امروز نقض حقوق بشر در کشورهای اسلامی حتی با همان معیارهای اعلامیه حقوق بشر اسلامی و قوانین اساسی حاکم بر کشورشان به وقوع می‌پیوندد. هم‌اکنون بویژه در برخی کشورهای عربی اسلامی شاهد سرکوب شدید اعتراضات مردمی، شکنجه و آزار و زندانی شدن و کشتار شهروندان توسط حکامشان هستیم.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۶۲

متاسفانه این کشورها موازین و ضوابط حقوق‌بشری را در کل رعایت نمی‌کنند می‌توان گفت این کشورها از مجرمانی هستند که به دلیل نقض و نادیده گرفتن حقوق بشر باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند. چیزی به نام نسل‌کشی و پاکسازی قومی و جنایت جنگی از مواردی است که در درون و بیرون از کشورهای عربی می‌توان مشاهده کرد.

برخی کشورهای مسلمان منطقه از جمله عربستان حتی در مورد کودکان نیز برخوردهای مناسب نداشته و مرتکب جنایات جنگی بسیاری از جمله کودکان یمنی شده‌اند. این کشورها حملات مکرری به اماکن مسکونی، آموزشی، مذهبی و زیرساخت‌های اقتصادی یمن داشته است، بنابراین می‌توان گفت این کشور فاصله بسیاری با حقوق بشر دارد. برای رسیدگی به جنایاتی که برخی کشورهای منطقه انجام می‌دهند اگر دادگاه توانمندی با ضمانت اجرا وجود داشته باشد طبیعتا بسیاری از این مقامات سیاسی و نظامی در کشورهایی مثل عربستان متهمانی هستند که به بالاترین مجازات‌ها محکوم می‌شوند. عربستان‌سعودی کشوری غیردموکراتیک با نظام سیاسی سلطنتی می‌باشد. گزارشات متعددی از نقض گسترده حقوق بشر در این کشور تاکنون منتشر شده است. به نحوی که رژیم عربستان سعودی، در زمینه رعایت حقوق بشر، یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های حکومت‌های جهانی را به خود اختصاص داده است.

از طرف دیگر باید به این نکته هم اشاره شود که کشورهایی از جمله عربستان علاوه بر مرتکب شدن جنایات در کشورهای دیگر حتی در داخل کشورشان نیز حقوق بشر را نادیده می‌گیرند، این کشور به مردم خود هرگز اجازه دادن رأی و تعیین سرنوشت خود را نمی‌دهد و هیچ انتخاباتی در این کشور برگزار نمی‌شود، آزادی دین و عقیده در عربستان سعودی در بدترین وضعیت خود قرار دارد. رژیم عربستان به لحاظ شاخص آزادی بیان در زمره بدترین کشورها قرار دارد،عربستان از جمله کشورهایی است که در زمینه حقوق بشر بدترین وضعیت را دارد و مردم خود را شدیدا سرکوب می‌کند. وضعیت اسفناکی به لحاظ حقوق بشری در عربستان حاکم است، البته این مساله زمانی حائز توجه بیشتری می‌شود که ببینیم عربستان سعودی با این سابقه سیاه حقوق بشری خود، در برخی مکانیسم‌های حقوق بشری حضور دارد.در درون این کشورها نیز موضوعاتی به نام اصل آزادی بیان وجود ندارد، وهابیت در عربستان حتی اهل سنت را مورد انواع تضییقات قرار می‌دهد. در حال حاضر زندان‌های عربستان پر از مذهبیونی است که به خاطر اعتقادات مذهبی‌شان در زندان هستند. در مورد شیعیان نیز نه‌تنها انجام اقداماتی از جمله اعدام و شکنجه و... مطرح است، بلکه در حال حاضر دقیقا بحث پاکسازی قومی و مهاجرت دادن شیعیان را درپیش گرفته‌ است. به طوری که ما در سه هفته اخیر شاهد حملات نظامی به محلات و مناطق مسکونی عوامیه هستیم که در واقع یک نوع پاکسازی قومی و نسل‌کشی است.

آنها منافقین را که گروه تروریستی هستند و مسائل حقوق بشری را رعایت نمی‌کنند مورد حمایت علنی خودشان قرار دادند و در جلسات آنها شرکت کردند، در حالی که گروه‌های تروریستی 17هزار نفر را در ایران شهید و چند برابر تعداد شهدا را مجروح کردند. از همه تاسف‌بارتر این‌که این کشورها با دلارهای نفتی، محافل حقوق ‌بشری بین‌المللی را هم خریده‌اند که این جنایت دیگری است که نه‌تنها مورد محاکمه قرار نگرفته‌اند بلکه با پول حتی قطعنامه صادر شده علیه نقض حقوق کودکان را نیز بازمی‌گردانند، دبیرکل قبلی سازمان ملل متحد هم اعتراف کرد که با دریافت پول از نقض حقوق بشر کودکان سخن نگفتیم و آن قطعنامه را پس گرفتیم. این جنایتی است که در تاریخ نمی‌توان نمونه‌ای از آن را مشاهده کرد.

متاسفانه نطفه این حکومت‌ها و هسته‌ اولیه شکل‌گیری آنها هیچ سنخیتی با دستورات اسلامی ندارد. حکومت‌های آنها حکومت‌های جاهلی است که شبیه دوران عصر جاهلیت است و با کمک استعمار انگلیسی و سپس آمریکایی اداره می‌شود، این حکومت‌ها قطعا در کارنامه‌های بعدی‌شان هم به هیچ صورتی نمی‌توانند با اسلام سنخیتی داشته باشند. هرچند بیشترین شعار عمل به اسلام را تحت سو‌ءاستفاده از عنوان خادم‌الحرمین می‌دهند اما از مظاهر اسلامی و اماکن اسلامی به نفع خودشان استفاده می‌کنند. حتی در امور اقتصادی، سیاسی و پیوندهای سیاست خارجی‌‌شان هیچ نشانه‌ای از نزدیک شدن به اسلام و موازین اسلامی وجود ندارد.

جعفر قنادباشی/ کارشناس مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها