ترویج ممنوعیت مصرف کیسه‌های پلاستیکی که یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات جهان در عصر حاضر به شمار می‌رود، گرچه از مدتی پیش به کمپین‌های محیط‌زیستی کشور ما نیز راه یافته، اما اجرای آن به‌طور جدی و رسمی از چند روز پیش و در استان کرمانشاه کلید خورده است؛ بر اساس این طرح عرضه کیسه‌های پلاستیکی از این پس در نانوایی‌های کرمانشاه ممنوع است و متخلفان با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۵۲

به گزارش جام‌جم، یکی از مخاطرات جدی امروز طبیعت اطراف ما، خشکی‌ها و اقیانوس ها؛ پلاستیک‌ها و ظروف پلاستیکی است که پس از مصرف به صورت زباله در طبیعت رها می‌شوند. متاسفانه در دهه‌های اخیر مصرف ظروف و کیسه‌های پلاستیکی بشدت رواج یافته و باعث انباشته شدن حجم انبوهی از این زباله‌ها در جهان پیرامون ما شده است؛ امری که زنگ هشدار نابودی محیط‌زیست و صدای اعتراض کارشناسان و فعالان محیط‌زیست را به صدا درآورده است، چراکه تجزیه و جذب کامل پلاستیک‌ها در طبیعت بسیار سخت و زمانبر است و صدها سال و گاه تا هزار سال طول می‌کشد، از سویی به‌دلیل ساخته شدن پلاستیک‌ها از مواد نفتی تجزیه‌ناپذیر، ترکیبات شیمیایی آنها بتدریج از طریق خاک وارد زنجیره غذایی انسان شده و درنهایت این ظروف پلاستیکی علاوه بر اثرات مخربی که روی محیط‌زیست دارند، خطرات جبران‌ناپذیری را نیز برای سلامت آدمی به دنبال خواهند داشت.

البته از حدود 15 سال پیش، ممنوعیت مصرف پلاستیک در جهان آغاز شد و بنگلادش نخستین کشوری بود که در سال 2002 استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد. تایوان در سال 2003، بوتان در سال 2007 و ایتالیا نیز در سال 2010 استفاده از کیسه‌های پلاستیکی (بویژه کیسه‌های پلاستیکی رایگان) را ممنوع اعلام کردند. بسیاری از کشورهای اروپایی همچون بلژیک، ایرلند، سوئیس، آلمان، هلند و هنگ‌کنگ نیز برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مالیات وضع کردند که همین امر باعث کاهش بیش از 90 درصدی کیسه‌های پلاستیکی در این کشورها شد.

در این میان کشور ما با مصرف بیش از سه میلیون تن پلاستیک در سال، جزو پنج کشور اول جهان در مصرف سرانه پلاستیک به شمار می‌رود و این در حالی است که تاکنون هیچ تصمیم رسمی و جدی از سوی دولتمردان کشورمان مبنی بر ممنوعیت مصرف پلاستیک یا وضع مالیات بر فروشندگان یا مصرف‌کنندگان اخذ نشده است.

آغاز حذف پلاستیک از کرمانشاه

در این میان، در غرب کشورمان و از شهر کرمانشاه این روزها اخبار رضایت بخشی مبنی بر ممنوعیت مصرف کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها و جریمه متخلفان این طرح به گوش می‌رسد که می‌تواند امیدبخش و گامی در جهت اجرای این طرح در سراسر کشور باشد.

بهمن خدادادیان، کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به آغاز جدی این‌طرح در تمام نانوایی‌های شهر کرمانشاه می‌گوید: به‌دنبال اجرای جدی این طرح، بازرسی از نانوایی‌ها آغاز و دو تن کیسه پلاستیکی از نانوایی‌های مورد بازرسی در این شهرستان جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به این‌که تصمیم اجرای طرح ممنوعیت مصرف پلاستیک از دهم مرداد امسال اتخاذ و پس از اطلاع رسانی به مردم، طی دو مرحله این طرح به تمام نانوایی‌ها در شهرستان ابلاغ شد، می‌افزاید: بیش از هزار نانوایی در سطح شهرستان کرمانشاه فعالیت دارند و عرضه کیسه پلاستیکی در تمام این نانوایی‌ها ممنوع است. به گفته این کارشناس بهداشت، برای نانوایی‌های معمولی کیسه‌های پارچه‌ای توصیه شده و برای نانوایی‌های نان روغنی و نان فانتزی نیز استفاده از کیسه پلاستیکی یا پاکت‌های کاغذی مواد اولی توصیه شده است.

خدادادیان تاکید می‌کند با اجرای این طرح چنانچه نانوایی به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی اقدام کند به تعزیرات جهت اعمال جریمه معرفی می‌شود و اگر نانوایی دارای سهمیه باشد، سهمیه دولتی آن قطع شده و اگر آزادپز باشد، جریمه سنگین برای آن لحاظ می‌شود.

نقشی که سمن‌ها ایفا کردند

اگر امروز نهادهای رسمی کرمانشاه به تصمیم بزرگ حذف کیسه‌های پلاستیکی رسیده‌اند، نتیجه تلاشی است که بیش از دو سال پیش جوانان کرمانشاهی فعال در سمن‌های محیط‌زیستی آغازگر آن بودند؛ تلاشی که در پویش خرید پاک تبلور یافت و خیلی زود به سطح شهر، همایش ها، فروشگاه‌ها و در میان مردم و مسئولان رسید.

شیرین خوانساری، مدیرعامل سازمان مردم نهاد پیام‌آوران اردیبهشت کرمانشاه دراین باره به جام‌جم می‌گوید: پویش خرید پاک با هدف ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و نحوه صحیح خرید (یعنی خرید کالاهایی با بسته‌بندی‌های غیرپلاستیکی، پاکت‌ها و بسته‌های بزرگ به‌منظور تولید زباله کمتر و...) بیش از دو سال پیش در کرمانشاه آغاز به کار کرد و خیلی زود دامنه آموزش و اطلاع‌رسانی آن به نمایشگاه‌های محیط‌زیست، همایش‌هایی با حضور مسئولان نهادهای رسمی استان و سطح شهر و فروشگاه‌ها گسترش یافت.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها