اخیرا قرارداد همکاری بین پنج بانک ایرانی با شرکت «سیتیک تراست» چین با هدف برقراری مبادلات بانکی بین دو کشور به ارزهایی غیر از دلار، به امضا رسیده که بررسی این روند نشان می‌دهد هم ایران به‌دنبال چنین قراردادهایی است و هم چین. در سال 91 تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شکل گرفت و به تبع آن، انتقال دلاری پول نفت صادرات ایران به کشورهای دیگر با مشکل همراه شد و مسئولان بانک مرکزی در آن زمان با انجام مذاکره شرایطی را فراهم کردند که به ازای نفت صادر شده از آن کشورها کالا وارد شود.
کد خبر: ۱۰۷۳۳۳۸

بعد از برجام، ایران به این فکر افتاد تا دلار را از مبادلات خود با کشورهایی که حجم تجاری زیادی با آنها دارد کمرنگ کند و اخیرا این کار را با چین انجام داده است.

از سوی دیگر، مدتی است چین قصد دارد یوان را به یک ارز بین‌المللی تبدیل کند. رقیب اصلی یوان، دلار و یورو است که واحدهای پول بین‌المللی محسوب می‌شوند. بر همین اساس دولت چین با بسیاری از شرکای تجاری‌اش، قرارداد دوجانبه پولی منعقد می‌کند تا یوان را بپذیرند. همچنین دولت این کشور به تجار چینی توصیه کرده از طریق یوان مبادلات خود را انجام بدهند و دنبال کردن این موضوع نشان می‌دهد چین یک استراتژی بلندمدت را پیاده‌سازی می‌کند. این‌کار دولت چین کاهش وابستگی به دلار است. چین این کار را حتی در خطوط اعتباری هم انجام داده و زمانی که فاینانس می‌کند سرمایه‌گذاری پروژه‌ها در کشورهای دیگر را با ارز یوان انجام می‌دهد. چین همچنین سعی می‌کند یک کارت اعتباری جهانی را به موازات کارت‌های مستر و ویزا صادر کند.

دکتر محمدرضا رنجبرفلاح

مدیرعامل پیشین بانک تجارت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها