براساس ضوابط قانونی ابلاغ شده، کولبران فقط 5 درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند

بیمه کولبران سرانجام اجرایی شد

پیگیری نمایندگان مجلس و مسئولان استان‌های مرزی برای بیمه کردن کولبران در استان‌های مرزی، سرانجام نتیجه داد و با تامین منابع این بیمه، کار بیمه 16 تا 18 هزار کولبر در استان آذربایجان غربی آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۲۰

به گزارش جام‌جم، معیشت حدود 65 تا 68 هزار نفر از هموطنانمان در سه استان غربی کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و همچنین استان سیستان و بلوچستان، از راه‌هایی می‌گذرد که گاه به جای نان‌ درآوردن، به جان دادن ختم می‌شود؛ همان‌هایی که کولبر خوانده می‌شوند و برای کسب روزی، چاره‌ای جز زدن به کوه و دشت و باربری در شرایط بسیار سخت جغرافیایی و اقلیمی ندارند.

سال‌ها بود که با وجود زندگی سخت و گاه غیرقابل تحمل این مرزنشینان کوشا و جان باختن‌ گاه و بیگاه شماری از آنان و حتی با وجود تاکید رهبر انقلاب بر دور نگه داشتنشان از دایره مقابله با قاچاق کالا، صدای مظلومیتشان به گوش فریادرسی نمی‌رسید و کماکان نان به نرخ جان می‌خوردند تا این که جان باختن کولبران مظلوم سردشتی در حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات این شهرستان در زمستان سال گذشته و انتشار گسترده تصاویر، گزارش‌ها و فیلم‌های این حادثه تلخ در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف، توجه مسئولان استانی و کشوری را به مظلومیت این قشر و سختی کار آنها معطوف کرد تا با پیگیری در مجلس و هیات دولت، هزاران کولبر در استان‌های مرزی کشورمان در آستانه بیمه شدن قرار بگیرند. این اتفاق خوب اوایل اردیبهشت امسال رقم خورد، اما شرایط برای اجرایی شدن آن فراهم نبود، زیرا عملی شدن این تصمیم به منابع مالی نیاز داشت که باید تامین می‌شد. پس از گذشت دو ماه و با پیگیری نمایندگان مجلس و مسئولان استان‌های مرزی، این منابع مالی در برخی استان‌ها چون آذربایجان غربی تامین شده و اخیرا فرآیند بیمه کردن کولبران این استان آغاز شده است.

منابع مالی طرح مشخص شد

رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دراین باره به جام‌جم می‌گوید: تفاهم نامه تامین منابع مالی بیمه کولبران، هشتم تیر یعنی حدود یک هفته پیش به امضا رسید و فرآیند بیمه کولبران همزمان از همان تاریخ آغاز شد.

وی با بیان این که تفاهم‌نامه تامین منابع مالی کولبران، با 3 امضای استانداری آذربایجان غربی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و بنده (نماینده شهرستان‌های مرزی در مجلس) رسمیت یافت و قابلیت اجرا پیدا کرد، می‌افزاید: با امضای این توافق‌نامه، بحث مالی و اقتصادی بیمه کولبران تعیین تکلیف و شفاف‌سازی شد و نهادهای مذکور متعهد به تامین این منابع مالی شدند و بحث اجرایی آن و بیمه کولبران نیز درحال انجام است.

سهم کولبران؛ 5 درصد

آن‌طور که نماینده سردشت و پیرانشهر می‌گوید، سهم کولبران از این حق بیمه، فقط 5 درصد است و مابقی حق بیمه به عهده نهادهایی چون استانداری (20درصد)، دولت (20 درصد)، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر (20درصد) و وزارت تعاون خواهد بود.

خضری، بیمه کولبران را شامل بیمه درمانی، دیه، از کارافتادگی، مستمری و بازنشستگی دانسته و 15 سال سابقه کار یا 65 سال سن را از جمله شرایط بازنشستگی کولبران اعلام می‌کند.

وی با اشاره به این که در سطح استان آذربایجان غربی، فقط دو استان پیرانشهر و سردشت معابر کولبری دارند و کولبران این دو شهرستان جمعیتی حدود 16 تا 18 هزار نفر را شامل می‌شود، یادآور می‌شود: این استان با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد که معابر کولبری آن از طریق دو شهرستان پیرانشهر و سردشت فقط به عراق راه دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به این نکته هم اشاره می‌کند که بحث اجرایی شدن بیمه کولبران با توجه به‌سختی تامین منابع مالی در حال حاضر فقط برای آذربایجان‌غربی محقق شده و بتدریج و با تعیین تکلیف منابع مالی، بیمه کولبران سایر استان‌های مرزی هم در دستور کار مجلس و دولت قرار می‌گیرد.

هیچ سقفی برای بیمه کولبران نیست

این نماینده مجلس درخصوص نحوه شناسایی کولبران برای بیمه کردن نیز می‌گوید: تقریبا تمام این 16 تا 18 هزار کولبر تحت نظارت هنگ مرزی هستند و کارت و دفترچه کولبری دارند. با این حال آن عده از کولبرانی که به هر دلیل دفترچه کولبری ندارند و از معابر غیرقانونی تردد می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به هنگ مرزی دفترچه کولبری بگیرند و تحت بیمه کولبری قرار گیرند، زیرا ما هیچ سقف و محدودیتی را برای تعداد افرادی که می‌توانند از بیمه کولبری استفاده کنند، تعیین نکرده‌ایم.

کارگزاران بیمه مستقر شدند

در همین حال یونس معزز، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی نیز که اداره متبوعش مسئولیت بیمه کولبران را برعهده دارد، درباره زمان اجرای بیمه کولبران به جام‌جم می‌گوید: ما برای آغاز بیمه کولبران منتظر فهرست کامل کولبران و اطلاعات کامل هویتی آنها از استانداری هستیم.

وی با بیان این‌که هر تعداد جمعیتی که اسامی آنها از طریق استانداری به ما اعلام شود، تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، به شرایط بیمه و نحوه و مکان مراجعه کولبران برای بیمه شدن هم اشاره کرده و می‌افزاید: کولبران می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه خود و افراد تحت تکفلشان به همراه تصاویر این مدارک، به کارگزاران ما که در تمام شهرستان‌ها (بویژه دو شهرستان سردشت و پیرانشهر) و البته در ادارات جهاد کشاورزی و ادارات عشایر مستقر هستند؛ مراجعه کنند. کارگزاران ما آنها را به صورت اینترنتی ثبت‌نام می‌کنند و حق بیمه‌شان را هم می‌توانند همانجا به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

ارزان‌ترین بیمه کشور به کولبران رسید

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی با اشاره به این‌که حق بیمه کولبران سالانه و به میزان 288 هزار تومان است، تصریح می‌کند: بقیه حق بیمه را که یک میلیون و 152 هزار تومان می‌شود، دولت پرداخت می‌کند. با این شرایط حق بیمه کولبران فقط 5 درصد است و آن هم به این ترتیب است که حق بیمه در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کلا برای عموم این قشر، 15 درصد سطح درآمد فرد است که 10درصد آن را دولت می‌دهد و 5 درصد را خودش. در مورد کولبران از همین 5 درصد هم 60 درصد را خود کولبران می‌دهند و 20 درصد را استانداری و 20 درصد را وزارت کار و تعاون می‌دهد (غیر از آن 10درصد). به عبارت بهتر برای بیمه‌شدگان عادی این صندوق، یک‌سوم حق بیمه را خود فرد و دوسوم را دولت می‌دهد، اما درخصوص کولبران، یک‌پنجم حق بیمه را کولبران می‌دهند و چهارپنجم را دولت، وزارت تعاون و استانداری می‌دهند که این بیشترین تخفیف در بین کل 18 بیمه تامین اجتماعی کشور و ارزان‌ترین این بیمه‌هاست.

 

فاطمه مرادزاده

ایران

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها