علیرضا رضاداد در پاسخ به پرسش جام‌جم خبر داد

تشکیل گروه سینمای کودک و نوجوان در اکران

علیرضا رضاداد، دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشست خبری این رویداد و در پاسخ به پرسش جام‌جم از تشکیل گروه سینمای کودک و نوجوان در اکران عمومی خبر داد و گفت باید با تعامل، راهکارهای اختصاصی‌تری را برای نمایش فیلم‌های این گروه پیدا کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۲۳

به گزارش جام‌جم، نشست رسانه‌ای سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان روز گذشته با حضور دبیر این رویداد فرهنگی و هنری و برخی اصحاب رسانه در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد و علیرضا رضاداد ضمن پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، به تشریح جزئیات این دوره از جشنواره پرداخت.

علیرضا رضاداد، دبیر این دوره جشنواره که از مدیران با سابقه سینمایی کشور است و دبیری چند دوره جشنواره فیلم فجر، دبیری دوره‌هایی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و مدیریت بنیاد سینمایی فارابی را در کارنامه دارد، در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم مبنی بر این‌که رسالت جشنواره باتوجه به حساسیت و مظلومیت سینمای کودک و نوجوان چیست و جشنواره چه سیاست و راهکاری برای اکران فیلم‌های این رویداد دارد تا مثل انبوه فیلم‌های دوره قبل و سال‌های گذشته نمایش فیلم‌ها فقط به زمان جشنواره و در یک شهر منحصر نشود و مخاطبان اصلی این فیلم‌ها یعنی کودکان و نوجوانان سراسر کشور بتوانند فیلم‌های مناسب خود را ببینند، گفت: مساله اکران یکی از مسائل بنیادین سینمای ایران است. وقتی به گروه‌بندی‌های خاص‌تر می‌رسیم، مساله جدی‌تر هم می‌شود. حتی وقتی شما به همه تلاش‌هایی که برای فیلم‌های هنر و تجربه می‌شود و با وجود همه فرصت‌های ایجادشده، اما هنوز حتی همه مخاطبان این آثار هم نمی‌توانند به فیلم‌های مورد علاقه خود دسترسی کاملی داشته باشند. مساله اکران در کشور ما جز با افزایش سالن‌های سینما و توسعه مکان‌های نمایش فیلم حل نمی‌شود که این راه‌حلی بنیادین و درازمدت است. اما تا آن زمان باید ارتباط دوسویه‌ای بین فعالان حوزه سینمای کودک و نوجوان و شورای صنفی نمایش و متولیان اکران چه در وزارت ارشاد و چه در سازمان‌های حمایتی مثل فارابی برقرار باشد.

دبیر سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان افزود: خانم فرشته طائرپور و دوستان‌شان در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی را در شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک و نوجوان انجام دادند. بخشی از این فعالیت‌ها اطلاع‌رسانی شده و بخشی از آن هم هنوز جمع‌بندی نشده است. اما بحث تشکیل یک گروه سینمایی مخصوص کودک و نوجوان در اکران، جدی است. هرچند هنوز دوستان در این خصوص با شورای صنفی نمایش به جمع‌بندی نرسیدند. شورای صنفی نمایش به شکل طبیعی علاقه‌مند است که اکران، حیات طبیعی خودش را داشته باشد. ولی باید فکر کرد در این حیات طبیعی، ممکن است توجهات لازم و کافی به سینمای کودک و نوجوان نشود. پس ما باید راهکارهایی اختصاصی‌تر پیدا کنیم.

رضاداد ادامه داد: تلاشی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده و آنها 50 سالن نمایش را در دست آماده‌سازی دارند. شاید این یکی از راه‌حل‌ها باشد. یکی دیگر از راه‌حل‌ها سالن‌های آموزش و پرورش است. آقای حیدریان، رئیس سازمان سینمایی هم در این دوره همچون دوره قبلی که مسئولیت داشتند، چند جلسه برای مساله سینمای کودک و نوجوان گذاشتند و ایشان هم این دو سه حلقه غیرمتصل ولی موثر روی همدیگر را به هم پیوند می‌زنند تا بتوان از سرجمع اینها، آن اتفاق موردنظر را برای سینمای کودک و نوجوان رقم زد.

این مدیر سینمایی در پاسخ به پرسش جام‌جم بیان کرد: بخشی از دلایل اکران نشدن برخی فیلم‌های دوره‌های قبلی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به خود آثار مربوط می‌شود. یکی از کارهایی که شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک و نوجوان انجام داد، فیلم‌های اکران نشده این عرصه را بازبینی کرد. اما تعداد فیلم‌های قابل قبولی که بتواند به اکران گسترده برسد و حدس زد که بچه‌ها از آنها استقبال می‌کنند، زیاد نبود. ولی امسال با تلاش این شورا، اطمینان دارم نسبت به سال‌های قبل فیلم‌های خیلی بیشتری قابلیت اکران عمومی را دارند. گمان می‌کنم در این دوره چهارساله و باتوجه به استقلال سازمان جشنواره، بیشتر به مساله اکران توجه کنیم. حتما نشست‌های تخصصی و میان رشته‌ای در زمان برگزاری جشنواره، فرصت خوبی برای آسیب‌شناسی اکران فیلم‌های کودک و نوجوان است و شاید به این نتیجه برسیم با محدودیت‌هایی که داریم چه کارهایی می‌توان انجام داد. سهم جشنواره‌ای ما این است که در جشنواره روی فیلم‌های پرمخاطب‌تر و فیلم‌هایی برای مخاطب کودک و نوجوان تمرکز کنیم که این تمرکز در انتخاب‌ها و کارهایی که مربوط به برگزاری جشنواره است، درحال اجرایی شدن است. اگر حلقه تولید و جشنواره به حلقه اکران متصل نشود، تلاش‌هایمان کم‌ثمر خواهد بود. اگر بتوانیم در آن نشست‌های موردنظر بین تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینمادار این اتصال و ارتباط را برقرار کنیم تا آنها بتوانند از این معضل، مساله و نیاز یک برنامه مشترک دربیاورند، فکر می‌کنم اتفاقات مثبتی در زمینه اکران موفق فیلم‌های کودک و نوجوان بیفتد.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دبیری علیرضا رضاداد از 9 تا 15 تیر در اصفهان برگزار می‌شود.

 

آغاز پیش‌فروش بلیت فیلم‌ها از امروز

پیش‌فروش بلیت‌های سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از امروز شروع می‌شود و اعضای باشگاه جشنواره و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت www.cinematicket.org نسبت به خرید بلیت آثار مورد نظر خود با تخفیف ویژه اقدام کنند. شهروندان اصفهانی با توجه به امتیاز میزبانی از 50 درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.

همچنین دانش‌آموزان ممتاز مقاطع دبستان و دوره اول متوسطه نیز می‌توانند به صورت رایگان به تماشای آثار این دوره از جشنواره بنشینند.

 

داوران سرشناس

غلامرضا آزادی، مرضیه برومند، کمال تبریزی، پوران درخشنده، رسول صدرعاملی و رضا مقصودی هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران هستند. همچنین در بخش مسابقه آثار بلند غیرسینمایی ایران کیومرث پوراحمد، رویا تیموریان، بهروز شعیبی، علیرضا خمسه و وحید نیکخواه آزاد آثار را داوری خواهند کرد. در بخش مسابقه آثار پویانمایی سینمای ایران نیز مهین جواهریان، امیرمحمد دهستانی، روانبخش صادقی، بهرام عظیمی و علیرضا گلپایگانی به داوری آثار خواهند پرداخت.

پیمان نهان قدرتی، مرتضی علی عباس میرزایی و کاوه مظاهری هیات داوران ایسفا بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه ایرانی را برعهده دارند. در بخش هیات داوران یونیسف نیز مهتاب کرامتی، بهاره یگانه فرد و بهناز اندیشه راد آثار را مورد قضاوت قرار خواهند داد. همچنین نام فرشته طائرپور و شهاب اسفندیاری هم در میان داوران بخش بین‌الملل به چشم می‌خورد.

 

نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها

امسال جشنواره دو آیین نکوداشت و بزرگداشت برگزار می‌کند که نکوداشت برای دنیا فنی‌زاده و توران میرهادی و بزرگداشت در حوزه سینمای نوجوان نیز برای رسول صدرعاملی و در زمینه سینمای کودک برای مرضیه محبوب انجام خواهد شد.

همچنین بزرگداشت‌هایی هم برای دو سینماگر فقید، عباس کیارستمی و علی معلم برگزار می‌شود.

تعداد فیلم‌های متقاضی و حاضر در جشنواره

رضاداد همچنین از ارسال 212 اثر به دفتر جشنواره خبر داد و افزود: از این تعداد 19 اثر در بخش بلند سینمایی، 22 اثر در بخش بلند داستانی، 90 اثر در بخش کوتاه و نیمه‌بلند داستانی، 71 اثر در بخش کوتاه و نیمه‌پویانمایی و 12 اثر در بخش بلند پویانمایی بوده است که از این تعداد 75 اثر به شرح زیر انتخاب شد: فیلم‌های بلند سینمایی 11 اثر، فیلم‌های بلند داستانی (غیرسینمایی) 8 اثر، فیلم‌های بلند پویانمایی 7 اثر در بخش مسابقه (یک اثر در بخش خارج از مسابقه)، فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند داستانی 19 اثر و فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند پویانمایی 29 اثر.

تعداد 327 اثر از 50 کشور متقاضی حضور در بخش بین‌‌الملل بود که در این میان 71 اثر در بخش فیلم‌های بلند سینمایی زنده، 104 اثر در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند زنده، 25 اثر در بخش فیلم‌های بلند پویانمایی و 127 اثر در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند پویانمایی بود.

او ادامه داد: از تعداد آثار ارسال شده 87 عنوان از 42 کشور انتخاب شده‌اند که 14 اثر در بخش فیلم‌های بلند سینمایی زنده از 11 کشور، 23 اثر در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند زنده از 16 کشور، 7 اثر در بخش فیلم‌های بلند پویانمایی از 6 کشور، 35 اثر در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند پویانمایی از 20 کشور و 8 اثر در بخش اولیا (نمایش ویژه غیررقابتی) از 8 کشور حضور دارند.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها