با هوشیاری مردم روستایی در آذربایجان شرقی ، 3 حفار غیرمجاز که با حفر تونل 6 متری قصد گشودن یک گور باستانی را داشتند ، دستگیر شدند.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۶

به گزارش خبرنگار جام جم ، از چندی پیش مردم ساکن روستای خانقاه در استان آذربایجان شرقی از زمانی که امامزاده روستا مورد دستبرد حفاران قرار گرفت ، مراقب رفتارهای افراد غریبه ای بودند که به بهانه های مختلف به این روستا رفت و آمد می کردند. این حساسیت موجب شد تا 2 روز پیش یکی از ساکنان روستا هنگام عبور از دامنه «اکوز داغی» با مشاهده یک تونل حفر شده ، موضوع را به اعضای شورای روستا گزارش کند.

در کمین حفاران

مسوولان شورای روستا با عزیمت به محل مشاهده کردند حفاران در ساعات پایانی شب در این منطقه اقدام به حفاری می کنند. با مشخص شدن این موضوع ، منطقه تحت کنترل قرار گرفت تا این که در ساعات اولیه بامداد روز گذشته یکی از اعضای شورای روستایی هنگام سرکشی محل ، با مشاهده خودرویی که در محل حفاری تونل توقف کرده بود ، موضوع حضور حفاران غیرمجاز را به پاسگاه انتظامی گزارش کرد. به دنبال این گزارش ، ماموران با عزیمت به محل قصد دستگیری حفاران را داشتند که 2 نفر از آنها با مشاهده ماموران بسرعت از محل متواری شدند و یکی از حفاران در انتهای تونل دستگیر شد.

دستگیری 2 متهم فراری

با تحقیق از متهم ، وی عنوان کرد با در اختیار داشتن نقشه گنج ، از چندی پیش با حضور در این محل اقدام به حفاری می کرده اند و اکنون این حفاری ها به نتیجه رسیده و آنها در یک قدمی یک گور باستانی قرار دارند که در زیر کوه قرار دارد. با این اعترافات و کشف انواع لوازم و ادوات و از جمله یک دستگاه گنج یاب بسیار پیشرفته از محل ، بلافاصله ماموران با اجرای طرح مهار در منطقه ، 2 متهم فراری را که در تاریکی شب درون خودرو ، انتظار همدست خود را می کشیدند ، دستگیر کردند.

گور باستانی

یک مقام آگاه که از اولین ساعت انتشار این خبر در منطقه حفاری حضور پیدا کرده بود ، به خبرنگار ما گفت : این تونل به طول 6 متر و به عمق 2 متر حفاری شده بود و حفاران پس از رسیدن به یک تخته سنگ ، از اطراف آن راهی به یک دخمه گشوده بودند که این محل به یک گور باستانی که متعلق به قرن هفتم و یا هشتم است ، منتهی می شد. وی افزود: با گزارش موضوع حضور حفاران غیرمجاز در منطقه ، مسوولان منطقه با حضور در محل حفاری تحقیقات خود را در این ارتباط آغاز کرده اند. وی افزود: از آنجا که این روستا یک منطقه باستانی است ، هر از چندگاه از سوی حفاران مشکلاتی ایجاد می شود که نمونه آن را می توان در سرقت از امامزاده این روستا مشاهده کرد. وی افزود: در حال حاضر موضوع حفاری غیرمجاز به مسوولان سازمان میراث فرهنگی استان گزارش شده است تا آنها پس از حضور در محل کشف گور باستانی در قلب کوه اکوزداغی موضوع را بررسی کنند. وی تصریح کرد: تحقیقات اولیه نشان می دهد 3 متهم دستگیر شده از حفاران حرفه ای هستند که بومی منطقه و حتی شهرهای اطراف نیستند و در حال حاضر تحقیق از آنها آغاز شده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها