محققان دانشگاه منچستر انگلیس با طراحی یک دنیای مجازی ، ارتباطات ذهنی افراد با یکدیگر و به عبارتی وجود Telepathy در میان افراد را مورد بررسی و آزمایش قرار داده اند.
کد خبر: ۱۰۷۴۴۰

دو شرکت کننده که عضو یک گروه هستند، در یک بازی رایانه ای وارد اتاقهای مجزا می شوند و سپس تلاش خواهند کرد یک شی ئ مجازی موجود در محیط بازی را که فکر می کنند طرف مقابل در حال ایجاد ارتباط و ارسال علائم مغزی با آن بوده است ، انتخاب نمایند. طراح این سیستم براین باور است که به این ترتیب محققان می توانند بسیاری از مشکلاتی را که در دنیای واقعی با آن مواجه هستند، از میان بردارند. کارشناسانی که در گذشته در مورد این پدیده ذهنی به تحقیق پرداخته اند، در حین آزمایش موفق به ایجاد تاثیری ذهنی در فرد شده اند که شبیه به ایجاد ارتباطات ذهنی در میان دو فرد است ، ولی در واقع به شواهد متقاعدکننده ای دست نیافته اند. با ایجاد یک محیط مجازی ، یک محیط کاملا خارجی و تحت کنترل ایجاد می شود که ارسال علائم و حتی نشانه های ناخودآگاه درباره موضوع انتخابی را در میان شرکت کنندگان غیرممکن می سازد. شرکت کنندگان در این طرح تحقیقاتی ، با استفاده از نمایشگرهایی که بر روی سر نصب می شود و همچنین یک دستکش الکترونیکی به این دنیای مجازی راه می یابند.
برای شرکت کنندگان که در اتاقهای مجزایی در محیط مجازی مستقر شده اند، مجموعه ای از پدیده های موجود در محیط که به صورت تصادفی انتخاب شده اند، مانند تلفن ، توپ فوتبال و یا چتر به نمایش درخواهد آمد. در مدت زمان آزمایش ، اولین شرکت کننده یک بار این اشیا را مشاهده می کند، سپس از وی خواسته می شود با تمرکز بر روی شی ئ و انتخابی ، نسبت به برقراری ایجاد تعامل ذهنی با فرد دیگر اقدام نمایند. در اتاق دیگر برای داوطلب دوم علاوه بر همان اشیائ، 3 شی ئ دیگر نیز به نمایش درمی آید. در پایان از شرکت کنندگان خواسته می شود اشیایی را انتخاب کنند که فکر می کنند شرکت کننده دیگر در تلاش است از طریق ارتباطات ذهنی اطلاعاتی را درباره آن ارسال کند.
محققان قصد دارند در این آزمایش 100 نفر را به عنوان داوطلب پذیرش نمایند. آنها بویژه علاقه مند هستند در این زمینه تاثیر وجود روابط خاص در میان افراد و بخصوص روابط خانوادگی در توانایی ایجاد ارتباط افکاری و ذهنی متقابل را نیز مورد بررسی قرار دهند. اگرچه آنها معتقدند که نتایج به دست آمده از آزمایش های مجازی در پایان نمی تواند واقعی بودن این پدیده را به اثبات برساند.
اعضای این پروژه تحقیقاتی ، تایید یا تکذیب وجود ارتباطات ذهنی در میان افراد را علت اصلی انجام آزمایشات مجازی نمی دانند؛ بلکه در تلاش هستند با ایجاد یک روش آزمایشی ، زمینه ای را برای بررسی دقیق و موشکافانه دانشمندان فراهم آورند.لازم به ذکر است دانشمندان سالهای طولانی است که درباره پدیده تله پاتی یا ارتباط ذهنی بین افراد مختلف دست به تحقیق زده اند. مجموعه مطالعات دانشمندان باعث شده است تا موضوعی که مدت های طولانی در حوزه موارد شبه علم قرار داشت وارد دایره تحقیقات علمی شود.


مترجم: فرانک فراهانی جم
منبع: BBCNews
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها