دو سال پیش و در مسابقات جهانی دو و میدانی پکن و پس از آن‌که یوسین بولت توانست جاستین گاتلین آمریکایی را شکست دهد، استیو کرام مجری ورزشی شبکه BBC جمله‌ای بسیار تاثیرگذار گفت. در آن روزها گاتلین تازه از محرومیت خود به دلیل استفاده از مواد نیروزا رها شده بود. کرام خطاب به بولت گفت: به خاطر نجات ورزش از ناپاکی از تو متشکریم.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۶۳

تماشاگرانی که شنبه شب به ورزشگاه المپیک لندن آمده بودند، می‌خواستند شاهد آخرین ژست خاص بولت باشند. همه می‌خواستند قهرمان جاماییکایی دو سرعت جهان برای آخرین بار قهرمان شده و همان ژست همیشگی‌اش را در مقابل دوربین‌های عکاسان به نمایش بگذارد، اما نتایجی که روی تابلو رقم خورد، برای چند لحظه این استادیوم را در بهت و سکوتی عجیب فرو برد. کمتر کسی آنچه که چشم‌هایش می‌دید را باور کرد: یوسین بولت افسانه‌ای در آخرین مسابقه انفرادی خود در مسابقات جهانی و درست یک هفته پیش از اعلام بازنشستگی، به مقام سوم رسید.

پیش از آغاز این مسابقه، همه چیز بر وفق مراد بود. شواهد نشان می‌داد که طلا دوباره از آن بولت است. هنگام خواندن نام بولت تمام ورزشگاه به احترامش ایستادند و دست زدند، اما زمانی که نام گاتلین از بلندگوی ورزشگاه پخش شد، همه او را به دلیل دو بار سابقه دوپینگ هو کردند تا نشان دهند پاکی در دنیای ورزش برایشان از همه چیز مهمتر است. بولت درحالی با 95/9 ثانیه به مقام سوم رسید که کریستین کلمن با 94/9 و گاتلین با 92/9 ثانیه بالاتر از او قرار گرفتند. آخرین قهرمانی گاتلین به مسابقات المپیک سال 2004 آتن بازمی‌گردد. پس از پایان مسابقه اولین واکنش گاتلین این بود که تماشاچیان را به سکوت فراخواند تا به نحوی رفتار چند دقیقه قبل آنها را تلافی کرده باشد، اما باز هم تمام توجهات به سمت بولت معطوف شد. خبرنگاران و عکاسان به سرعت به سمت او رفتند و او نیز به احساسات تماشاچیان واکنش نشان داد. این درحالی بود که گاتلین در تمام آن لحظات به تنهایی در حال خوشحالی کردن بود. در ادامه گاتلین به نشانه احترام نزد بولت آمد و در مقابل او تعظیم کرد.

صحبت‌های خود بولت پس از پایان مسابقه شنبه نیز مهر تائیدی بر این‌گونه رفتارهاست. او در این رابطه گفت: من پیش از این به دنیا ثابت کردم که یکی از بهترین ورزشکاران جهان هستم. فکر نمی‌کنم که این اتفاق چیزی را تغییر دهد. من سهم خود را برای پیشرفت ورزش انجام دادم و نشان دادم که ورزش در حال‌ بهتر شدن است. فکر می‌کنم که در طول این سال‌ها نشان دادم که خاص هستم و کارها را متفاوت انجام می‌دهم. تصور می‌کنم که دیگر کسی شبیه من نخواهد آمد.

بولت آخرین مسابقه دوران حرفه‌ای خود را هفته آینده در مسابقات دوی 100*4 متر برگزار می‌کند. این به این معناست که از این به بعد باید نام بولت را در کنار ورزشکارانی همچون محمدعلی کلی، تایگر وودز، پله و راجر فدرر آورد. البته آنچه که بولت را از تمام این قهرمانان جدا می‌کند، این است که رقبایی همچون جو فریزر، بابی مور و رافائل نادال در مقام رقابت با او قرار نداشتند. رقبای او در دنیای حرفه‌ای دوومیدانی افرادی همچون گاتلین، آسافا پاول، یوهان بلیک و تایسون گری بودند که همگی‌شان نیز در کارنامه خود سابقه سیاه دوپینگ دارند. برای پی بردن به رکورد دست‌نیافتنی بولت دانستن این نکته کافی است که از 30 رکورد ثبت شده در تاریخ دوی 100 متر جهان، تنها 9 مورد بدون دوپینگ بوده و تمامی این 9 بار نیز توسط بولت به دست آمده است.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها