گزارش جام‌جم از اجرای وعده‌ای که دوباره به تعویق افتاد

مردم در انتظار سود سهام عدالت

در حالی که طبق وعده مسئولان سازمان خصوصی‌سازی قرار بود هفته اول مهرماه سود سال 95 سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود، وزیر اقتصاد دیروز پرداخت سود را یک ماه دیگر به تعویق انداخت.
کد خبر: ۱۰۷۹۲۸۵

از سوی دیگر، سازمان خصوصی‌سازی نیز به جای اعلام زمان دقیق پرداخت سود سهام عدالت و مبلغ آن طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد مشمولان برای تکمیل سرمایه خود تا پایان مهرماه وقت دارند؛ اطلاعیه‌ای که موجب سردرگمی مردم شد، زیرا آنها منتظر دریافت سود بودند. سال گذشته و قبل از انتخابات ریاست جمهوری، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی سود ده ساله سهام عدالت را حدود 550 هزار تومان اعلام کردند و وعده پرداخت آن را به مردم دادند؛ اما اکنون دیگر خبری از سود 550 هزار تومانی نیست و سخن از سود کمتر از صد هزار تومان می‌شود.

مسعود کرباسیان،‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز دیروز در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: به دارندگان سهام عدالت توصیه می‌کنم از فرصت تمدید شده یک‌ماهه برای پرداخت باقیمانده پول سهام عدالت خود اقدام و برای این کار به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند، تا بعد از آن بتوانیم مالکیت مردم از سهام عدالت را محقق کنیم، ضمن این‌که پرداخت سود سهام عدالت نیز پس از این مهلت یک ماهه آغاز خواهد شد.

سود را یکجا نمی‌پردازیم

دکتر میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان پرداخت و مبلغ سود سهام عدالت به جام‌جم گفت: تا پایان سال به مرور سود سهام عدالت پرداخت می‌شود، به این دلیل که شرکت‌ها همه سود را یکجا در اختیار سازمان خصوصی‌سازی نمی‌گذارند و هشت ماه برای پرداخت سود خود زمان دارند و هر ماه بخشی را در اختیار ما قرار می‌دهند و ما هم به مرور به مردم پرداخت می‌کنیم.

وی در مورد مبلغ دقیق پرداختی افزود: من نمی‌توانم سود را تعیین کنم و این موضوع متعلق به شرکت‌های سرمایه پذیر است. قبل از انتخابات اعلام کردم میانگین سودی که شرکت‌های سرمایه پذیر در سال گذشته دادند حدود 4000 میلیارد تومان است. با این احتساب هر کسی که سهم یک میلیون تومانی داشته باشد حدود 150 هزار تومان سود سال 95 به آنها تعلق می‌گیرد و سودی هم که اکنون قرار است به آنها تعلق بگیرد بین 130 تا 140 هزار تومان است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این‌که سود شرکت‌ها 4000 میلیارد تومان است، تصریح کرد: 3400میلیارد آن تصویب شده و 600 میلیارد مانده آن هم تصویب خواهد شد، اما ممکن است بخشی از آن را به افزایش سرمایه شرکت اختصاص دهند و کمی کمتر از این موضوع سود بپردازیم.

تکرار تجربه هدفمندی‌یارانه‌ها

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که دولت به دلیل این‌که قول‌هایی درباره سهام عدالت داده، قصد دارد سرمایه‌های کلان را به خرد تبدیل کند و این کار تبعات زیادی در اقتصاد دارد، تصریح کرد: از سال 84 که موضوع سهام عدالت کلید خورد هدف قانونگذار این بود که مردم در اقتصاد کشور سهیم شوند اما دولت این موضوع را در جاده سود قرار داده که هیچ فایده‌ای برای مردم ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اکنون سهام مردم در اختیار دولت است و به جای این‌که مردم در اقتصاد نقش داشته باشند، منتظر سود هستند. در کشورهای پیشرفته سرمایه‌های خرد تجمیع می‌شوند و یکجا در بخش‌های تولیدی سرمایه‌گذاری خواهند شد، اما اکنون برخلاف این موضوع اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر این‌که ما مخالف این کار هستیم، اظهار کرد: پرداخت سود در اقتصاد کار خوبی نیست و به سرنوشت هدفمندی یارانه‌ها دچار می‌شود. به این دلیل که تجمیع منابع را از بین می‌برد. به نظر می‌رسد بهترین کار این است که به جای سود، مالکیت را بدهیم.

پورابراهیمی با اشاره به این‌که پرداخت سود سهام عدالت تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نمی‌کند، افزود: عددی که به مردم اختصاص پیدا می‌کند، بسیار ناچیز است و حدود 36 تا 70 هزار تومان به هر نفر می‌رسد. رقم 36 هزار تومان در سال ماهانه 3000 تا 6000تومان می‌شود و پرداخت سود در این مبالغ دردی از مردم را دوا نمی‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی با وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم جلسه‌ای داشت که بنا شد تا این سود به مردم پرداخت نشود. 4000 میلیارد تومان سود سهام عدالت می‌تواند در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود و اگر در قالب سود پرداخت شود فرصت افزایش سرمایه شرکت‌ها از بین می‌رود. اگر این مبلغ، سرمایه‌گذاری شود حتما سهامداران سود بیشتری عایدشان خواهد شد، اما هنوز بخش آزادسازی این کار انجام نشده است. متاسفانه بدعتی شده در اقتصاد ایران که پول را خرد و پرداخت کنیم که هیچ فایده‌ای هم ندارد.

امضای رئیس‌جمهور

مدیر دفتر سهامداری سازمان خصوصی‌سازی گفت: واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت در انتظار امضای رئیس‌جمهور است.

اسماعیل مختاری‌دولت‌آبادی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت به حساب دارندگان آن به‌محض امضای درخواست سازمان خصوصی‌سازی از سوی رئیس‌جمهور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر دفتر سهامداری سازمان خصوصی‌سازی با بیان این‌که نامه درخواست سازمان خصوصی‌سازی برای واریز سود نقدی سهام عدالت به حساب مشمولان در اواسط هفته گذشته به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده، گفت: در صورت امضای این درخواست در این هفته، واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت از هفته آینده آغاز خواهد شد.به گفته وی، از مجموع حدود 49 میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت تاکنون کمتر از 05/0درصد از این جمعیت اقدام به واریز اقساط باقیمانده خود به حساب خزانه‌داری کل کشور کرده‌اند که در مجموع مبلغی در حدود 11 میلیارد تومان را دربرمی‌گیرد.

فعلا 532 هزار تومان پرداخت نمی شود

جعفر سبحانی، مشاور رئیس ‌کل سازمان خصوصی نیز درباره نحوه پرداخت سود ده ساله سهام عدالت به خبرنگار ما گفت: پرداخت سود ده ساله که حدود 532 هزار تومان است، منوط به مصوبه مجلس و اجرای فاز سوم طرح ساماندهی سهام عدالت خواهد بود و سودی که فعلا قرار است به حساب مشمولان واریز شود فقط مربوط به سال 95 است.

وی افزود: دو دهک از جامعه، سهم یک میلیون تومانی در اختیار دارند که این افراد برای سال 95 حدود 130 تا 150 هزار تومان دریافت خواهند کرد، اما افرادی که باقیمانده اقساط خود را پر نکردند و سهم سودشان از سهام عدالت 532 هزار تومان است، برای سال 95 بین 65 تا 75 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

سبحانی با بیان این‌که از فروردین 96 برای پرداخت سود سال 95 از مردم شماره شبا دریافت کردیم، ادامه داد: دریافت شماره شبا فقط برای پرداخت سود سال 95 است و برای سود ده ساله باید فاز سوم طرح ساماندهی سهام عدالت اجرایی شود که این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد. این موضوع در قالب لایحه در دولت تصویب شده، اما باید در مجلس به قانون تبدیل شود. مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به این‌که صندوق‌های ETF را برای خرید و فروش سهام عدالت پیش‌بینی کردیم، اضافه کرد: ما تا پایان سال 96 درگیر پرداخت سود سال 95 هستیم و به احتمال زیاد این قانون تا پایان سال 97 تصویب خواهد شد.

سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی در مورد پیامکی که در چند روز اخیر از طرف این سازمان به مشمولان سهام عدالت ارسال شده است نیز گفت: محتوای پیامک درست است و مهلت پرداخت نقدی بقیه پول سهام تخصیص یافته مشمولان طرح سهام عدالت یک ماه دیگر (پایان مهر) تمدید شده است.سبحانی با اشاره به پایان یافتن زمان واریز تفاوت ارزش سهام اختصاص یافته به مشمولان سهام عدالت و این‌که بخش اندکی از مشمولان سهام عدالت موفق به پرداخت این مبلغ شده‌اند، اظهار کرد: لازم بود این مهلت تمدید و به مردم اطلاع‌رسانی شود تا دیگر مشمولان سهام عدالت بتوانند در صورت تمایل بقیه مبلغ سهام تخصیص یافته خود را پرداخت کنند.وی افزود: مشمولانی که واریز نقدی خود را انجام دهند امکان دریافت تمامی سود تعلق گرفته به خودشان را خواهند داشت، در غیر این صورت بخشی از سود خود را دریافت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها