این سریال از امشب روی آنتن شبکه یک می‌رود

از تهران تا کربلا با «هاتف»

با سپری شدن روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و ورود به دهه دوم ماه محرم، جدول پخش برنامه‌های رسانه ملی هم تغییر پیدا کرده و با پایان پخش مجموعه‌های «پرواز در ارتفاع صفر»، «شکوه یک زندگی» و «نفس شیرین» شبکه‌های مختلف تلویزیونی مجموعه‌های نمایشی و برنامه‌های تولیدی و زنده گوناگونی را متناسب با حال و هوای این دهه تدارک دیده‌اند. یکی از این مجموعه‌های نمایشی تدارک دیده شده که بناست از امشب ساعت 22 و 15 دقیقه از شبکه یک سیما روی آنتن برود، «هاتف» نام دارد. مجموعه‌ای با فضای خاص این روزها که بخشی از صحنه‌هایش در کربلا و صحن امام‌حسین(ع) فیلمبرداری شده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۵۶

به دنبال یک وصیت

هاتف را داریوش یاری، سازنده آثاری چون فیلم «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» و تلهفیلم موفق «حبیب» کارگردانی کرده است و تهیهکنندگیاش را هم نعمت چگینی عهدهدار است. در این مجموعه تلویزیونی که در ده قسمت به قلم فروغ فروهیده تهیه و آماده پخش شده است، بازیگران شناخته شدهای چون زیبا بروفه، حمید گودرزی، محمد حاتمی، شهرام قائدی، سیدمهرداد ضیایی، کمند امیرسلیمانی، محمد فیلی، مریم بوبانی، بهزاد خداویسی، رزیتا غفاری، حشمت آرمیده و کاظم بلوچی به ایفای نقشهای مختلف مجموعه پرداختهاند.

در این مجموعه پیگیری سرنوشت یک وصیت و احیای یک حق فراموششده را شاهد هستیم؛ حقی که از تهران تا کربلای مقدس امتداد مییابد و ریحانه، شخصیت اصلی فیلم به جستوجوی این وصیت و اجرای آن میرود.

در خلاصه این مجموعه تلویزیونی آمده است: «در روز عاشورا، ابراهیم در کربلا بر اثر حمله قلبی از دنیا میرود. دخترش ریحانه پیگیر آخرین گفته ناتمام پدر میشود. این پیگیری، ریحانه را رودرروی خانواده و زندگی زناشوییاش قرار میدهد؛ اما او اعتقاد دارد که عدالت نمیتواند در پشت در خانه آدم جا بماند... او پرده از ابهام وصیت پدر برمیدارد و در این روند، شخصیت و ایمان خود را بازسازی کرده و به دست میآورد.»

ضبط تصاویر واقعی عزاداری در شهر کربلا

حدود 90 درصد از سکانسهای مجموعه هاتف در داخل کشور و شهرهایی چون تهران و گیلان فیلمبرداری شده و سپس گروه برای ضبط سکانسهای باقیمانده به شهر کربلا سفر کردند تا تصاویری واقعی از عزاداری مردم را برای پخش در این مجموعه به ثبت برسانند. نعمت چگینی، تهیهکننده این سریال به جامجم توضیح میدهد: گروه پنج روز پایانی از دهه اول محرم را به شهر کربلا سفر کردند. تاکیدمان این بود که حتما روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی را در آن مکان باشیم و با حضور بازیگران اصلیمان چون زیبا بروفه، محمد فیلی و بازیگر خردسالمان که نقش هاتف را ایفا میکند، سکانسهایی را در شهر کربلا ضبط کنیم.

شهر کربلا در ایام ماه محرم و بویژه تاسوعا و عاشورای حسینی، شلوغترین روزهایش را به لحاظ حضور جمعیت زائران سپری میکند و در چنین شرایطی فیلمبرداری، کاری سخت میشود. چگینی با اشاره به انگیزه گروه برای ضبط کار در چنین شرایطی میگوید: تمام هماهنگیها را از قبل انجام دادیم تا بتوانیم با چهار گروه تصویربرداری همزمان و یک هلیشات، مراسم شور حسینی را به تصویر بکشانیم و مستندی واقعی را نمایش دهیم.

حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در شهر کربلا، قبرستان وادیالسلام و موکبهای واقع در مسیر پیادهروی نجف تا کربلا، لوکیشنهای اصلی سریال است.

در جستوجوی عدالت

به گفته چگینی، داستان کلی هاتف بر محور عدل و عدالتخواهی بنا شده است؛ داستانی در قالب یک ملودرام مذهبی و اجتماعی که میتواند برای مخاطبان گوناگون جذاب باشد. او همچنین درخصوص انتخاب بازیگران سریال تصریح میکند: کوشیدیم از عواملی که سالها کار حرفهای انجام دادهاند و در مجموعههای مناسبتی پیشین ماه محرم و رمضان بازی کرده بودند، استفاده کنیم تا کار را با کیفیت بالا مقابل دوربین ببریم.

بازی به عشق حضور در کربلا

محمد فیلی از جمله بازیگران کهنهکار عالم تلویزیون و سینماست که تاکنون نقشهای به یادماندنی مختلفی را در مجموعههایی چون «روزی روزگاری»، «تفنگ سرپر» و نیز «مختارنامه» ایفا کرده است. او در این سریال نقش ابراهیم را بازی میکند؛ پدر و بزرگ خانواده که با مرگ ناگهانیاش بر اثر سکته قلبی در شهر کربلا، ماجراهای قصه رقم میخورد و دخترش ریحانه بهدنبال عملی کردن وصیتش میرود. فیلی توضیح میدهد: پدری هستم شبیه همه پدرهای دیگر؛ یک مرد کاملا مذهبی و سنتی که از دنیا میرود و وصیتی را برای فرزندانش به جا میگذارد.

فیلی که تا همین چند هفته پیش مجموعه موفق «گسل» با بازی او روی آنتن میرفت، با اشاره به تفاوتهای میان این دو نقش میگوید: برایم خیلی جذاب بود که این دو نقش طنز و جدی را به فاصله کوتاهی با هم بازی کنم. ابراهیم بر خلاف حاج محمود اعتبار در مجموعه گسل، مردی جدی و سنتی است و اصلا نمیتوان این دو نقش را باهم مقایسه کرد.

او درخصوص قبول بازی در هاتف میگوید: اصلیترین انگیزهام سفر به کربلا بود و وقتی شنیدم این شخصیت قرار است به کربلا سفر کند و داستانش در آنجا روایت شود، بسیار دلم خواست که نقش را بازی کنم و
به این سفر بروم.

تیتراژ هاتف
با صدای اصفهانی

محمد اصفهانی، موسیقی تیتراژ هاتف را خوانده است. اصفهانی از سرشناسترین خوانندگان موسیقی ایرانی است که هم در زمینه آواز سنتی و هم پاپ، دستی بر آتش دارد و در طول سالهای فعالیت خود تاکنون، 14 آلبوم موسیقایی را روانه بازار کرده است؛ آلبومهایی که بیشترشان جزو پرفروشترینهای زمان خود هم شدهاند.

اصفهانی همچنین خوانندگی تیتراژ شماری از مجموعههای بهیادماندنی تلویزیونی را هم در کارنامه داشته که ازجمله مهمترین این آثار میتوان به تیتراژ مجموعههایی چون «وفا»، «ولایت عشق»، «معصومیت ازدسترفته»، «ارمغان تاریکی»، «شکرانه» و «آخرین دعوت» اشاره کرد.

پیش از این به نقل از تهیهکننده سریال گفته شده بود، قرار است محسن چاوشی برای این مجموعه تلویزیونی بخواند که این همکاری میسر نشد و درنهایت محمد اصفهانی عهدهدار اجرای این قطعه با آهنگسازی آرمان موسیپور شد.

شخصیتی آرام و صلحطلب

کمند امیرسلیمانی، بازیگر نامآشنای مجموعههای گوناگون است که مخاطبان بخوبی با او آشنایی دارند و بازیهای مختلفش را در تلویزیون دیدهاند. او ایفاگر یکی از نقشهای مجموعه هاتف است و در توضیح نقش خود به جامجم میگوید: من در این مجموعه تلویزیونی نقش پونه را بازی میکنم؛ او دختر بزرگ خانواده است و نسبت به خواهر و برادرش، شخصیتی آرام و صلحطلب دارد و در کل شخصیت آرامی است. زیبا بروفه در نقش خواهر و محمد حاتمی در نقش برادرم هستند و پدرم آقای محمد فیلی است.

امیرسلیمانی درخصوص تجربه این نقش میگوید: در هاتف، حال و هوای جدیدی را نسبت به مجموعههای قبلیام تجربه کردم. این سریال گروه بازیگران خوبی هم دارد و امیدوارم مردم با تماشای تلویزیون، این مجموعه ما را هم ببینند و دوست داشته باشند.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها