محلات؛نمادی از زیبایی و طراوت گل ها

ایران ما با داشتن چهار فصل در خود جاذبه های گردشگری بسیاری در فصول مختلف سال دارد .با دانستن اماکن تاریخی وطبیعت بکر هر شهر می توان توشه ایی چند ماهه برای سفر به دور ایران بست از این رو در نظر داریم جاذبه های گردشگری ایران را در این صفحه معرفی کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۱۲۴۶

شهرستان محلات در استان مرکزی قرار دارد و از شهرهای معروف کشور در زمینه سرسبزی و تولید گل است.این شهرستان علاوه بر داشتن آب و هوایی دل‌انگیز در بهار و تابستان و داشتن چشمه‌های آبگرم، روایتی از تاریخ کهن‌سال ایران‌زمین است که در تعطیلات مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

شهرستان محلات با 2079 کیلومتر مربع مساحت در جنوب شرقی استان مرکزی قرار دارد و قم و آشتیان، دلیجان، ‌خمین و اصفهان و اراک را در مجاورت خود دارد.به جز بعد گردشگری و تولید گل، صنایع سنگ از دیگر توانمندی‌های این شهرستان است. شهرستان محلات، هلند ایران نام دارد و سالانه صدها میلیون دلار گل از این شهرستان صادر می‌شود.

باغ ها گل محلات در فصول مختلف مسافران را به دیدن نماد زیبایی دعوت می کند و یکی از سوغات با طراوت این شهرستان است.

جاذبه های گردشگری:آبگرم محلات

در میان دیدنی‌های استان مرکزی چشمه آبگرم محلات از شهرتی دیرینه برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی را رهسپار این شهر می کند.

چشمه آبگرم جوشان محلات با خاصیت درمانی و تفریحی محور اصلی گردشگری در این شهرستان و استان است که می تواند حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی این شهرستان باشد.با توجه به سابقه طولانی این چشمه در میان مردم و علاقمندان، درکتابهای تاریخی به خواص درمانی این چشمه اشاره شده است.این چشمه در فاصله 15 کیلومتری شمال شرق محلات در کنار ارتفاعات بلند منطقه قرار دارد و مسافران زیادی به امید بهبودی و رفع بیماری به این چشمه روی می‌آورند.ترکیبات آب این چشمه شامل سولفات کلسیک و از دسته آبهای هیپرترمال است و در درمان بیماری های نقرس و بیماری های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش موثر است.

سرچشمه محلات

از محبوب‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های طبیعی در شهرستان محلات، سرچشمه‌ی این شهرستان است که از پرآب‌ترین چشمه‌های استان مرکزی است و در مرتفع‌ترین نقطه از محلات قرار دارد. اهمیت این پدیده‌ی طبیعی از دوران گذشته تا به امروز مورد توجه مسئولان بوده است؛ چرا که به علاوه بر تامین آب کشاورزی منطقه، دارای آب شرب است و به یکی از جاذبه‌های گردشگری محلات، تبدیل شده است. شکل‌گیری پارکی زیبا در مجاورت این مکان دوست‌داشتنی، آب‌نمای زیبا، درختان چنار کهنسال، ارتفاعات صخره‌ای که بر چشمه اشراف دارد و نیز درختان متعدد از دیگر ویژگی‌های این جاذبه‌ی طبیعی گردشگری است.

کوچه باغ های پولگان

امروزه از باغ‌های وسیع گذشته محلات تنها بخش‌هایی اندک باقی مانده که به علت تجمع در منطقه‌ای خاص با نام "پولگان" که از نام‌های قدیمی این محله نیز می‌باشد شناخته می شود،اما همچنان این باغها با طراوتی بهاری و مثال زدنی و قدم زدن در کوچه باغ‌هایی که تا حدودی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند مایه آرامش و تسلای خاطر خواهد شد.کوچه باغ‌هایی قدیمی، تنگ و پیچ در پیچ با پرچین‌هایی از سنگ و کاه گل و درهای چوبی قدیمی که قدم زدن در آنها تنها نیازمند مراقبت از درختان و فضای بکر کوچه باغ‌هاست.

غارهای دیدنی

مهم ترین، معروف ترین و شاید بتوان گفت زیباترین غارهای شهرستان محلات شامل 5 غار است که هر کدام در یکی از روستاهای شهرستان محلات واقع شده اند و برای بازدید از آنها، در گام اول باید به روستا سفر کنید و در گام بعدی حتما راهنمایی بومی برای خود پیدا کنید.

غار آزاد خان در روستای "سنجه باشی" ، غار سوراخ گاو در کوهی به همین نام در شمال غربی روستای خورهه، غار یکه چاه در کوه‌های جنوب شرقی شهرستان محلات، غار بابا جابر محلات در کنار روستای جودان، وغارشاه بلبل در کوههای شرقی شهرستان محلات (بین خورهه و دلیجان)

ستون‌های سنگی خورهه

تنها آثار به جا مانده از قصر خورهه نزدیک محلات , دو ستون باریک سنگی با ارتفاع حدود 6 متر با سر ستون های یونانی و سکوی سنگی.در بنای خورهه که دارای طرح یونانی است .ستون ها از حد تناسب کلاسیک میان ارتفاع و قطر تجاوز می کنند و این دلیل نفوذ سبک معماری ایرانی است ,که در تخت جمشید هم دیده می شود . درکاوشهای باستان شناسان در منطقه تعداد زیادی سفال و خمره پیدا شده است کشف سفال های کلینگی(جرینگی) که ظرافت خاصی دارند، اثبات می کند که این خانه یک عمارت اربابی بوده است .

یخچال نیم ور محلات

بنای تاریخی یخچال نیم ور در محلات یکی از بناهای تاریخی است که اگرچه عمرش حدود 200 سال است، اما گوشه هایی از تاریخ و معماری قاجار را روایت می کند.

یخچال نیم ور تنها یخچال موجود در محور خمین - دلیجان و محلات است که در یک کیلومتری غرب این شهر نرسیده به میدان سنگ قرار گرفته و با وجود از دست دادن کارکرد اصلی اش، همچنان پابرجا مانده است.

برای دیدن یخچال نیم‌ور باید به شهرستانی به همین نام و یک کیلومتری میدان سنگ سری بزنید.

نمای بیرونی یخچال که به شکل گنبد مخروطی است، بر اثر بارش‌های جوی فرسایش پیدا کرده اما دیوارهای آن که هر کدام بیش از یک متر ضخامت دارند، استحکام بنا را تضمین می کنند.

اگر پا به داخل یخچال بگذارید، می بینید که نمای داخلی گنبد با آجر کار شده و شکل هندسی زیبایی را به وجود آورده‌است. ارتفاع یخچال از محل مخزن تا انتهای مخروط تقریبا 10 متر است و مخزن آن با خاک پر شده‌است.

صنایع دستی:گیوه

گیوه، پاپوشی قدیمی ست که در گذشته به عنوان تنها پاپوش مردم مورد استفاده قرار میگرفته است.

با گسترش شهر نشینی و جایگزینی کفش به جای گیوه متاسفانه صنعت تاریخی و سنتی گیوه دوزی شهرستان محلات در حال نابودیست و تنها افرادی کهنسال و کمتر از انگشتان یک دست آن هم تنها به صورت تفننی نه برای کسب روزی به این حرفه مشغول هستند.

گیوه‌ی محلات و گیوه دوزان محلاتی در گذشته به خاطر شهرت در کار خود به جای جای کشور مسافرت و برای اهالی آنجا گیوه دوزی می‌کرده اند.

اقتصاد محلات

شهر محلات گلستانی در قلب ایران با مردمی خونگرم و صمیمی از طریق پرورش گلهای تزئینی، بافت‌های کشباف زمستانی، تولید حلوا شکری و محصولات کنجدی، صنایع سنگهای ساختمانی امرار معاش میکنند.

حلوا ارده و ارده

حلوا ارده و ارده محصولاتی ست که طی فرایندی شامل آسیاب و پخت بدست می‌آید، حلوا ارده، حلوا کنجدی و ارده محصولاتی هستند که شما میتوانید در مسافرت به شهرستان محلات به عنوان سوغاتی شیرین و مقوی تهیه و برای خود و اقوام به عنوان پیش کش ببرید.

حلوای تولیدی در کارگاه‌های محلات پس از آماده سازی در در هنگام بسته بندی نهایی با مقداری مغز پسته نیز تزیین می‌شوند.ارده نیز از محصولاتی ست که کنجد ماده اصلی تولیدی آن است و در طب سنتی بسیار مورد توجه است

انواع گل و گیاه

شهرستان محلات با بیش از 900 هکتار زمین زیر کشت انواع گل و گیاه دارای جایگاه نخست کشور در تنوع تولیدات گیاهی ست و همین امر باعث شده تا شهر محلات به واسطه پرورش انواع گل و گیاه زینتی، آپارتمانی و فضای سبز شهرت هلند ایران را برای خود برگزیند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان گل لقب هلند ایران به نوعی کوتاهی در حق محلات است و باید هلند را محلات اروپا نامید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها