صنعتی‌تر شدن فوتبال و ورود هزینه‌های هنگفت برای خرید و فروش بازیکنان طی دو دهه اخیر موجب شده مربیان فوتبال نیز تحت‌تاثیر این موضوع قرار بگیرند و حتی در برخی گزارش‌ها و تحلیل‌ها، میزان هزینه تحمیل شده از آنها به باشگاه‌های خود به عنوان شاخص در نظر گرفته شود. لیگ برتر انگلستان از جمله لیگ‌های اروپایی است که در آن سالانه میلیون‌ها دلار صرف خرید و فروش بازیکنان می‌شود. سایت ساکرنت در گزارشی به بررسی هزینه خرید بازیکنان از سوی چند مربی مطرح و شاغل در لیگ جزیره طی یک دهه اخیر پرداخته است.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۵۲

پپ گواردیولا (سرمربی منچسترسیتی)، ژوزه مورینیو (سرمربی منچستریونایتد)، آرسن ونگر (سرمربی آرسنال)، آنتونیو کونته (سرمربی چلسی)، یورگن کلوپ (سرمربی لیورپول) و مائوریسیو پوچتینو (سرمربی تاتنهام) مربیانی هستند که در این گزارش عملکردشان از سال 2008 تاکنون مورد تحلیل قرار گرفته است.
بنا بر این گزارش، این شش مربی در این سال‌ها نزدیک به 3.33 میلیارد یورو برای خرید بازیکن به تیم‌های خود هزینه تحمیل کرده‌اند که پپ گواردیولا با 898 میلیون یورو در صدر این لیست قرار دارد.

گواردیولا از فصل 9ـ 2008 مربیگری خود را در بارسا آغاز کرد و در همان فصل نخست خرید بازیکنان مدنظر او 96 میلیون یورو برای کاتالان‌ها هزینه داشت. او چهار فصل به عنوان سرمربی روی نیمکت بارسا نشست که سال دوم با 113 میلیون یورو پرخرج‌ترین سال پپ در این باشگاه بود. سه فصل حضور او در بایرن در واقع کم خرج‌ترین سال‌های پپ در دنیای مربیگری بود. اما ورود او به باشگاه متمولی همچون من‌سیتی موجب شد همان رویه سابق شکل بگیرد و تابستان امسال رکورد در این زمینه با هزینه‌ای نزدیک به 214 میلیون یورو شکسته شد.

نفر دوم این فهرست ژوزه مورینیوی پرتغالی است که طی این سال‌ها 870 میلیون یورو برای تیم‌های مختلف هزینه کرده و همواره جزو مربیانی بوده که هیچ ابایی از هزینه کردن فراوان نداشته است. البته این هزینه‌ها برای مورینیو کارساز بوده و قهرمانی تیم‌های او در لیگ‌های اسپانیا، ایتالیا، انگلیس و پرتغال و دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بی‌شک به واسطه همین خریدها بوده است.

مورینیو نیز همچون پپ در تابستان کنونی رکورد خریدهای خود را شکست و این رقم را به 164 میلیون یورو رساند.

آرسن ونگر که با 470 میلیون دلار در رده سوم قرار دارد را باید از جنبه دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. گرچه او در سال‌های مورد اشاره این مقدار هزینه روی دست باشگاه آرسنال گذاشته است، اما تجربه این سال‌ها نشان داده او چند برابر بیشتر از آن‌که هزینه داشته، در سال‌های گذشته برای توپچی‌ها درآمدزایی داشته است. یکی دیگر از تفاوت‌های ونگر با همکارانش این است که در تابستان جاری که بیشتر رقبا هزینه‌های فراوانی برای خرید بازیکن داشتند، این باشگاه لندنی فقط 50 میلیون یورو در این مسیر هزینه کرد. آنتونیو کونته با 460 میلیون یورو در ادامه این لیست قرار دارد و با توجه به این‌که کونته دو سال در مدت زمان مذکور را در تیم ملی ایتالیا بوده، در نتیجه این هزینه می‌تواند برای او بالا باشد.

کونته بیشترین دوران مربیگری خود را در ایتالیا و بخصوص باشگاه یوونتوس گذرانده و سه فصل حضور او در تورین نزدیک به 172 میلیون یورو برای سران این باشگاه هزینه به دنبال داشت. البته این هزینه‌ها برای یوونتوس بسیار مثمرثمر بود و موجب شد آنها سه فصل متوالی به قهرمانی در سری Aبرسند و در این میان بازیکنان مطرحی همچون پل پوگبا و آرتورو ویدال نیز به دنیای فوتبال معرفی شوند. اما رکوردهای کونته در دوران مربیگری‌اش در دو سال اخیر و در چلسی رقم خورد به‌طوری‌که هزینه خرید بازیکنان جدید تابستان امسال نزدیک به 155 میلیون یورو بود.

یورگن کلوپ آلمانی با 328 میلیون یورو در این مدت، از جمله مربیانی است که سال‌های گذشته همواره اصرار به بازیکن سازی در باشگاه‌های خود داشت. هفت سال حضور او در بورسیا دورتموند و معرفی چهره‌های جدید و مطرح، بخوبی این روند را نشان داد که لواندوفسکی لهستانی یکی از همین بازیکنان است. با این حال آمار و ارقام نشان می‌دهد از فصل 14ـ2013 به بعد خود کلوپ به این نتیجه رسید که در کنار بازیکن‌سازی حتما باید عملکرد موفقی نیز در بازار نقل و انتقالات داشت. اگرچه ریخت و پاش‌های او در این زمینه از دیگر مربیان مطرح کمتر است، اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده او باشگاه متبوع خود را متقاعد به پرداخت هزینه‌های هنگفت برای بازیکنانی می‌کند که ارزش ستاره شدن دارند؛ مارکو رویس، هنریک میختاریان و سادیو مانه از همین بازیکنان هستند. او بر همین اساس در تابستان امسال نزدیک به 96 میلیون یورو هزینه کرد. پوچتینو با 302 میلیون یورو نیز از آن دست مربیانی است که به جای امضای قراردادهای بالا با بازیکنان، بیشتر روی بازیکنان آکادمی تاکید دارد. این مساله بخوبی در سه فصل حضور او در تاتنهام خود را نشان داده به طوری که او در این مدت تنها سه بازیکن بالای 25 سال را به خدمت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها