آمریکا با شتاب به سمت پرتگاه حرکت می‌کند

نوام چامسکی، نظریه پرداز آمریکایی گفت: در حالی که جهان برای نجات خود می‌کوشد، آمریکا با شتاب به سمت پرتگاه حرکت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۴۷۳۴۵

وی که از منتقدان همیشگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود، افزود: جایگاه حزب جمهوریخواه به عنوان جناح وحشی کاپیتالیسم در آمریکا، واقعا مهم است و آنها به سمت یک پرتگاه حرکت می‌کنند. آیا واقعا سازمانی در طول تاریخ وجود داشته که خود را وقف نابودی زندگی بشر کرده باشد؟

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه راشاتودی، این فعال و محقق مشهور آمریکایی که با کریس هجز، مجری برنامه On contact گفت‌وگو می‌کرد، افزود: حداقل دستمزدها باید 20 دلار در ساعت باشد، نئولیبرالیسم استبداد است و حزب جمهوریخواه خود را وقف نابودی زندگی بشر کرده است.

این زبان‌شناس و فیلسوف آمریکایی 88 ساله که به عنوان استاد بازنشسته با دانشگاه ام‌ای‌تی همکاری دارد، در این مصاحبه افزود: ما به سمت یک صخره که بدترین صخره است حرکت می‌کنیم و به خاطر نظام‌های بازار است.

چامسکی که اثر جدیدش با عنوان «مجلس ترحیم برای رویای آمریکا» اوایل سال جاری منتشر شد، گفت: این تغییر نئولیبرالی، تصمیم‌گیری‌ها را از حوزه عمومی به بازار کشید. این ایدئولوژی مدعی افزایش آزادی است، اما در حقیقت استبداد را افزایش می‌دهد.

وی افزود: اولویت دادن به سود سرمایه و بویژه شرکت‌های چندملیتی و نهادهای مالی و فراتر قرار دادن آنها نسبت به مردم، به نوعی باعث کاهش دموکراتیک و رکود یا کاهش دستمزدها برای اکثریت شده است.

چامسکی خاطرنشان کرد کنترل شرکت مایکروسافت بر پتنت (حق ثبت اختراع) فناوری و طرح‌های اپل برای خودداری از پرداخت مالیات، مردم عادی را محروم کرده است.

وی گفت چنین تغییراتی باعث به حاشیه راندن مخالفان و حتی کنار گذاشتن آنها به عنوان ضدآمریکایی شده است.

وی گفت غیر از آمریکا کشور دیگر غیراستبدادی و غیرخودکامه‌ای را نمی‌شناسم که این مفهوم در آن حتی رواج داشته باشد. چنین مفهومی به توجه فراوان نیاز دارد. اگر منتقد سیاستی هستید، ضدآمریکایی قلمداد می‌شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها