اتاق بازرگانی اعلام کرد: در میان بخش‌های اقتصادی، بخش ساختمان همچنان با رشد منفی همراه بوده و در پنج سال گذشته در محدوده زیر صفر قرار داشته است.
کد خبر: ۱۰۶۲۸۵۹

اتاق بازرگانی ایران در این گزارش اعلام کرد:‌ سال 1395 برای اقتصاد ایران سال خروج از رکود بود. بخش‌های اصلی اقتصاد از رشد منفی ر‌ها شد و به رشد بالای صفر رسید هرچند هنوز بخش‌های غیرنفتی با رونق فاصله دارد. در جدول رشد ارزش‌افزوده بخش‌های اقتصادی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، تنها بخشی که در سال گذشته از رشد زیرصفر ر‌ها نشده، بخش ساختمان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بازار مسکن از سال 92 وارد دوران رکود شد و هنوز موفق به خروج از آن نشده است. این موضوع در فاصله زمانی کوتاهی، صنعت ساختمان را به سمت رکود هدایت کرد. این رکود آنچنان عمیق شده که خروج از آن به معمایی برای سیاستگذاران بدل شده است. نرخ رشد سال 95 در بخش ساختمان منفی 13/1درصد ثبت شده است تا صنعت ساختمان رکورددار رکود در میان بخش‌های اقتصادی لقب بگیرد.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، در سال‌های اخیر سعی شد روش‌هایی برای تحریک تقاضای مسکن به کار گرفته شود تا شاید با رونق معاملات مسکن، سرمایه وارد این بازار شود و سازندگان، سرمایه‌گذاری جدیدی را در این بخش رقم بزنند. افزایش مبلغ وام خرید مسکن به میزان قابل توجهی رقم خورده است، اما همچنان موفق به تکان دادن غول رکود نشده است. مبلغ وام مسکن بدون سپرده تا 120 میلیون تومان بالا رفته در حالی که سال 92 این نرخ معادل 20 میلیون تومان بود. آمار‌ها نشان می‌دهد از سال 1390 به بعد، هیچ‌گاه بخش ساختمان با رشد مثبت تولید مواجه نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها