بمب افکن‌های استراتژیک آمریکا بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآمدند

بالا گرفتن جدال موشکی بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن

در حالی که یک روزنامه آمریکایی با تاکید بر ضرورت عقب‌نشینی ترامپ از تهدید کره‌شمالی به اقدام نظامی، حمله به کره شمالی را احمقانه و جنایتکارانه توصیف کرد، پیونگ‌یانگ این روزها سرگرم آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود با بردهای متفاوت و گوناگون است و در این بین اعتراض‌های واشنگتن هم به هیچ جا نرسیده است.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۵۱

این کشور نخستین آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را چهارم ژوئیه (13 تیر) انجام داد؛ آزمایشی که به گفته تحلیلگران قادر به رسیدن به خاک آلاسکا بود. به دنبال این آزمایش، به دلیل مخالفت روسیه با لحن اشاره به موشک بالستیک قاره‌پیما، شورای امنیت نتوانست درباره بیانیه‌ای در محکومیت پیونگ‌یانگ به توافق دست یابد.

روز جمعه (6 مرداد) نیز کره شمالی با شلیک موشک جدید قاره‌پیمای خود دومین آزمایش بالستیک خود را با موفقیت انجام داد. نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعاتی آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی از موشک آزمایش شده تائید می‌کند این موشک که از منطقه موپیون گنی در مرز کره شمالی و چین پرتاب شده، به مدت 47 دقیقه و 12 ثانیه به ارتفاعی بیش از حدود 3700 کیلومتر رسیده و سپس مسافتی در حدود 1000 کیلومتر را طی کرده است.

این موشک که گفته شده تمامی خاک آمریکا را در تیررس خود دارد واکنش‌های زیادی را از سوی کشورهای مختلف بویژه آمریکا در پی داشت. با وجودی که نیکی هیلی، نماینده ویژه آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که آمریکا به برگزاری نشست شورای امنیت و مذاکره درباره واکنش جامعه بین‌المللی به دومین آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی در ماه جاری تمایل دارد، هر چند که برای برگزاری این نشست فوق‌العاده هنوز درخواستی رسمی داده نشده است.

از نخستین آزمایش موشک از سوی کره شمالی تاکنون، آمریکا و چین در حال مذاکره درباره مفاد قطعنامه‌ای جدید علیه پیونگ‌یانگ هستند. در عین حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک اظهارنظر توییتری از نحوه تعاملی که تاکنون بین واشنگتن و پکن وجود داشته و همچنین انفعال چین در برابر کره شمالی انتقاد کرد. ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «از چین بسیار ناامید شده‌ام. رهبران قبلی نابخرد ما به آنها اجازه داده بودند که صدها میلیارد دلار از تجارت با ما، به‌دست بیاورند.» وی همچنین افزود: «آنها (چین) هیچ کاری برای ما در قبال کره‌شمالی انجام ندادند، فقط حرف زدند. ما دیگر اجازه نخواهیم داد چنین روندی ادامه داشته باشد. چین براحتی می‌تواند این مشکل را حل کند.»

نیکی هیلی نیز در واکنش به آزمایش نخست موشک کره شمالی در چهارم ژوئیه خواستار تشدید تحریم‌های کنونی علیه کره شمالی شد. وی همچنین از شورای امنیت خواست تحریم‌های جدیدی را برای جلوگیری از ارز مورد نیاز کره‌شمالی در تامین مالی برنامه هسته‌ای‌اش وضع کند.

تحریم‌های جدید پیشنهادی از سوی آمریکا نیز شامل محدودیت واردات نفت، افزایش تحریم‌های دریایی و هوایی، افزایش تحریم مقامات و توقیف دارایی‌ها و محدودیت مسافرتی بوده است. دو تن از دیپلمات‌های مطلع از مذاکرات مربوط به درخواست واشنگتن برای برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته‌اند که آمریکا به دنبال افزودن نام «کیم جون یون» رهبر کره شمالی به فهرست تحریم محدودیت‌های سفر و توقیف دارایی‌های مقامات هستند. بعید به نظر می‌رسد که چین به عنوان نزدیک‌ترین متحد کره شمالی، اجازه چنین اقدامی علیه کیم جون یون را دهد.

در عین حال «لیو جیه یی» سفیر چین در سازمان ملل متحد به سی‌بی‌اس نیوز گفت: آمریکا و چین در حال همکاری بر سر قطعنامه‌ای جدید هستند. وی افزود: متن این قطعنامه جدید بر این اساس است که هر دو کشور موافق خلع تسلیحاتی شبه‌جزیره کره هستیم اما باید به مذاکرات و تنش‌زدایی برگردیم.

تداعی جنگ کره

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو فروند بمب‌افکن راهبردی و مافوق صوت «B ـ‌ 1B» آمریکایی در واکنش مستقیم به آزمایشات موشکی اخیر کره شمالی، بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآمده‌اند.

در بیانیه نیروی هوایی آمریکا آمده است: پرواز بمب‌افکن «B ـ‌ 1B» پاسخ مستقیم به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی و همچنین پرتاب راکت «هوان‌سانگ‌ـ 14» در تاریخ 4 جولای بوده است. این بمب‌افکن‌ها از پایگاه هوایی آمریکا در گوآم ماموریت خود را آغاز کرده و در طول انجام این عملیات، جنگنده‌های ژاپن و کره جنوبی نیز به آنها ملحق شدند.

یک روزنامه آمریکایی با تاکید بر ضرورت عقب‌نشینی ترامپ از تهدید کره شمالی به اقدام نظامی، حمله به کره شمالی را احمقانه و جنایتکارانه توصیف کرد. هافینگتون پست در گزارشی با اشاره به جنگ کره در دهه 40 نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نباید جنگ دوم کره را آغاز کند زیرا این یک جنگ ساده نیست و تلفات ناشی از آن تقریبا صدها هزار نفر خواهد بود و خرابی‌هایی که در منطقه بشدت صنعتی کره جنوبی به وجود می‌آورد، غیرقابل تصور است و بنابراین، هیچ فرد عاقلی نمی‌خواهد شاهد این پیامدها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها