در روز جهانی قدس صورت گرفت

«نه» جهان به اشغالگری صهیونیست‌ها

در کنار ملت ایران، روز گذشته میلیون‌ها نفر از مسلمانان جهان روز جهانی قدس را گرامی داشته و با برگزاری راهپیمایی‌های مختلف شعار « مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا » سر دادند. طنین این شعار روز گذشته از شرق تا غرب جهان شنیده شد و لرزه بر اندام صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها انداخت. مسلمانان جهان ثابت کردند که فرمان امام خمینی(ره) برای برگزاری این روز بزرگ را فراموش نکرده و همچنان برعهد خود با او برای ادامه این راه هستند . گزارش خبرنگاران حاکی از آن است که از اندونزی درشرق جهان تا برلین در غرب مردم روزه‌دار و مسلمان روز جهانی قدس را گرامی داشتند. در اینجا به تفکیک به بعضی از این رویدادها اشاره می‌کنیم:
کد خبر: ۱۰۴۴۶۷۹

فلسطین و لبنان

روز گذشته مانند هفته‌های پیش هزاران فلسطینی به‌منظور اقامه نماز جمعه در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان راهی مسجد مبارک الاقصی در شهر قدس شدند. به گزارش ایسنا، ارتش اسرائیل صدها نفر از نیروهای خود را در کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس مستقر کرده و تدابیر امنیتی شدیدی در آنجا به اجرا گذاشت. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ارتش اسرائیل فقط به مردان بالای 40 سال اجازه ورود به مسجد الاقصی را داد و از ورود افراد بین 12 تا 39 سال به داخل این مکان مقدس جلوگیری کرد. با این حال گزارش‌های رسیده حاکی است در دو منطقه کرانه باختری و غزه مسلمانان فلسطینی با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی روز قدس را گرامی داشته و صهیونیست‌های اشغالگر را محکوم کردند . درهمسایگی فلسطین دربیروت نمایندگان گروه‌های مختلف فلسطینی و شخصیت‌های برجسته سیاسی، مذهبی و فرهنگی لبنانی حامی مقاومت و سفیران خارجی مقیم لبنان به مناسبت روز جهانی قدس در بیروت گردهم آمدند. در این گردهمایی، شرکت کنندگان رژیم صهیونیستی را اصل تروریسم دانستند که از ابتدا بر اساس ترور، قتل و ستم بنا شده و امروزه تروریست‌های تکفیری ادامه‌دهنده این راه هستند .

سوریه

رسانه‌ها از تظاهرات گسترده مردم سوریه در دمشق در بزرگداشت روز جهانی قدس خبر دادند. به گزارش پایگاه الاخباریه تظاهرات گسترده‌ای از ورودی بازار الحمیدیه در دمشق شروع شد که به مناسبت بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد روز جهانی قدس و همبستگی با مردم فلسطین بود. براساس این گزارش‌ مردم روزه‌دار سوریه با تجمع در میدان الحجاز در مرکز شهر دمشق علیه صهیونیست‌ها شعار داده و درنهایت با برپایی آیین عبادی سیاسی نماز جمعه، وحدت اسلامی را تجلی بخشیدند. عکس‌های رهبران ایران درکنار سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، شهدای انتفاضه فلسطین و برخی شخصیت‌ها و رهبران گروه‌های مبارز فلسطینی از جمله شهید فتحی شقاقی دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی در طول مسیر راهپیمایان برافراشته شده بود . علاوه بر شهر دمشق، به طور همزمان در چند شهر سوریه از جمله حلب، لاذقیه، حمص و همچنین حرم حضرت زینب کبری(س) نیزتظاهرات مشابهی برگزار شد.

عراق

راهپیمایی روزجهانی قدس دیروز با حضور گروه‌های مختلف مقاومت اسلامی عراق شامل زیرمجموعه تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی و اقشار مختلف مردم عراق در بغداد و دیگر شهرهای عراق برگزار شد. به گزارش ایرنا، راهپیمایی امسال در بغداد همانند سنوات گذشته در خیابان فلسطین در بخش الرصافه در شرق پایتخت عراق برگزار شد و راهپیمایان پرچم بزرگی از رژیم صهیونیستی را که بر روی خیابان نقش بسته بود لگد کوب کردند. بسیاری از گروه‌های مقاومت اسلامی در این مراسم با لباس‌های رزم حضور داشتند و تصاویر امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و مراجع و رهبران دینی عراق زینت بخش این مراسم بود که در پیشاپیش راهپیمایان حرکت می‌کرد. در شهر بصره، اقشار مختلف مردم، گروه‌های مقاومت اسلامی زیر مجموعه الحشدالشعبی، روحانیون و مدارس حوزوی، زنان و مردان بصره از اولین ساعات بامداد با حضور در مرکز این شهر، راهپیمایی روزجهانی قدس را آغاز کردند درشهرهای مقدس نجف و کربلا و ناصریه، العماره و دیوانیه و دیگر شهرهای این کشور نیز به مناسبت روزجهانی قدس، راهپیمایی‌های باشکوهی برگزار شد .

بحرین

مردم بحرین در اولین ساعات صبح دیروز تظاهرات روز قدس را برگزار کردند. به گزارش تسنیم، با وجود سختگیری‌های امنیتی و درحالیکه نظام بحرین اجازه انجام راهپیمایی در مرکز این کشور را به مناسبت روز جهانی قدس به علت روابط نزدیکش با رژیم صهیونیستی نمی‌داد مردم بحرین در مناطق مختلف از نیمه شب تا صبح دیروز در حمایت از فلسطین به خیابان‌ها ریخته وجنایات رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه را محکوم کردند .

پاکستان

بیش از 100 راهپیمایی روز گذشته به مناسبت روز قدس در سراسر پاکستان برگزار شد. بزرگ‌ترین این راهپیمایی‌ها در شهرهای کراچی، لاهور و اسلام‌آباد برگزار شد. بعد از حمله انتحاری دیروز در کویته نیروهای امنیتی تدابیر شدیدی را برای حفاظت از اعضای شرکت‌کننده در راهپیمایی در نظر گرفته بودند.

کمیته‌ها و کمیسیون‌های ویژه روز قدس نیز سعی داشتند با هدایت اعضای شرکت کننده در مسیرهای از قبل تعیین شده از پیش آمدن هر نوع حادثه ناگوار جلوگیری کنند. تمام مسیرهای اطراف محل برگزاری راهپیمایی روز قدس با استفاده از کانتینر مسدود شده و اعضای شرکت کننده بعد از بازرسی کامل به محل برگزاری راهپیمایی هدایت شدند. برای نخستین‌بار تمام گروه‌ها از جمله حزب مجلس وحدت مسلمین و شورای علمای اتحاد شیعه تصمیم گرفتند راهپیمایی روز قدس را به‌صورت مشترک برگزار کنند.تمام اقشار مردم اعم از شیعه و سنی در راهپیمایی روز قدس پاکستان شرکت داشتند.

اندونزی و مالزی

مردم پایتخت اندونزی در روز جهانی قدس در همبستگی با مردم فلسطین تظاهرات کردند. آنها در این تظاهرات پرچم‌های فلسطین و حزب‌الله لبنان را در دست داشتند. مردم مالزی نیز در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان و در روز جهانی قدس به خیابان‌ها آمدند تا بار دیگر اعلام کنند حامی فلسطینیان ستم‌کشیده در سرزمین‌های اشغالی هستند. آنها بعد از نماز جمعه به سوی سفارت آمریکا راهپیمایی کردند و خشم و انزجارشان را از جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آن از جمله آمریکا به نمایش گذاشتند. سخنرانان روز جهانی قدس هم از موضوع فلسطین به‌عنوان مساله اصلی جهان اسلام یاد کردند و از توطئه‌های صهیونیسم جهانی ضد مسلمانان گفتند.

نیجریه

صدها نفر در شهر کودان از ایالت کادونای نیجریه مراسم روز جهانی قدس را بزرگ داشته و به تظاهرات پرداختند. مردم نیجریه در این تظاهرات تصاویری از شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز در دست داشتند.

ایروان

جمعی از دانشجویان ارمنستان به مناسبت فرارسیدن جمعه آخر ماه مبارک رمضان و همزمان با روز جهانی قدس،در مسجد کبود شهر ایروان گردهم آمدند. در این نشست که به ابتکار سازمان اجتماعی دوستداران زبان و ادبیات فارسی و با حضور گروهی از ایران‌شناسان و دانشجویان رشته ایران‌شناسی و جمعی از ایرانیان مقیم ایروان برگزار شد، امام جماعت مسجد کبود ایروان، موضوع فلسطین را مساله‌ای فرادینی و فراملیتی ارزیابی کرد و آنچه را که در فلسطین رخ داده و می‌دهد «مساله انسانیت» خواند. «نارینه گریگوریان» دیگر سخنران این نشست بود که گفت: اگر موضوع فلسطین حل و به خواسته‌های مردم مظلوم فلسطین توجه می‌شد امروز ما در کل جهان شاهد وقایع تروریستی نبودیم.

برلین

بر طبق سنتی 38 ساله و هم‌راستا با دیگر نقاط جهان، راهپیمایی روز قدس در برلین آلمان برگزار شد. تظاهرات‌کنندگان با شعارهای «فلسطین را آزاد کنید!» بر آزادی قدس تاکید کردند. در راهپیمایی روز قدس اقشار مختلف از جمله زنان با حجاب و حتی بی‌حجاب به همراه کودکانشان در حالی که پرچم فلسطین را بر سر خود بسته‌ بودند، حاضر‌شدند.

عبدالملک الحوثی: موضع کشورهای عربی ضعیف است

عبدالملک بدرالدین، دبیرکل جنبش انصارالله یمن روز گذشته در مراسم برگزاری روز قدس در یمن گفت: پیروزی‌های حزب الله لبنان در مقابله با رژیم صهیونیستی درس مهمی به همگان داد و بر ملت‌های مسلمان حجت است. خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره بدرالدین گفت: موضع کشورهای عربی در قبال آرمان مردم فلسطین همچنان ضعیف است و به سطح مطلوب نمی‌رسد. حکومت‌ها و نظام‌های عربی در مورد مسأله فلسطین شکست مفتضحانه‌ای متحمل شده‌اند. صهیونیست‌هاکشنده‌ترین تسلیحات را در اختیار دارند و با حمایت انگلیس فلسطینیان را قتل عام می‌کنند. آنان با حمایت بین‌المللی حضور نظامی خود را بر منطقه تحمیل می‌کنند.

وی افزود: ایران به صورت آشکار و صریح از حرکت‌های مقاومت در منطقه حمایت می‌کند. حکومت سوریه نیز از مقاومت حمایت کرد و اکنون به‌خاطر این حمایت مجازات می‌شود. هم‌پیمانی برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم روز به روز آشکارتر می‌شود. آمریکا بزرگ‌ترین حامی و دایه رژیم صهیونیستی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها