کارشناسان بانکی بر این باورند که نظام بانکی از مشکلاتی همچون مطالبات معوق، عملیات صوری بانک‌ها، نرخ سود بالای تسهیلات و سرمایه‌های بلوکه شده بانکی رنج می‌برد.
کد خبر: ۱۰۶۱۲۳۳

به گزارش جام‌جم، دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست بانکداران خبره، از شناسایی ده چالش اساسی اقتصاد ایران خبر داد و گفت: سود بانکی صدای همه را درآورده و یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران به شمار می‌رود ضمن این‌که در کنار آن معوقات بانکی و بدهی‌های معوق، نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها و عدم اصلاح قانون بانکداری، از جمله دیگر چالش‌ها به شمار می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: صوری عمل کردن بانک‌ها در اجرای عقود مبادله‌ای و مشارکتی در کنار افزایش بیش از حد شعب بانکی و مؤسسات اعتباری، یکی از چالش‌های جدی پیش‌روی نظام بانکی و اقتصاد ایران است که سرمایه بانک‌ها را بلوکه کرده است.

برجام به داد بانک‌ها نرسید

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که دولت و نظام بانکی نتوانستند از فرصت برجام استفاده لازم را ببرند، چرا که هنوز دستاورد قابل توجهی نصیب سیستم بانکی نشده و بانک‌ها قیمت تمام شده پول را بالا برده و کل اقتصاد را دچار مشکل کرده‌اند. این نماینده مجلس در این نشست گفت: پنج سال است که منتظر دولت هستیم تا لایحه بانکداری را به مجلس ارائه بدهد، اما متأسفانه این اقدام صورت نگرفت و مجلس، خود دست به کار شد. وی افزود: بانک مرکزی با چالش مؤسسات غیرمجاز مواجه است اما چون ابزار قانونی در اختیار نداشت، نتوانست بخوبی ایفای نقش کند؛ در حالی که اگر لایحه اصلاح نظام بانکی را پیش از این به مجلس ارائه می‌کرد، به این شکل با چالش مؤسسات غیرمجاز مواجه نمی‌شد.

رفع مشکلات بانکی یعنی رفع مشکل تولید

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باید مشکلات نظام بانکی را حل کرد تا تولیدکنندگان بتوانند با شرایط بهتری ادامه کار دهند و این در شرایطی است که هم‌اکنون سیاستگذاران، تولیدکنندگان و سیاستمداران همگی از نظام بانکی گلایه‌مندند و بانک مرکزی و بانک‌ها هم می‌گویند که دولت برای آنها مشکل‌آفرینی می‌کند.

نعمتی معتقد است: نظام بانکی، خود را از مجموعه اقتصاد جدا کرده و در برنامه خود کمتر این تعامل را لحاظ کرده است؛ این در شرایطی است که اقتصاد ایران و از جمله نظام بانکی باید به سمت خصوصی‌سازی واقعی پیش رود تا بتوان ثمرات آن را مشاهده کرد، در حالی که هم‌اکنون حتی بانک‌های خصوصی شده نیز خصولتی هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان نام آنها را «بانک‌های خصوصی» گذاشت.

پاروزن می‌خواهیم نه دادزن

همچنین در این نشست دکتر آلبرت بغزیان، کارشناس بانکی با بیان این‌که هم‌اکنون افراد بسیاری در نظام بانکی اظهارنظر می‌کنند و فریاد می‌زنند، گفت: اکنون نظام بانکی ایران به دادزن نیاز ندارد، بلکه ما پاروزن‌هایی می‌خواهیم که بتوانند قایق نظام بانکی را به سلامت به ساحل برسانند.

این کارشناس ارشد مسائل بانکی تصریح کرد: انجمن بانکداران خبره می‌تواند درد را شناسایی و درمان کند، چرا که در هر دوره مدیریتی، برخی مسائل مطرح شده اما به سرانجام نرسیده است.

از سوی دیگر، دکتر امیرحسن قربانی، عضو هیأت مؤسس انجمن بانکداران خبره نیز گفت: توجه انجمن بانکداران خبره به سرمایه انسانی و تغییرات شکل گرفته در اقتصاد ایران است تا بتوانند بهبود لازم در عملیات بانکداری را داشته باشند.

وی افزود: باوجود تغییرات شگرف دهه‌های اخیر در اقتصاد و نظام بانکی در دنیا، به نظر می‌رسد ایران نیز باید گام‌های جدی بردارد که در این راستا فراهم آوردن وسایل مشارکت همه‌جانبه تمامی افراد صلاحیت‌دار در تعیین سرنوشت حرفه بانکداری و علوم بانکی و سعی و اهتمام در جهت نشان دادن نقش اساسی و اصولی حرفه بانکداری در اقتصاد کشور، این انجمن تشکیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها