طرح غربالگری سرطان روده بزرگ این روزها در شهرستان دیر استان بوشهر به عنوان یکی از شهرستان‌های پایلوت کشور در راستای کنترل و پیشگیری از این سرطان شایع در حال اجراست.
کد خبر: ۱۰۳۷۱۷۵

به گزارش جام‌جم، انواع سرطان چندسالی است که از حالت چراغ خاموشی درآمده و با صدای آژیر و چراغ روشن در میان همه اقشار جامعه؛ از خردسال گرفته تا میانسال و مسن می‌چرخد و قربانیان خویش را برمی‌گزیند. این شرایط زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده و موجب شده تا مسئولان نظام بهداشت و درمان برای کنترل و پیشگیری از آن، برنامه غربالگری چند نوع سرطان شایع از جمله سرطان روده بزرگ را در کشور به اجرا درآورند. یکی از شهرستان‌هایی که برای اجرای آزمایشی طرح غربالگری در کشور انتخاب شده، شهرستان دیر در استان بوشهر است.

تست رایگان

عادل مقدس، رئیس شبکه بهداشت و درمان دیر در این باره به جام‌جم می‌گوید: این طرح از فروردین و پس از تعطیلات نوروزی در این شهرستان به اجرا درآمد و از آنجا که شیوع سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال) معمولا پس از 50سالگی است، قرار شده طبق برنامه تا پایان سال، 30 درصد از جمعیت آماری این طرح یعنی جمعیت مردان و زنان بین 50 تا 69 سال مورد پایش و آزمایش قرار گیرند.

وی جمعیت بین 50 تا 69 سال در شهرستان دیر را حدود 7300 نفر اعلام کرده و می‌افزاید: از این جمعیت تاکنون 20 درصد پایش و آزمایش شده‌اند که در این بین موارد مشکوکی از ابتلا به سرطان نیز مشاهده شده است.

به گفته مقدس، اطلاع‌رسانی درباره اجرای طرح غربالگری و همچنین اجرای طرح و آزمایش‌های مربوط از طریق مراقبان طرح تحول سلامت که هر کدام 2500 نفر از جمعیت هر منطقه را تحت پوشش دارند، انجام می‌شود و نحوه اجرای طرح نیز به این صورت است که آزمایش اولیه که شامل تست خون در مدفوع است، رایگان انجام می‌شود و درصورتی که مورد مشکوکی مشاهده شود، برای تست‌های دقیق‌تر به متخصصان مربوط ارجاع می‌شود که مراحل بعد رایگان نیست.

دعوت برای انجام آزمایش

مقدس با دعوت از افراد گروه هدف برای انجام آزمایش رایگان تشخیص سرطان روده بزرگ، می‌افزاید: در همه خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت، غربالگری سرطان روده بزرگ برای تمام افراد مسن با انجام یک آزمایش ساده صورت می‌گیرد و افراد می‌توانند با مراجعه به این مکان‌ها در محل سکونت خود از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

وی تصریح می‌کند: در این آزمایش محیط بافر (ظرف انتقال نمونه آزمایش) در اختیار مراجعه‌کننده قرار می‌گیرد و با آموزش‌هایی که مراقبان سلامت و بهورزان در باره نحوه نمونه‌گیری به وی ارائه می‌دهند، نمونه‌گیری انجام و به پایگاه‌های سلامت یا خانه‌های بهداشت محل سکونت خود تحویل می‌شود که بلافاصله جواب آن را تحویل مراجعه‌کننده می‌دهند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر یادآور می‌شود: یکی از مهم‌ترین و اولین نشانه‌های ابتلا به سرطان روده بزرگ، وجود خون در مدفوع است که یا آنقدر زیاد است که با چشم غیرمسلح نیز دیده می‌شود یا در خیلی از مواقع کم است و باید زیر میکروسکوپ بررسی شود.

طرح غربالگری که اکنون در شهرستان دیر استان بوشهر اجرا می‌شود، بخشی از طرح ملی غربالگری است که از ابتدای امسال در همه استان‌ها و البته در هر استان، در یک شهرستان به اجرا درآمده است. این طرح غربالگری سه نوع سرطان و همچنین سکته مغزی قلبی را شامل می‌شود.

گسترش به کل کشور

احمد کوشا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: طرح «ایراپن» یا طرح غربالگری و شناسایی افراد در معرض خطر سکته و سه نوع سرطان از سال گذشته در چهار شهر بافت در استان کرمان، شهرضا در استان اصفهان، نقده در آذربایجان غربی و مراغه در آذربایجان شرقی اجرا شد و امسال به کل کشور گسترش یافته است.

به گفته وی، این طرح مهم‌ترین اقدام بهداشتی وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است که با اجرای آن همه افراد بالای 30 سال از نظر میزان خطر سکته قلبی و مغزی، زنان بالای 30 سال از نظر سرطان پستان و دهانه رحم و همه افراد بالای 50 سال از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری می‌شوند.

وی یادآور می‌شود: در این طرح که بتدریج و استان به استان تا آخر سال در کل کشور اجرا می‌شود، همه افراد بالای 30سال به منظور سنجش میزان خطر سکته قلبی و مغزی برای انجام آزمایش خون و بررسی وضعیت قند و کلسترول خون به مراکز بهداشت محلات خود دعوت می‌شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح می‌کند: با اجرای این طرح افرادی که در معرض خطر سکته قلبی یا مغزی هستند، تحت آموزش پیشگیرانه قرار می‌گیرند و در صورت لزوم برای گروهی از آنان که بیشتر در معرض خطر هستند، دارو تجویز می‌شود.

تست سرطان در استان‌ها

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح غربالگری برای سه سرطان شایع شامل سرطان پستان، دهانه رحم (برای زنان) و سرطان روده بزرگ می‌گوید: با اجرای این طرح همه زنان 30 تا 70 ساله برای تشخیص سرطان پستان تحت معاینه و در صورت لزوم ماموگرافی قرار می‌گیرند و زنان 30 تا 60 ساله نیز با انجام تست پاپ اسمیر و تست پاپیلوماویروس از نظر میزان خطر سرطان دهانه رحم غربالگری می‌شوند. علاوه بر آن همه ایرانیان 50 تا 70 ساله در شهرهای پایلوت طرح نیز با انجام آزمایش مدفوع از نظر خطر سرطان روده بزرگ غربالگری می‌شوند و در صورت مشاهده خون در مدفوع به مراکز تشخیصی و درمانی مجهزتر ارجاع می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها