ماه مبارک رمضان در هرمزگان با رویت هلال ماه آغاز می‌شود؛ در قدیم رسم بر این بود که ساکنان استان هرمزگان حتما باید هلال ماه را می‌دیدند تا این ماه را آغاز کنند و در حقیقت، شرط کافی بوده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۲۹۵

افراد برای رویت ماه در نزدیک غروب روزهای پایانی ماه شعبان، بر بالای مناره‌های مساجد، تپه‌ها و خانه‌ها می‌رفتند و به آسمان خیره می‌شدند و به جست‌وجوی ماه می‌پرداختند. با آغاز رمضان نیز رسوم مختلفی در هرمزگان خودنمایی می‌کند. اهل سنت معمولا زودتر از شیعیان افطار می‌کنند و زودتر نیز اذان مغرب می‌گویند؛ در این خطه گشودن روزه معمولا با خرما صورت می‌گیرد و فلسفه این کار را در توصیه پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) می‌دانند. اهل سنت معمولا برای افطار، سفره‌ای را در مسجد یا خانه می‌اندازند و در آن ماست، حلوا، خرما و گاهی نیز گوشت و برنج می‌گذارند؛ افرادی که از این غذاها استفاده می‌کنند، فاتحه‌ای برای اموات میزبان می‌خوانند.

در نقاط مختلف استان هرمزگان بین تشیع و تسنن مرسوم است که هر شب یک جزء قرآن خوانده شود، اهل سنت علاوه بر خواندن هر شب یک جزء قرآن، نماز تراویح نیز می‌خوانند. «تراویح»؛ در شرع اسلام، نام چهار رکعت نماز نافله‌ای است که در شب‌های ماه رمضان گزارده می‌شود و از سنن موکد است. (لغت‌نامه دهخدا)

جاسک

اهالی شهرستان جاسک در غرب استان هرمزگان و در کنار سواحل دریای عمان نیز از شب اول تا پانزدهم ماه رمضان، یک دور قرآن را ختم می‌کنند و در دور دوم نیز تا شب آخر ماه یک بار دیگر ختم قرآن انجام می‌دهند؛ کسی که آخرین سوره قرآن به او برسد باید بین مردم شیرینی توزیع کند، این شیرینی به شیرینی ختم قرآن معروف است.

میناب

مردم شهرستان میناب نیز علاوه بر هشتم و نهم ذیحجه، شب‌های 26 و 27 ماه مبارک رمضان را عید مردگانی می‌گویند و غذا تهیه کرده و خیرات می‌کنند.

در شهرستان میناب بویژه روستای کریان در 19، 20 و 21 رمضان مراسم تعزیه‌خوانی باشکوهی برگزار می‌شود، این تعزیه مربوط به چگونگی به شهادت رسیدن امام علی‌(علیه‌السلام) توسط ابن ملجم مرادی و گروه خوارج است، برای شروع تعزیه و تجمع افراد، نوازندگان محلی، موسیقی عزا به‌وسیله دهل و ساز می‌نوازند.

تابوت‌هایی را از قبل آماده کرده و به محل اجرای تعزیه می‌آورند (هر زیارتگاه معمولا یک تابوت دارد)؛ تعداد تابوت‌ها ده عدد است که به ترتیب کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ این تابوت‌ها عبارتند از: تابوت امام علی (علیه‌السلام) دو عدد، تابوت حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها)، امام حسن (علیه‌السلام)، امام حسین (علیه‌السلام)، زین العابدین (علیه‌السلام)، امام محمد باقر (علیه‌السلام)، امام رضا (علیه‌السلام) شاه عبدالکریم و میرعمر. به دلیل وجود دو زیارتگاه از حضرت علی (علیه‌السلام) در شهرستان میناب، در این روز دو تابوت از آن حضرت وجود دارد. بجز تابوت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، بقیه تابوت‌ها هر کدام یک علم دارند، با تجمع افراد و حضور تابوت‌ها و علم‌ها، مراسم تعزیه‌خوانی آغاز می‌شود.

قشم

در نوزدهم ماه رمضان مراسم «علم شمشیری» که از قدمتی 900 ساله برخوردار است، در جزیره قشم برگزار می‌شود؛ در این مراسم شیعیان جزیره قشم علم شمشیری را با پای پیاده از شهر قشم به روستای حمیری می‌برند و تا قبل از اذان مغرب به شهر بر می‌گردانند. قشمی‌ها معتقدند که علم شمشیری از نجف اشرف به جزیره آمده و یک نمونه از آن نیز در حرم امام علی (علیه‌السلام) موجود است؛ روی تکه فلزی و چوبی این علم نوشته‌هایی به خط کوفی است، مسجد علی بن ابیطالب (علیه‌السلام) شهر قشم محل استقرار این علم است.

پرستو سهرابی

جام‌جم هرمزگان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها