آخرین دریافت‌کننده نامه از شهید حججی از روحیات او به جام‌جم گفت

مدافع حرمی که مروج کتابخوانی بود

پس از شهادت مظلومانه محسن حججی از فعالان حوزه نشر به دست عوامل گروهک تروریستی داعش، چهره‌ها و مدیران فرهنگی و هنری به این موضوع واکنش نشان دادند و اقدام وحشیانه داعش در بریدن سر او را بشدت محکوم کردند.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۹۰

مدیر انتشارات شهید کاظمی هم که شهید حججی آخرین نامه را خطاب به او نوشته، از روحیات این مدافع حرم می‌گوید.

در دو روز اخیر، عکسی از لحظه اسارت محسن حججی، یکی از رزمندگان ایرانی به دست گروهک تروریستی داعش دست به دست شده است. خبر شهادت او پس از انتشار این عکس منتشر شد؛ عکسی عجیب که در آن شهید محسن حججی، نگاهی نافذ به دوربین دارد؛ آن هم تنها لحظاتی پیش از این‌که سرش از تن جدا شود.

شهید حججی که بود؟

محسن حججی از جهادگران و اعضای فعال موسسه شهید کاظمی بود و در اردوهای سازندگی جهادی علاوه بر فعالیت عمرانی، در حوزه فرهنگی نیز دست به اقدامات جهادی می‌زد. همچنین شهید حججی در مدارس به تبلیغ کتاب می‌پرداخت و از زمره پیشگامان معرفی کتاب در نماز جمعه بود. او در نجف‌آباد استان اصفهان به معرفی و تبلیغ کتاب می‌پرداخت.

پس از شهادت سرلشکر شهید حاج احمد کاظمی به منظور حفظ یاد و نام آن شهید عزیز و نهادینه‌سازی فرهنگ جهاد و شهادت در بین اقشار جامعه بخصوص نسل جوان نخبه، ستادی از بین جوانان و ایثارگران با حمایت مسئولان و در راس آن امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در یک حرکت خود جوش و مردمی در زادگاه ایشان شهرستان نجف‌آباد تشکیل شد.

شهید حججی 25 ساله بود که در دومین اعزام خود به سوریه در مرز عراق با این کشور به دست داعش در منطقه‌ای به نام تنفت به شهادت رسید. از این فعال فرهنگی فرزندی دو ساله باقی مانده است.

آخرین نامه شهید

این شهید پیش از اولین سفرش به سوریه پیامی را خطاب به حمید خلیلی مدیر انتشارات شهید کاظمی نوشت که در آن آمده است: «سلام آقای خلیلی، ان‌شاءالله عزاداری‌های محرمتون مورد قبول حق، اول از همه یه خداقوت بابت همه تلاش‌هاتون از ابتدا تا الان موسسه. اجرتون با خود حاج احمد آقا. راستش نمی‌دونم چطوری شروع کنم. از سال 85 ورودم توی موسسه تا الان سابقه خوبی نداشته‌ام. حتی توی بعضی بازه زمانی‌ها کارهایی ازم سر زده که جز شرمندگی چیزی برام نمونده. ولی خب، کرم حاجی تا الان منو ردم نکرده. خوب و بد بیخ ریش موسسه گیر کردم. خلاصه کلام خوبی و بدی، کم کاری یا اگه بار اضافه‌ای برای موسسه داشتم حلال کنید.»

شهید حججی به روایت مدیر موسسه

حمید خلیلی، مدیر مسئول موسسه شهید کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در توصیف شخصیت شهید حججی می‌گوید: شوق شهادت و شوق رسیدن به خدا در ایشان بسیار زیاد بود و این شوق به آتش رسیده بود.

وی اضافه می‌کند: شهید حججی از زمان دبیرستان وارد موسسه شهید کاظمی شد. موسسه هم چون موسسه فرهنگی و جهادی است، بخش‌های مختلفی دارد. علاقه اصلی ایشان کارهای مربوط به کتاب و کتابخوانی و فعالیت‌های جهادی بود. در زمینه فعالیت‌های مرتبط با کتاب قبل از این‌که ایشان وارد سپاه شود به صورت تمام وقت و بعد از ورود به سپاه بطور نیمه وقت فعالیت می‌کردند. از برگزاری مسابقه کتابخوانی تا برپایی نمایشگاه‌های کتاب بسیار. حتی کتاب کارتن می‌کرد عقب موتورش می‌گذاشت و بین مردم توزیع می‌کرد.

مدیر انتشارات شهید کاظمی ادامه می‌دهد: به همت شهید حججی در طرح پویش کتاب «من زنده‌ام» 4000 نسخه در نجف‌آباد توزیع شد و بیشترین برنده از نجف‌آباد بود. این به برکت آقای حججی بود. ایشان با شور کتاب و کتابخوانی را ترویج می‌کرد. به ترویج کتابخوانی عطش داشت. جالب بود فعالیتش اگر سودی هم داشت می‌گفت پولش را بگذارید برای فعالیت و اردوی جهادی. حتی حاضر نبود هزینه‌های جاری و پول بنزین موتورش را بگیرد.خلیلی اظهار می‌کند: ماه رمضان‌ها شهید حججی هر روز یک کارتن می‌گذاشت عقب موتور، با امام جمعه مسجد هماهنگ می‌کرد در مساجد کتاب‌ها را توزیع می‌کرد و بین دو نماز برای مردم از کتاب می‌گفت و خواندنش را توصیه می‌کرد.

مدیر موسسه شهید کاظمی می‌گوید: شهید حججی در نوشتن هم فعالیت می‌کرد و دست به قلم بود. حتی اولین کتابمان در موسسه مربوط به اولین اردوی مشهد موسسه است که عمده نوشته‌ها از ایشان است. ایشان پیگیری جدی می‌کردند که کتاب منتشر شود.

بازتاب شهادت در میان هنرمندان

سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی حال حاضــر ایــن وزارتخانه هم در پیامی نوشت: «اهالی فرهنگ را به دغدغه‌مندی برای اصلاح و حرکت در مسیر آرامش جامعه می‌شناسند که زنده یاد محسن حججی یکی از آنها بود. وی بنا بر احساس وظیفه‌ای که داشت در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی تلاش‌های مستمر و موثری کرد و بنا بر همان احساس وظیفه به مقابله با نیروهای تکفیری داعش پرداخت. شهادت این جوان فرهیخته را به خانواده ایشان و فعالان حوزه کتاب تسلیت گفته و برای آن مرحوم از درگاه ایزد منان مغفرت مسئلت می‌کنم.»

بازتاب‌های انتشار عکس محسن حججی قبل از شهادت، آنچنان گسترده بوده که نه تنها اهالی سیاست و مسئولان بلندپایه کشور برای شهادت این شهید مظلوم پیام فرستادند، بلکه هنرمندان و مدیران فرهنگی هم به آن واکنش نشان دادند.

رضا صادقی، خواننده کشورمان در اینستاگرامش خطاب به شهید مدافع حرم نوشت: نماینده ملت من تویی با اقتدار و وقار نه سلفی‌بگیران بی‌اندیشه. اینجا همه دچار دعوای بعد انتخاب و انتصاب و آنجا به فکر سرزمینت، اعتقادت و... . نماد وقاری مرد، صلابت نگاه تو و آشوب در چهره قاتل تو. چه دیدنیست جوانمردی جوان سرزمینم. شهید مدافع حرمت و حرمت محسن حججی. درود به مردان با غیرت این مُلک.

بهنوش بختیاری نیز در اینستاگرامش چنین نوشت: شهید محسن حججی که در سوریه اسیر داعش شد و سر از تنش جدا کردن... قهرمان زندگی من این شهید است...... ولله به خدا سوپر استار هیچ‌وقت نباید قهرمان من وتو باشد... چه تفاوتیست میون ‌ما و امثال آقا محسن نجیب و وفادار و فداکار ما... چه دردی از این سنگین‌تر که هموطنت این‌طوری... انقدر ناجوانمردانه بره.... داد همه مظلوم‌های ایران رو از این بی‌وجودهای حیوون بگیر خدایا... که اگه این شهدا نبودن... من و تو راحت زیر کولر در کف اینستاگرام نبودیم...... بعضی جوون‌ها علی الحساب زیر ابرو اشونو چک کنن تا ما برگردیم... . تسلیت به خانواده ایشون و همه مردم ایران.

همسر شهید حججی هم در پیامی آورد:‌ همسرم رفت که بگه امام خامنه‌ای تنها نیست... رفت که بگه هنوزم مردان خدایی هستند..، اگه کسی خواست اشکی واسه همسرم بریزه به اشکش هدف بده‌. واسه حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) گریه کنه...، همه زیر لب فقط بگید امان از دل زینب... راهشو ادامه بدید... دعا کنید خدا به منم صبر بده... التماس دعا».

پریناز ایزدیار تصویری از او که فرزندش را در آغوش گرفته به اشتراک گذاشت و نوشت: «نه تنها فرزند دو ساله‌ات بلکه تمام ایران به شما افتخار خواهند کرد و یادتان همیشه زنده ست و دلمان
کباب.»

هادی حجازی‌فر بازیگر «ماجرای نیمروز» درباره او می‌نویسد: «آقا مُحسن جان، برادرِ بی‌سَرِ سَربلندم. ممنون از استواری صورتِ مردانه‌ات. از آن چشم‌های بی‌ترس و حواس جَمع‌ات که می‌داند این تصویر قرار است مُعرف قدّوقامتِ یک ملت و تاریخ باشد در مبارزه و جهاد با جهل و شیطانِ خدانِما. آقا محسن جان، خوش به حالِ تو که حضور مردانه و دست بسته‌ات در برابرِ کراهتِ جلّاد هراسانِ اسلحه بدست، با آن دودهای داغِ پر از غم و آن خیمه و بیابان و آن لب‌های خشک، یادآور تصویرهای ذهنی مان از روضه‌های کودکی و اکنونِ‌مان شده است. هرگز چنین سَری را تیغِ اجل نَبُرَد.کاین سَر زِ سَربلندی بر ساقِ عرش ساید.»

باران کوثری، الهام پاوه‌نژاد، شبنم مقدمی، محسن کیایی، سیما تیرانداز، لیلا بلوکات، رامبد جوان، مهدی سلطانی، فلور نظری، بهاره کیان‌افشار‌، امیرحسین رستمی، رضا گوران، اشکان خطیبی و نوید محمدزاده هم دیگر هنرمندانی بودند که با مردم و خانواده این شهید به همدردی پرداختند. از سوی دیگر طرح زیبای حسن روح‌الامین از تشابه صحنه شهادت محسن حججی و کربلا هم بلافاصله در فضای مجازی بازتاب یافت.

گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس نیز در یادداشتی به مناسبت شهادت شهید حججی خطاب به ترامپ نوشته است: آقای ترامپ! آیا این اقدامات جنایتکارانه همان حقوق بشری است که تو می‌خواهی برای اجرای آن دنیا را به آتش بکشی و هر روز با عربده‌هایت مردم آزادیخواه جهان را تهدید به جنگ بکنی؟! مطمئن باش خون به ناحق ریخته‌ محسن حججی و مظلومیت طفل دو ساله‌اش، سرانجام گریبان تو و وحوش داعشی‌ات را خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها