به‌دنبال نطق ترامپ، عملا جامعه جهانی به دو بخش تقسیم شده و درحالی‌که رژیم صهیونیستی و چند کشور مرتجع منطقه از جمله عربستان و بحرین از ترامپ حمایت می‌کنند سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی از اظهارات جدید ترامپ انتقاد کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۳۵۹۶

بلافاصله پس از نطق ترامپ در روز جمعه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد بر خلاف اظهارات ترامپ، ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گفت: برجام توافقی نیست که آمریکا یا هر کشور دیگری به صورت یکجانبه بتواند آن را لغو کند.

فرانسه، آلمان و انگلیس هم در بیانیه مشترکی از برجام حمایت کرده و روسیه نیز از مواضع آمریکا در این زمینه انتقاد کرد. مواضع مقامات کشورهای خارجی در انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا ادامه دارد و دیروز هم نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان بر سر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای ایران به اتفاق نظر رسیدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی دولت انگلیس پس از گفت‌وگوی تلفنی ترزا می، نخست‌وزیر این کشور و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: در پی تصمیم آمریکا برای تائید‌نکردن توافق هسته‌ای ایران، سران دو کشور پذیرفتند به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بمانند.

به گزارش ایسنا، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، اظهار کرد: ما به طور جدی امیدواریم کنگره که اکنون مسئول از بین رفتن احتمالی توافق هسته‌ای است، آن را نابود نکند.

دیروز همچنین بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه کشورمان بار دیگر بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرد.

کریستین کرن و سباستین کورتس، صدراعظم و وزیر خارجه اتریش هم حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کردند.

ادامه حمایت برخی دولت‌های خاص از اظهارات ترامپ نیز جالب توجه است. در همین ارتباط می‌توان به تماس تلفنی ملک‌سلمان، پادشاه عربستان با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و حمایت او از راهبرد جدید آمریکا اشاره کرد.

براساس این گزارش، ترامپ در این تماس تلفنی بر تلاش واشنگتن برای همکاری با هم‌پیمانانش در منطقه تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه مصر هم از استراتژی جدید رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران استقبال کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم پیش از این با استقبال از مواضع ترامپ، پیش‌بینی کرده بود که راهبرد جدید آمریکا به جنگ منجر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها