دومین روز از جلسه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم با حضور اکثریت نمایندگان دیروز برگزار شد و براساس نظرخواهی رئیس مجلس از نمایندگان، ادامه این روند تا پایان روز شنبه تمدید شد.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۶۸

براساس رای‌گیری انجام شده در صحن علنی، جلسه امروز رای اعتماد در یک شیفت (تا ظهر) و جلسه روز شنبه احتمالا در سه شیفت انجام خواهد شد تا بررسی رأی اعتماد وزرای پیشنهادی تمام شود.

علوی:‌ با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی تعامل داریم

در ابتدای جلسه دیروز، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات که سه‌شنبه آغاز شده بود، ادامه یافت و علی مطهری، نماینده مردم تهران و نایب رئیس مجلس به عنوان مخالف گفت: آقای علوی در این چهار سال مرد میدان وزارت اطلاعات نبود هر چند که قدردان تلاش‌های او در این وزارتخانه هستیم.

در ادامه عزیز اکبریان نماینده کرج، علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد، محمدحسین قربانی نماینده آستانه‌اشرفیه و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کردند سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات مدیری متدین، ولایتمدار، برخوردار از سعه صدر، قاطع و سریع در تصمیم‌گیری است.

در ادامه وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز در دفاع از خود گفت: امروز بین وزارت اطلاعات و دستگاه‌های اطلاعاتی از جمله با برادران همرزم در سازمان اطلاعات سپاه، تعامل حاکم است.

کرباسیان: اهل اجرا هستم

در ادامه بررسی روند صلاحیت ورزا، نوبت به بررسی برنامه‌های مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد رسید و ولی ملکی نماینده مشگین‌شهر و هادی بهادری نماینده ارومیه به عنوان مخالف صحبت کردند و یادآور شدند که در برنامه‌های کرباسیان اهداف اقتصادی بدرستی تبیین نشده است. فریده اولادقباد نماینده تهران، رسول خضری نماینده پیرانشهر، کمال‌الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان و عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد تاکید کردند که شفافیت اقتصادی، از برنامه‌های خوب وزیر پیشنهادی است و او با فضای کسب و کار و معادلات جهانی، کاملا آشنایی دارد.

مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز در دفاع از برنامه‌های خود رانتی‌بودن، سیاست‌زدگی، نفتی و دولتی بودن اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: چاره‌ای نداریم جز این‌که اصلاحات ساختاری را برای حل مشکل تاریخی اقتصاد رقم بزنیم. من فقط حرف نمی‌زنم و اهل اجرا و عمل هستم.

تاکید ظریف بر برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات و اقتصاد، صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه را بررسی کرد.

در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی شهر در مخالفت با وزیر پشنهادی تاکید کردند که در سال‌های اخیر سطح روابط با کشورهای آمریکای لاتین و آسیای میانه و قدرت اثبات حقانیت ایران در برابر اقدامات ضد حقوق‌بشری آمریکا کاهش یافته و عدم نظارت دقیق بر سفرا و دیپلمات‌های ایران در کشورهای خارجی و مشکلات فعالان اقتصادی و اتباع در خارج از ایران از نواقص جدی وزارت امور خارجه است. در ادامه حسین رضازاده نماینده کازرون، بهرام پارسایی نماینده شیراز، زهرا ساعی نماینده تبریز و طیبه سیاوشی نماینده تهران نیز در موافقت با ظریف سخنرانی و تاکید کردند ظریف با دیپلماسی قوی توام با اخلاق و ادب، بهترین نحو سیاست خارجی کشور را در تعامل با دنیا به پیش برد. پس از اظهارات موافقان و مخالفان، وزیر پیشنهادی امور خارجه در پشت تریبون قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: ایجاد زمینه لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور بویژه بخش خصوصی در عرصه جهانی و تعمیق و توسعه روابط اقتصادی با همسایگان، قدرت‌های نوظهور و تسهیل توافق با کشورهای اروپایی برای مشارکت در طرح‌های بزرگ اقتصادی و توجه به ظرفیت‌های بازارهای جدید از اهداف وزارت امورخارجه است.

حاشیه‌های روز دوم

ولی ملکی، نماینده مشگین‌شهر که در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کرد در سخنانش گفت: من که می‌دانم همه وزرا رای خواهند آورد، بی‌خوابی هم شما را اذیت کرده، اما اینها را می‌گویم که در تاریخ ثبت شود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به قضاوت قطعی این نماینده با خنده گفت: شما از کجا می‌دانید؟ مگر شما رجال‌الغیب هستید؟

اعتراضات عبدالله سامری، نماینده خرمشهر هنگام دفاع محمدجواد ظریف از برنامه‌هایش از دیگر حاشیه‌های جلسه دیروز بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. بررسی برنامه‌های محمدجواد ظریف حاشیه دیگری هم داشت و ابطحی، نماینده خمینی‌شهر هنگام مخالفت با وی زمانی که خواست وزیر امور خارجه را مورد خطاب قرار دهد او را «آقای برجام» خطاب کرد که این مساله موجب خنده خود وی و سایر نمایندگان شد.

قاضی‌زاده: به دنبال نمایش نبودیم

نمایندگان در ادامه به بررسی برنامه‌های سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت پرداختند. در ابتدا سید هادی بهادری نماینده ارومیه، محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز و ‌ولی ملکی نماینده مشگین‌شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی به سخنرانی پرداختند. این نمایندگان تاکید کردند که ادامه طرح تحول سلامت باعث نگرانی است، بیمه‌ها وضع مناسبی ندارند و تفاوت حقوق پزشکان با کادرهای پزشکی و پرستاران زیاد است. در ادامه مرتضی خاتمی نماینده ماهنشان، احمد بیگدلی نماینده خدابنده، غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و مرتضی صفاری نطنزی نماینده نطنز نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی تاکید کردند که با تلاش‌های شبانه‌روزی قاضی‌زاده، وزارت بهداشت در بین 210 وزارتخانه کشورهای مختلف رتبه نوزدهم را دارد. پس از اظهارات موافقان و مخالفان، وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: در چهار سال گذشته با مطالعه قانون برنامه پنجم و با وقت‌گذاری، پاکدستی و انجام کار حرفه‌ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط باعث ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور شدیم.

ربیعی: مقابله با فقر در راس سیاست‌هاست

در ادامه روند بررسی صلاحیت وزرا در عصر دیروز، برنامه‌های علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا فرج‌الله رجبی، نماینده شیراز و امیر خجسته، نماینده همدان به عنوان مخالف به تشریح چالش‌های وزارت تعاون پرداختند و تاکید کردند که برنامه وزیر پیشنهادی برای اقشار آسیب پذیر و بازنشستگان که دغدغه معیشت دارند مشخص نیست.

اما موافقان وزیر پیشنهادی از جمله محمدصادق حسنی نماینده رشت، سیدفرید موسوی نماینده تهران، محمد محمودی‌شاه‌نشین نماینده شهریار و غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت عقیده داشتند که ربیعی برای چهار سال آینده برنامه کاملی در مورد اشتغال فراگیر و مشارکت همه دستگاه‌ها پیش‌بینی کرده است.

در ادامه علی ربیعی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: مقابله با فقر در راس سیاست‌ها و برنامه‌های آینده قرار دارد.

ادامه بررسی برنامه‌های حجتی در جلسه امروز

محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، آخرین وزیری بود که بررسی برنامه‌های او در جلسه دیروز در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که البته تنها دو نماینده مخالف زمان ارائه نظر پیدا کردند و ادامه روند مذاکرات به جلسه امروز موکول شد. مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود و صدیف بدری، نماینده اردبیل در مخالفت با برنامه‌های وزیر تاکید کردند سوابق مدیریتی حجتی نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی سابقه کار نداشته و در دوران مدیریت وی مصرف بی‌رویه کود و سموم شیمیایی موجب به خطر افتادن سلامت مردم و بی‌رغبتی کشورهای همسایه برای خرید تولیدات کشاورزی ایران شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها