به‌دنبال بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان امضای این توافقنامه تاکنون، مسئولان کشورمان در دستگاه‌های مختلف تلاش کرده‌اند اقداماتی را در تقابل با نقض عهد طرف مقابل انجام دهند که از جمله آنها می‌توان به تصمیمات 16 بندی اخیر هیات نظارت براجرای برجام و همچنین تصویب طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه اشاره کرد. طرحی که به گفته سخنگوی شورای نگهبان در دستورکار امروز این نهاد قرار دارد و در صورت تصویب آن به قانون تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۳۶

این طرح با حمایت دولت و دستگاه دیپلماسی نیز روبه‌رو شده است و مسئولان وزارت خارجه تاکید کرده‌اند با اجرای این طرح، ضمن حفظ برجام می‌توان برای عهدشکنی‌های آمریکا، هزینه‌هایی ایجاد کرد.

دونالد ترامپ، از زمان حضور در کاخ سفید رفتار پر فراز و نشیبی مقابل برجام داشته است، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که وی در ماه اکتبر بر خلاف گزارش‌های آژانس، پایبندی ایران به برجام را تائید نخواهد کرد و این به منزله خروج این کشور از برجام خواهد بود.

با این‌حال کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی در تلاشند تا ترامپ را از اقدامات ناپخته در این زمینه منع کنند و به‌عنوان مثال«فورچون»، نشریه اقتصادی آمریکایی در مقاله‌ای تاکید کرد که هرچند برجام ایده‌آل نیست اما کارآمد است و «به هم زدن آن خطرناک تلقی می‌شود.»

اما رفتارهای عجیب و غریب ترامپ در ماه‌های اخیر، آینده برجام را پیش‌بینی ناپذیر کرده است و همین مساله باعث شده تا مقامات وزارت خارجه کشورمان همواره بر این مساله تاکید داشته باشند که باید به‌گونه‌ای رفتار کرد که آمریکا هزینه اقدامات نسنجیده خود را به گردن ایران نیندازد.

وزیر امور خارجه کشورمان در یکی از تازه‌ترین موضع‌گیری‌های خود در همین زمینه تاکید کرده است که نباید اجازه دهیم آمریکا برجام را با هزینه ایران اجرا یا نقض کند.

با این‌حال در کشورمان برخی کارشناسان، نمایندگان و مقامات و چهره‌های سیاسی معتقدند دولت در مقابله با بدعهدی‌های آمریکا محافظه‌کارانه عمل می‌کند و می‌توان ضمن این‌که برجام را حفظ کرد، عملکرد قاطع‌تری در مقابل بدعهد‌ی‌های این کشور داشت.

نوع برخورد فعلی موجب ضربه خواهد شد

در همین زمینه، دکتر فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که نوع برخورد فعلی دولت با برجام قطعا به ما ضربه می‌زند، اظهار کرد: نحوه عملکرد دولت موجب شده است هر روز شاهد افزایش تحریم‌ها باشیم.

ایزدی اظهار کرد: روش جاری در توافقات بین‌المللی این است که براساس منافع ملی توافقی صورت می‌گیرد و زمانی که منافع تامین نشود، پیگیر راه‌هایی برای خروج می‌شوند و بالعکس در صورت تامین منافع در توافق می‌مانند.

وی ادامه داد: این روش معمول در دنیا در حالی است که برجام در کشورمان جنبه سیاسی و جناحی پیدا کرده است و برخی از مسئولان نسبت به برجام تقدس قائل شده‌اند. این استاد دانشگاه افزود: بنابراین در ارتباط با روند دولت در مقابل برجام نیاز به بازنگری احساس می‌شود. وی بیان کرد: طرف مقابل باید هزینه بیشتری برای تحریم‌ها بدهد، اما متاسفانه در کشورمان چنین رویکردی وجود ندارد و از ظرفیت‌های داخل و خارج از برجام هم استفاده نکردیم.

برجام راهکار عکس‌العمل را باز گذاشته است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت می‌تواند عمل متقابل قوی‌تری در مقابل تحریم‌ها انجام دهد و خود برجام راهکار عکس‌العمل و عمل متقابل را باز گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،‌رضایی در نشست خبری با بیان این‌که نوعی محافظه‌کاری را در مسئولان مربوط می‌بینیم، اظهار کرد: درباره برجام موادی مانند ماده 36 وجود دارد که دولت می‌تواند عمل متقابل قوی‌تری مقابل تحریم‌ها انجام دهد .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خود برجام راهکار عکس‌العمل و عمل متقابل را باز گذاشته است و کارهای زیادی در این زمینه می‌توان انجام داد؛ مثلا در بحث کارخانه کیک زرد، چه اشکالی دارد که دوباره فعال شود. وی با بیان این‌که در خود چارچوب برجام راهکارهای زیادی دیده شده است، ادامه داد: لازم است در کشور اقدامات بیشتری انجام و پاسخ مناسبی به تحریم‌ها داده شود، این امر نقض برجام نخواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که انحلال مرکز مطالعات مجمع قطعی است، عنوان کرد: برای بررسی کارآمدی سیاست‌های کلی، گروهی را در دبیرخانه مجمع تعیین خواهیم کرد.

رضایی از تغییرات در ساختار و محتوای این نهاد خبر داد و گفت: همه مجموعه‌های منصوب به مجمع در دبیرخانه منحل می‌شود و از این‌رو مرکز مطالعات راهبردی به دبیرخانه منتقل خواهد شد و خودشان منحل می‌شوند و حوزه ریاست نیز در دبیرخانه ادغام خواهد شد. وی افزود: قرار است یک نظام متمرکز مدیریتی ایجاد شود و پس از لحاظ کردن ساختار، این تغییرات انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها