نگاه هفتم

داشته‌های سینما را یکجا خرج نکنیم

فیلم خوب هر زمانی که اکران شود، مخاطبان را جذب می‌کند و به فروش بالای موردنظر هم می‌رسد و ارتباطی به نوبت و زمانی که در آن اکران می‌شود، نخواهد داشت.در واقع بجز استثناها، اعتقادی به فصل‌بندی اکران ندارم، زیرا لزوما فیلم‌هایی که در عید نوروز یا فصل تابستان اکران می‌شوند، با فروش خیلی بالا روبه‌رو نمی‌شوند و اتفاقا تضمین کاملی برای فروش چند میلیاردی و رکوردشکنی آنها وجود ندارد. در این سال‌ها فیلم‌هایی داشتیم که در اسفند ماه و روزهای شلوغ پایانی سال اکران شده و رضایت همزمان مردم، سینماداران و صاحبان آثار را فراهم کرد و درعوض فیلم‌هایی هم بود که در تابستان روی پرده سینما رفت و با اقبالی در گیشه مواجه نشد.
کد خبر: ۱۰۶۲۹۲۵

البته درباره وضعیت اکران در ادامه تابستان و نیمه دوم سال نگرانی‌های بجایی وجود دارد و آن زنگ خطری که برخی دوستان و همکاران به آن اشاره می‌کنند، درست است و همه ما این دغدغه را داریم، اما شرایط آنقدرها هم اسفبار و ناامیدکننده نیست و با رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، بعضی فیلم‌ها در نوبت‌های پیش‌رو در سینماها اکران خواهند شد که می‌توانند به سهم و به‌قدر توان خود، چرخه اکران سینما را بچرخانند.

همیشه گفته‌ام جز نمونه‌های استثنایی، عموم فیلم‌های ما در یک حد و حدودی قرار دارند و نباید انتظار اتفاقی خیلی شگفت انگیز را درباره فروش آنها داشته باشیم. این مساله به بضاعت سینمای ما برمی‌گردد.

ضمن این‌که به نظرم درشرایط فعلی تولید و تعداد کم سالن‌های سینما که باعث فیلم سوزی می‌شود، باید مدیریتی برای اکران همین داشته‌های فعلی هم صورت بگیرد. اغلب اصرار داریم که فیلم‌ها را حتما در عید نوروز، عید فطر و تابستان اکران کنیم، درصورتی‌که باقی نوبت‌های اکران هم می‌توانند وقت مناسبی برای نمایش فیلم‌ها باشند.

بهتر است در سال‌های بعد برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص داشته باشیم و همه دارایی‌ها و داشته‌های خود را یکجا در اکران نوبت‌های ابتدایی سال خرج نکنیم و به فکر دیگر فصول اکران هم باشیم. انجمن تهیه‌کنند‌ه‌ها، کانون پخش‌کننده‌ها و انجمن سینماداران باید با تعامل، همفکری و برنامه‌ریزی درست، اقدامات موثری در این زمینه انجام دهند و مدیریت درستی در مقوله اکران داشته باشند.

حبیب اسماعیلی

تهیه کننده سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها