دانشجویان آذربایجانی موفق شدند

ساخت نخستین روبات جاروکش

شایان روبو؛ ربات کوچک خانگی ایرانی

دستیـار کوچـک من

شاید شما هم ‌بارها آرزوی داشتن یک دستیار خانگی را داشته‌اید، دستیاری که حواسش به همه‌چیز و همه‌جا باشد و در امور مختلف به شما کمک کند.
کد خبر: ۱۰۶۲۲۲۸
دستیـار کوچـک من

رباتی که شما را می‌شناسد و کارهایتان را انجام می‌دهد، از بیدار کردن شما و خاموش کردن لامپ‌های روشن بعد از خروج شما از منزل گرفته تا اطلاع‌رسانی پیامک‌های دریافتی، رایانامه‌ها و برنامه‌های کاری روزانه. ربات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی کارهایی را انجام می‌دهند که هوشمندانه خواهد بود. ربات‌های کوچک خانگی دسته‌ای از ربات‌ها هستند که این‌گونه خدمات را به شما ارائه می‌دهند. در ادامه با نمونه‌ ایرانی این‌گونه ربات‌ها، آشنا خواهید شد.

ربات شایان از کجا آمد؟

یک گروه کاملا دوستانه که رشته‌های کامپیوتر و معماری خوانده‌اند، دور هم جمع می‌شوند، نام گروه مرداص انتخاب می‌شود، هدف آنها ابتدا ایجاد محصول امنیتی برای اینترنت خانه‌ها بود، اما با بررسی اولیه نمونه‌های مشابه خارجی مشخص شد این محصول نمی‌تواند مناسب باشد. با پیشنهاد مهدی توسلی، گروه تصمیم می‌گیرد وارد بحث رباتیک شود. همکاری با بچه‌های دانشگاه شریف برای بررسی انواع ربات‌ها و تحقیقات اولیه شروع می‌شود و اعضای گروه تصمیم می‌گیرند ربات خود را ایجاد کنند. جلسات فشرده‌تر شکل گرفتند، همه اعضای گروه شاغل بودند و در ساعات بعد از شغل اصلی بسیار سخت کار کردند تا نمونه اولیه ربات شایان ساخته شد.

نمونه ‌ایرانی یا خارجی دارد؟

نمونه اولیه شایان تنها با دو هفته کار پرانرژی چند جوان ایرانی (محمدعلی طایفی، مهدی توسلی، مهران طایفی، احمد شیرعلی‌نیا، محمدباقر صدیق و بابک پور‌فرزانه) ایجاد شده است.

به گفته محمدعلی طایفی، مدیر تیم توسعه‌دهنده شایان روبو، نمونه‌ ایرانی در حوزه‌های دیگر رباتیک در ایران وجود دارد، اما رباتی که بتواند به‌صورت ربات کوچک خانگی فعالیت کند در ایران وجود ندارد. نمونه‌های خارجی این محصول موجود است، اما صحبت کردن ربات شایان به زبان فارسی، یکی از مهم‌ترین اهدافی بود که گروه تصمیم به ساخت آن گرفت.

شایان روبو کیست؟

ربات شایان در حال حاضر توانایی حرکت در مسیر، شناسایی چهره و تفکیک چهره را دارد، محمدعلی طایفی درباره شایان می‌گوید: «برای شایان برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی داریم، شایان قرار است به زبان فارسی با افراد در تعامل باشد، قصد داریم در آینده‌ای نزدیک شایان را در حوزه ارتباط با کودکان تقویت کنیم، کارهای معمولی که در تربیت کودکان اهمیت دارند با کمک شایان راحت‌تر پیش خواهد رفت، به‌عنوان‌مثال شایان از کودک می‌پرسد که مسواک زده یا نه؟ درصورتی‌ که پاسخ منفی دریافت کند، سعی می‌کند با توضیحات کامل کودک را متقاعد کند که این عمل را انجام دهد.

همچنین در آینده سعی داریم روی بحث‌های آموزشی متمرکز شویم و کودکان، زبان انگلیسی و مفاهیم مختلف را با کمک ربات شایان آموزش ببینند. البته در حال حاضر شایان مراحل اولیه زندگی خود را طی می‌کند و اگر حمایت شویم، بزودی نمونه خوب ایرانی به زبان فارسی خواهیم داشت.»

شایان روبو توانایی‌های دیگری همچون مراقبت از کودکان، امکان اتصال به تلفن همراه و دستگاه‌های هوشمند برای یادآوری پیامک‌های خوانده ‌نشده، رایانامه‌ها و تماس‌های تلفنی را خواهد داشت. همچنین تیم توسعه‌دهنده در تلاش است با استفاده از شایان روبو قدم بزرگی در آموزش کودک و نوجوان بردارد. فرض کنید قرار است کودکان حروف زبان انگلیسی را یاد بگیرند، شایان روبو حرف A را به بچه‌ها نشان خواهد داد و صدای آن را تلفظ می‌کند، سپس از کودک می‌خواهد این حرف را تکرار کند، اگر کودک درست تلفظ کند، طبق برنامه زمان‌بندی مشخص، شایان حروف بعدی را به او آموزش می‌دهد. شایان روبو دستیار کوچکی است که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند در نبود شما در خانه کارهای معمول شما را طبق برنامه‌ای که مشخص می‌کنید، انجام دهد. برای اطلاعات بیشتر درباره این دستیار کوچک می‌توانید به سایت آن به آدرس www.shayanrobo.ir مراجعه کنید.

شایان جایزه نبرده است

محمدعلی طایفی درباره جوایز شایان می‌گوید: «شایان روبو تاکنون هیچ جایزه‌ رسمی نبرده است، اما ما جایزه‌های زیادی دریافت کرده‌ایم، اول این‌که با تمام سختی‌ها و مشکلات و با فشار کاری بالایی که همه تیم داشت، هدف خود را به نتیجه رساندیم، این بزرگ‌ترین جایزه برایمان بود، مواردی در نمایشگاه الکامپ برای ما پیش آمد که هرکدام جایزه‌ای خاص بود، حضور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور نماینده محترم استان تهران، امکان این‌که کار خودمان را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم و از همه مهم‌تر، نتیجه همدلی گروه که موجب شد مردم ایران مشتاقانه به سمت روبو شایان حرکت کنند و ما با تمام انرژی همه برنامه‌های خود را برای آنها بیان کنیم. هر جایزه‌ دیگری هم ببریم به ‌اندازه جوایزی که گفتم برایمان جذاب نخواهد بود.»

اوضاع تیم چطوره؟

از مدیر تیم توسعه‌دهنده شایان روبو پرسیدیم که اوضاع تیم چطور است در پاسخ گفت: «به نظرم خیلی زود است که در مورد حال تیم صحبت کنم، اما همین را بگویم که با تمام سختی‌ها و مشکلات استارتاپی، اوضاع تیم خوب است، ما همه پرانرژی و هم دل هستیم تا به هدف بزرگ خودمان یعنی طراحی و پیاده‌سازی نمونه‌ای مناسب از شایان روبو که در شأن ایرانیان عزیز باشد، برسیم. شایان روبو اتفاق نسبتا جدیدی است که تاکنون نمونه خاصی در ایران نداشته و نیاز به حمایت داریم تا هر روز بهتر شویم. ما برای هر هفته برنامه‌ریزی مشخصی داریم و هر هفته نکته‌ای هرچند کوچک در شایان روبو بهبود پیدا خواهد کرد.» با توجه به این توضیحات به نظر می‌رسد بزودی می‌توانیم شاهد قدرت هرچه بیشتر شایان روبو باشیم.

تولید انبوه

در صورت حمایت از این طرح، استمرار تلاش‌های تیم توسعه محصول، بررسی مشکلات فعلی شایان روبو و بهبود آن و تکمیل امکانات مدنظر، این ربات خانگی کوچک می‌تواند تا چند ماه دیگر مهمان ‌خانه‌های ایرانیان باشد. طبق گفته مدیر گروه مرداص آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند این محصول را به‌صورت انبوه تولید کنند. در این راستا تمام اعضای گروه 24 ساعته در تلاش هستند و امیدوارند با تجاری شدن این طرح برنامه مشخصی برای آینده داشته باشند.

رویکرد حمایت از هویت ایرانی

همه ما می‌دانیم ربات‌های کوچک خانگی زیادی در جهان به بازار آمده‌اند، اما این‌که چرا شایان روبو را انتخاب کنیم، دلیل خاصی دارد، شایان روبو با هدف پشتیبانی کامل از زبان فارسی و ترویج هویت و فرهنگ ایرانی-اسلامی طراحی و پیاده‌سازی شده است. شایان روبو روزهای اولیه خود را سپری می‌کند، محصولی که در کمتر از دو هفته نمونه اولیه آن ساخته‌ شده و امروز نیازمند حمایت همه‌جانبه است. حمایتی که ما به‌عنوان مصرف‌کننده، دولت به‌عنوان حمایت از تولید ملی و دانشگاه‌ها به‌عنوان پشتوانه علمی پژوهشی باید از گروه‌های استارتاپی داشته باشند تا بتوانیم شاهد پیشرفت روزافزون علوم مختلف در کشور باشیم.

اگر حمایت‌های ما از ایده‌های نوین و جذاب به‌خوبی صورت گیرد، می‌توانیم از خروج ارز و مهم‌تر از آن خروج مغزهای متفکر ایرانی و جوان جلوگیری کنیم.

محسن سمسارپور

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها