مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با اشاره به اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکا مبنی بر حمایت از تغییر نظام در ایران گفت: پیگیری رویکرد تغییر نظام، همواره نتایجی معکوس دارد.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۷۴

به گزارش فارس، گری سیک در گفت‌وگو با نشریه «ایرانیست» به بحث درباره روابط دولت ترامپ با ایران پرداخت و گفت: این روابط به‌طور اساسی بر مبنای این ایده شکل یافته که ایران یک دشمن بوده و این نگرش‌ها تاکنون تغییر نکرده است و دولتمردان آمریکا نیز مایل به همکاری با ایران نیستند. آنها حتی به تعاملی با ایران که نتایج مثبت داشته باشد، همچون مورد افغانستان و دیگر مکان‌ها که شاهدش بودیم نیز علاقه‌ای ندارند و تا جایی که بتوانند مخالف ایران هستند. افراد زیادی در دولت (ترامپ) وجود دارند که مایل به تغییر نظام در ایران هستند و این بسیار خطرناک است.

گری سیک درباره اظهارت اخیر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که درباره تغییر نظام ایران سخن گفته بود و این‌که چرا واشنگتن متوجه نشده روش برخورد با ایران چنین نیست، اظهار کرد: تغییر نظام همواره ایده‌ای وسوسه‌برانگیز است. دولت‌ها در همه‌جا فکر می‌کنند که می‌توانند حکومت را تغییر یا حاکمانی را جابه‌جا کنند و همه چیز خوب به پیش می‌رود، اما معمولا این رویکرد نتایج معکوس و تبعات ناخوشایندی را در پی دارد. آنها تاکنون درس عبرت نگرفته‌اند و هنوز معتقدند همه مشکلات آنها به حضور حاکمی در یک مکان گره خورده است.

وی درباره دیدگاه مبهم دولت ترامپ درباره تغییر نظام در ایران و مفهوم آن افزود: مطمئن نیستم که دولت ترامپ دیدگاهی اینچنینی دارد. دولت ترامپ دارای چند دیدگاه است؛ هرچند که برای دولتی چون آمریکا وجود چند دیدگاه نیز امری غیرمعمول نیست.

گری سیک درباره گروهک منافقین و گزینه موردنظر ترامپ برای جایگزینی با جمهوری اسلامی نیز گفت: آنها بین 50 تا صد هزار دلار به اشخاص برای سخنرانی و ترویج پیامشان مبنی بر اقدام خشونت‌آمیز علیه نظام ایران و براندازی آن پرداخت می‌کنند. اگر منشأ منابع مالی آنها را تشخیص می‌دادیم، آنگاه بهتر این افراد را می‌شناختیم. منابع آنها قابل توجه بوده و دارای نفوذ سیاسی زیادی هستند.

وی درباره نبرد در سوریه و احتمال بروز جنگی ناخواسته نیز افزود: آمریکا از یک‌سو با ایران و روسیه در این کشور علیه داعش می‌جنگد، اما درباره خود سوریه قضیه برعکس است. محاسبه اشتباه، اطلاعات نادرست و تبعات ناخواسته در نبرد سوریه بسیار بالاست و امکان درافتادن آمریکا در جنگی دیگر در خاورمیانه نیز بسیار زیاد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها