گزارشی از پشت صحنه برنامه رادیوها روشن

خندوانه رادیویی

گزارش از پشت صحنه یک برنامه رادیویی

دعوت به ضیافت افطار

شبکه‌های مختلف رادیویی در ایام ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه‌هایی را برای لحظات افطار و سحر تدارک دیده‌اند.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۲۸
دعوت به ضیافت افطار

«دعوت» ویژه‌ برنامه افطار شبکه رادیویی تهران است که در 30 شب از ماه مبارک رمضان از 30 مهمان خاص دعوت به عمل می‌آورد. برای تهیه گزارش از این ویژه‌برنامه ما هم یکی از شب‌ها، مهمان سفره افطار رادیو تهرانی‌ها بودیم.

علیرضا حبیبی، مدیر گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران درباره این برنامه افطاری می‌گوید: برنامه دعوت در قالب یک سفره افطاری هر شب از ساعت 19 و 30 دقیقه میزبان مهمانان ویژه است که با حضور در این برنامه از رمز و راز موفقیت در زندگی و کسب و کار خود می‌گویند، از تجربیات خاص و کارهای خارق‌العاده‌ای که سبب شده مهمان برنامه دعوت شوند. برنامه شامل دو بخش اجتماعی و فرهنگی در بخش‌های ماقبل و بعد از لحظات ملکوتی اذان مغرب است. یک بخش معارفی و اخلاقی شامل گزیده‌ای از سخنان علما و مراجع، شرح دعای روز، مباحث معرفتی و بسته اذانگاهی و افطار برای هر روز تدارک دیده شده است. مدیر گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران ادامه می‌دهد: برای هر روز گزارشگران رادیو تهران به سطح شهر می‌روند و با مردم شهر گفت‌وگو می‌کنند. در بخش‌هایی از برنامه گزارش‌ها از آیین‌ها و مناسک رمضان از شهرستان‌های تهران تقدیم مخاطبان می‌شود. کارشناس تغذیه و سلامت، کارشناس فرهنگی، کارشناس اخلاق و معارف اسلامی و بخش تقدیم هر برنامه به یک شهید دفاع مقدس، مدافع حرم، آتش‌نشان و انقلاب از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه است.

دعوت رادیو تهران رمضان 1396

برنامه آغاز می‌شود، در ابتدای هر برنامه محمد صالح‌علاء با بیان ویژه و خاص خود از تمام مردم دعوت می‌کند همراه این سفره افطاری باشند.

به این وسیله شما را دعوت می‌کنم به گره زدن بوی نان و عطر اذان، هنگامی که یاد دوست در دل‌هایمان جابه‌جا می‌شود و دست‌های پراکنده رو به آسمان اجتماع کرده‌اند، نوشیدن استکانی آب را با آسمان، با هم قاطی می‌شویم مثل قاطی شدن بوی یاس، بوی گل‌های محمدی در سمت نردبانی که ما را به آسمان می‌رساند.

مهمان خاص

آقای قاسم‌لو، یکی از خیرینی است که فعالیت‌های مثبت اجتماعی دارند. در این برنامه با او گفت‌وگو می‌شود، او می‌گوید: ما یک مرکز نگهداری بیماران روانی به نام سرای احسان داریم، که افراد بدسرپرست و بی‌سرپرست روانی (آسیب‌دیدگان اجتماعی) نگهداری می‌شوند. این مرکز از سال 77 تاسیس شده و تاکنون در خدمتشان هستم. دلیل انتخاب این شغل سلامتی این افراد است، من بیشتر به فکر روان افراد هستم تا جسم، هر چه دارم از اینجاست و از اینهاست، همه چیزهایی که می‌خواهم اینجا پیدا می‌کنم و... .

مناجات لحظه‌های ملکوتی اذان

دعاها و مناجات لحظه‌های ملکوتی اذان و لحظه سرمستی افطار و پخش اقامه نماز جماعت و... از دیگر بخش‌های این برنامه است.

حجت‌الاسلام سرلک هم یکی از مهمانان برنامه است، کنار سفره افطار حرف‌های شنیدنی درباره صله رحم و رزق و روزی و... دارد.

پروانه طهماسبی تهیه‌کننده برنامه «دعوت» رادیو تهران با توضیح درباره این برنامه می‌گوید: برنامه دعوت با ایجاد یک فضای ذهنی تلاش می‌کند همراه روزه‌داران بر سر سفره‌های افطار باشد، ما در این برنامه سعی می‌کنیم آدمای مختلف شهرمان که به قلم ملیکا مشتاقی و یاسمن رومینا به تصویر کشیده شده‌اند را با یک کارت دعوت صوتی با صدای گویندگان رادیو تهران به سر سفره رادیو تهران دعوت کنیم. در ضمن قطعه نمایشی داریم که دعوتنامه به‌دست فردی می‌رسد که مثل ما نقطه ضعف‌هایی دارد، ولی با دیدن دعوتنامه تشویق می‌شود که بهتر زندگی کند. در انتهای این بخش آیه‌ای از قرآن پخش می‌شود.

او به بخش‌های دیگر برنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: سمیرا صدیقی هم با مردم در نقاط مختلف شهر تهران گفت‌وگو می‌کند و از آنان برای حضور در سفره افطار این برنامه دعوت می‌کند. همچنین دکتر زارعیان متخصص تغذیه سنتی در کنار مردم از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های سفره افطار صحبت می‌کند و علی میرمیرانی هم قبل از لحظات افطار با دعاهای خاص همراه شنوندگان می‌شود. بخش دیگری که خانم شوقی زحمت زیادی کشیده‌اند، گفت‌وگوی تلفنی با فرد ویژه‌ای است که به دلیل همان ویژگی معرفی، به سر سفره افطار مجازی رادیو تهران دعوت می‌شود. زحمت نوشتن بخش التماس دعا هم برعهده یکی از نویسندگان خوب ما مهدی رسولی است که هر شب برای کسی از مردم درخواست التماس دعا دارد. در ادامه کیمیا گیلی گزارشگر برنامه سراغ کودکان زیر 6 سال رفته و با آرزوهای آنان همراه می‌شود. به امید این که در دقایق نزدیک افطار با دل‌های مردم خوب تهران همراه باشیم.

یکی از گوینده‌های رادیو تهران مخاطبان را سر سفره افطار دعوت می‌کند و می‌گوید: کنار سفره رادیو تهران برای همه شما جا هست، از شما دعوت می‌کنیم با صفای وجودتان با ما کنار این سفره بنشینید تا با هم برای هم دعای خیر کنیم. به این وسیله از شما دعوت می‌شود، هنگامی که دست‌هایمان برای اجابت دعا رو به آسمان است کنار سفره افطار رادیو تهران بنشینید، شما مهمان ویژه این ضیافت الهی هستید، دعوت رمضان 1396.

پیامک‌های شنوندگان خوانده و تماس‌های مردمی هم پخش می‌شود، مخاطبی نوشته که من دوست داشتم امسال کنار مادرم بودم. یکی از شنوندگان می‌گوید: منم دوست دارم که با بچه‌های بهزیستی، بیماران ام‌اس و سرطانی باشم، در این وقت اذان بیماران را دعا بفرمایید.

مریم کریمی - ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها