادلات سیاسی و اقتصادی داشته باشیم؛ یعنی خلاف آنچه تاکنون انجام شده است. به عنوان مثال تازمانی که غرب به انرژی ایران نیاز داشت همواره به سمت ایران حرکت می‌کرد، اما زمانی که جایگزینی برای محصول ایران به دست آورد، دقیقا برعکس عمل کرد و به دنبال کارشکنی رفت.

محمدصادق مفتح

معاون اسبق وزارت بازرگانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها