نخستین قهرمانی ایران در جهانی ووشو

زلزله ایران،‌ دیوار چین را فرو ریخت

چهاردهمین دوره رقابت‌های ووشوی قهرمانی جهان در کازان روسیه با قهرمانی رویایی ایران به پایان رسید. در تمام سیزده دوره گذشته این مسابقات، تیم چین که مهد ووشوی جهان است، در بخش ساندا به قهرمانی رسیده بود.
کد خبر: ۱۰۷۹۵۶۴

سانداکاران تیم ملی ووشو با هفت طلا و یک نقره بر سکوی قهرمانی جهان تکیه زدند تا با کولاک خود در روسیه به حکومت چینی‌ها پایان دهند. چین با هفت طلا به نایب قهرمانی رسید و روسیه با دو طلا، یک نقره و دو برنز سوم شد. در بخش ساندا برای تیم ایران الهه منصوریان، شهربانو منصوریان، مریم هاشمی، محسن محمدسیفی، یوسف صبری، معین تقوی و میلاد عارفی مقام مدال طلا کسب کردند و حمیدرضا قلی‌پور نقره گرفت.

در مجموع دو بخش تالو و ساندا نیز تیم ایران با هشت نشان طلا، یک نقره و دو برنز و یک پله صعود به نسبت دوره گذشته در جایگاه دوم ایستاد. چین با 15 طلا قهرمان شد و هنگ کنگ با پنج طلا، سه نقره و سه برنز بر سکوی سوم ایستاد.

قلی‌پور به ششمین طلا نرسید

حمیدرضا قلی‌پور در حالی که یک گام تا ششمین طلای خود در رقابت‌های جهانی ووشو و معرفی پرافتخارترین سانداکار جهان فاصله داشت، به حریفی از چین باخت و نقره گرفت. با توجه به این که او سال گذشته رباط صلیبی پاره کرده بود، اما در این دوره بار دیگر آمادگی بالای خود را به نمایش گذاشت. قلی‌پور به‌دلیل مصدومیت مدت‌ها از تمرین دور بود و پس از بازگشت به اردوها وزن بسیار زیادی کم کرد.

قلی‌پور قبل از فینال به مصاف سانداکار رومانی رفت که این حریف به‌صورت ناجوانمردانه بازی کرد و با توجه به این که از مصدومیت قلی‌پور خبر داشت، مدام به پای او ضربه می‌زد. با ضربات این مبارز، متاسفانه قلی پور در فینال نتوانست جنگنده ظاهر شود و با وجود مبارزه‌ای غیرتمندانه به رقیب چینی باخت و مدال نقره گرفت. او با همین مدال بعد از 13 دوره همراه با تیم ایران روی سکوی قهرمانی ایستاد.

سال برد ووشو

مهدی علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشو پس از درخشش تیم ملی در رقابت‌های جهانی روسیه گفت: این موفقیت بزرگ، حاصل برنامه‌ریزی بیش از 10 سال بود که امروز به ثمر نشست. من این موفقیت را به زلزله ووشوی ایران در دنیا تشبیه می‌کنم که دیوار چین را فروریخت. اعتقاد قلبی من این است که این اتفاق بزرگ به مدد حضرت سیدالشهدا رخ داد.

پیش از آغاز رقابت‌ها بچه‌ها را جمع کردم و گفتم این تقارن با دهه اول محرم و روز عاشورا بی‌حکمت نیست و مطمئن بودم، اتفاق تاریخی در راه است.

رئیس فدراسیون ووشو با اشاره به این که امسال رویایی‌ترین سال ووشو بود، ادامه داد: ورزش برد و باخت دارد، اما خوشبختانه امسال، سال برد ما بود. در صورتی که از ووشوی ایران حمایت شود، می‌توانیم این موفقیت‌ها را حفظ کنیم زیرا اگر حمایت نشویم، تکرار این نتایج بسیار سخت است.

دومین مدال الهه

الهه منصوریان هم با شکست حریف سرسخت کره‌ای به فینال رفت و یک طلای دیگر به جمع طلاهای ایران اضافه کرد. او بعد از قهرمانی در ووشوی جهان گفت: بهترین روز رقیب کره‌ای دیدار نیمه نهایی او با من بود که فراتر از انتظارم ظاهر شد و انرژی زیادی از من گرفت، اما خدا را شکر توانستم با پیروزی مقابل او به فینال برسم.

ملی‌پوش ساندای بانوان درباره فینال با رقیب حریف ویتنامی گفت: سبک بازی آنها به‌گونه‌ای است که اگر هجومی باشید و حمله کنید، عقب می‌کشند. من در فینال به همین روش با حریفم مبارزه کردم. در وزن پایین مدال جهانی گرفتن کار دشواری است و از این که به دومین مدال جهانی خودم رسیدم، خوشحالم.

خداحافظی هاشمی

در شب پایانی این رقابت‌ها مریم هاشمی بعد از گرفتن چهارمین مدال طلای خود در تاریخ این رقابت‌ها از دنیای قهرمانی ووشو خداحافظی کرد. هاشمی در حالی که اشک می‌ریخت، با پرچم ایران دور افتخار زد و با بوسیدن چهارگوشه سکو از دنیای قهرمانی کنار رفت.

مدال آوران

طلا/ تیم دوئلین (فرشاد عربی، نوید مکوندی و امیر محمدرضایی)، الهه منصوریان، شهربانو منصوریان، مریم هاشمی، محسن محمدسیفی، یوسف صبری، معین تقوی و میلاد عارفی مقام نقره/ حمیدرضا قلی‌پور برنز/ زهرا کیانی و هانیه رجبی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها