به دنبال آزادسازی موصل و بیم از تعقیب داعش در خاک سوریه صورت می‌گیرد

جنگ روانی حامیان تروریسم علیه حشدالشعبی

نیروهای بسیج مردمی عراق یا همان حشد الشعبی نقش دلاورانه‌ای در مبارزه با تروریست‌های تکفیری عراق بخصوص در جنگ موصل داشتند. این نیروها ابتدا به دنبال فتوای مرجعیت عراق مبنی بر جهاد کفایی تشکیل شد. با صدور فتوای آیت‌الله سیستانی، هزاران نفر از داوطلبان شیعه، سنی، کرد و عرب برای پیوستن به این سازمان ثبت‌نام کردند. طی مراحل بعد، این نیروها آموزش دیدند و به جبهه‌های جنگ با داعش اعزام شدند. اکنون با شکست تروریست‌ها و پایان جنگ موصل، رسانه‌های عربستان و امارات با درج اخبار و گزارش‌های مغرضانه،‌ تحریکاتی را علیه این نهاد قانونی و رسمی عراق به راه انداخته و بتازگی سیاستمداران همسو با عربستان در این کشور زمزمه‌هایی در راستای انحلال نیروهای حشدالشعبی مطرح کردند.
کد خبر: ۱۰۵۲۵۱۳

مخالفان و موافقان

به گزارش شبکه الجزیره، یک منبع دولتی عراق فاش کرد، حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور در معرض فشارهای خارجی برای کم‌نمایی و کوچک‌انگاری نقش رهبران حشد الشعبی ‌و تحویل سلاح گروه‌های وابسته به آن به دولت است. به گفته این منبع دولتی، ممکن است حیدر العبادی، در آینده تلاش کند از نفوذ حشد الشعبی که روند رو به گسترشی یافته، بکاهد.

برخی منابع عراقی می‌گویند کسانی که با ادامه فعالیت حشد الشعبی مخالف هستند استدلال می‌کنند در اصل این نیرو براثر فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر جهاد کفایی تشکیل شد و از آنجا که با شکست تروریست‌ها مساله کفایی بودن این جهاد نیز برطرف شده است، عمل به فتوای او دیگر معنایی نخواهد داشت. این درحالی است که طرفداران بقای حشد الشعبی می‌گویند این گروه نظامی با تصویب پارلمان رسمیت قانونی پیدا کرد و بخشی از نیروهای نظامی عراق زیر‌نظر فرمانده کل یعنی نخست‌وزیر درآمد. طبق این مصوبه نیروهای حشد الشعبی از دولت حقوق می‌گیرند، بنابراین ادامه کارشان عادی و طبیعی خواهد بود.

راجح الموسوی، سفیر عراق در ایران می‌پرسد: چرا این همه هیاهو در مورد حشد‌الشعبی وجود دارد؟ چرا باید به این میزان در مورد آن پرسش شود؟ آیا به خاطر این نیست که توانست با کمک برخی دیگر از پارامترهای موجود معادلات بین‌المللی را تغییر دهد؟ این دیپلمات عراقی با بیان این‌که ایجاد حشد الشعبی یک نیاز ملی در عراق بود، گفت: اگر حشد الشعبی نبود عراق از شمال تا جنوب سر بریده می‌شد.

سناریوی جدید

برخی رسانه‌های داخلی عراق منتسب به گرایش‌های خارجی بویژه کشورهای منطقه و رسانه‌های عربی و خارجی، بخصوص رسانه‌های وابسته به سعودی و امارات، در برهه اخیر به طور برجسته‌ای، خط اختلاف و تفرقه میان فرماندهان الحشد الشعبی و شخص نخست‌وزیر عراق را کلید زده‌اند. آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش همواره در پی تضعیف جریانات مردم‌گرایی هستند که توسط مرجعیت دینی هدایت می‌شوند. واشنگتن حتی یک بار سعی کرد با تقویت نیروهای پیشمرگه و اصرار بر ایجاد «ارتش سنی» ابزارهای نفوذ خود را در برابر حشدالشعبی توسعه دهد. مخالفان حشدالشعبی تلاش کردند با حمایت‌های مالی نظامی آمریکا، گروهی مشابه به نام «حشد الوطنی» به رهبری اثیل النجیفی را شکل دهند.

اخبار ضد و نقیض درباره البغدادی

لاهور طالبانی، رئیس سازمان اطلاعات اقلیم کردستان عراق به خبرگزاری رویترز گفت ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش به احتمال 99 درصد زنده است و در جنوب رقه به‌سر می‌برد. پیش از این نیز مدیر کل اطلاعات و مبارزه با تروریسم وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با روزنامه الصباح عراق اعلام کرده بود ابوبکر بغدادی زنده است و در خارج از شهر رقه پنهان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها