درخشش ستاره‌ها در سکانس پایانی کن

مراسم اختتامیه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن، به عنوان مهم‌ترین جشنواره سینمایی دنیا، شامگاه یکشنبه در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار شد و برخی ستاره‌های سینما با درخشش در تازه‌ترین فیلم‌های خود، جوایز اصلی را به خود اختصاص دادند؛ ازجمله یواکین فونیکس، بازیگر خلاق و گزیده‌کار سینما و دایان کروگر که به ترتیب جوایز بهترین بازیگر مرد و زن این دوره را دریافت کردند. سوفیا کاپولا، آندری زویاگینتسف و نیکول کیدمن از دیگر چهره‌های سرشناس سینمای جهان بودند که با دست پر جشنواره امسال کن را ترک کردند. نخل طلای این رویداد هم به فیلم «مربع» ساخته روبن اوستلند از سوئد رسید.
کد خبر: ۱۰۳۶۳۲۶

به گزارش جام‌جم، هفتادمین جشنواره فیلم کن با این‌که در مقطعی به دلیل احتمال بمبگذاری تروریست‌ها، لحظات ملتهبی را سپری کرد، اما وجود شور و حال سینما در آن و حضور ستاره‌ها و چهره‌های محبوب و سرشناس باعث شد خیلی زود تنش ایجاد شده جای خود را به آرامش و فضای رویایی سینما بدهد؛ به طوری که این جشنواره معتبر سینمایی که از 28 اردیبهشت کار خود را شروع کرده بود، بجز آن شایعه پیش آمده، برنامه‌های خود را بدون وقفه و اشکال پیش برد و آن‌طور که کارشناسان و حاضران در این رویداد اذعان می‌کردند، یکی از بهترین دوره‌های خود را پشت سر گذاشت. این آرامش و عملکرد خوب، در مراسم اختتامیه و اعطای جوایز هم خود را نشان داد و به اعتقاد صاحب‌نظران، جایزه‌های این دوره تقریبا در بیشتر رشته‌ها بدرستی تقسیم شد و حق به حقدار رسید. سال گذشته فیلم «فروشنده» از ایران در این رویداد برنده جایزه‌های بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) شده بود.

سوئد، برنده نخل طلا

نخل طلای هفتادمین جشنواره کن به فیلم مربع (میدان) ساخته روبن اوستلند، کارگردان 43 ساله سوئدی رسید. قصه این فیلم در دوران بعد از سلطنت سوئد و در زمانی می‌گذرد که کاخ استکهلم تبدیل به موزه هنر شده است. اوستلند پس از اعلام نامش به عنوان برنده نخل طلا، شور و هیجان زیادی از خود نشان داد و روی صحنه دوید و با فریادهایش حاضران را به هیجان آورد. حرکات او شبیه شادی بعد از گل گلزنان فوتبال بود. احتمالا این را باید از اثرات ناخودآگاه هموطن فوتبالیست و مشهورش زلاتان ابراهیموویچ دانست! اوستلند، پیش از این، فیلم تحسین شده‌ای به نام «فورس ماژور» (توریست) را ساخته بود.

بی‌عشق، برنده جایزه داوران

آندری زویاگینتسف، از کارگردانان معتبر سال‌های اخیر سینمای روسیه است و فیلم‌های تاثیرگذار و متفاوتی چون لویاتان، النا و بازگشت را در کارنامه دارد. بی‌عشق، جدیدترین ساخته او جایزه هیات داوران را به دست آورد.

موفقیت دختر کاپولا

سوفیا کاپولا خیلی زود موفق شد با حرکت در مسیری درست، خودش را از زیر سایه نام پدرش، فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سری فیلم‌های «پدرخوانده» بیرون بکشد و استعدادش را در فیلمسازی نشان دهد. «گمشده در ترجمه» تحسین‌شده‌ترین فیلم کاپولای دختر است. سوفیا کاپولا برای کارگردانی تازه‌ترین فیلمش، «فریب‌خورده» برنده جایزه بهترین کارگردان این دوره جشنواره کن شد.

سهم سینمای ایران

فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف که بازیگرانی چون سودابه بیضایی و نسیم ادبی در آن بازی می‌کنند، در هفتادمین جشنواره کن برنده جایزه «نوعی نگاه» شد، آن هم در شرایطی که این فیلم در ایران پروانه نمایش ندارد و امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را هم پیدا نکرد. جایزه دوم بخش سینه فونداسیون هم سهم دیگر سینمای ایران از جشنواره کن بود که به بهمن و بهرام ارک (از تبریز) رسید. آنها به خاطر کارگردانی فیلم «حیوان» برنده این جایزه شدند. در بخش سینه فونداسیون 16 فیلم دانشجویی از 14 کشور جهان حضور داشتند.

برنده شدن بازیگر غریب

یواکین فونیکس، از بازیگران غریب، گزیده‌کار و خلاق سینما موفق شد برنده بهترین بازیگر مرد شود. او این جایزه را برای بازی در فیلم «تو هیچ وقت اینجا نبودی» دریافت کرد. فونیکس در ایفای نقش‌های غریب تبحری ویژه دارد که فیلم‌های «او»، «استاد» و «خباثت ذاتی» از آن جمله‌اند.

داوران سرشناس

پدرو آلمودوار، کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس اسپانیایی و سازنده آثاری چون «همه چیز درباره مادرم» و «با او حرف بزن»، ریاست هیات داوران این دوره را به‌عهده داشت و چهره‌های سرشناس دیگری چون ویل اسمیت (بازیگر فیلم‌هایی چون «مردان سیاهپوش» و «من افسانه هستم») و جسیکا چستین (بازیگر فیلم‌هایی چون «درخت زندگی» و «مریخی») هم در ترکیب داوری این رویداد حضور داشتند. همچنین باید به حضور مارن آده، کارگردان آلمانی اشاره کرد که سال گذشته با فیلم «تونی اردمن»، رقیب اصغر فرهادی و فیلم فروشنده در همین جشنواره بود. پائولو سورنتینو، پارک چان ووک، فن بینگ بینگ، آنیس ژویی و گابریل یارد از دیگر داوران این دوره جشنواره فیلم کن بودند.

120 تپش در دقیقه، برنده جایزه بزرگ هیات داوران

جایزه ویژه و بزرگ هیات داوران این دوره از جشنواره کن هم به فیلم «120 تپش در دقیقه» ساخته رابین کامپیلو رسید. «پسران شرقی» و «آنها برمی‌گردند»، از ساخته‌های پیشین کامپیلو هستند. او به عنوان نویسنده و تدوینگر هم شناخته می‌شود و فیلم «کلاس» با نویسندگی و تدوین او در سال 2008 برنده نخل طلای کن شده بود.

درخشش هلن تروآ

دایان کروگر در هفتادمین جشنواره فیلم کن جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «در حال محو شدن» به دست آورد. این بازیگر آلمانی بیشتر با نقش هلن تروآ در فیلم «تروآ» (تروی) شناخته می‌شود. همچنین دوستداران سینمای کوئینتین تارانتینو حتما بازی او را در فیلم «حرامزاده‌های بی‌آبرو» به یاد دارند.

جوایز دیگر

جایزه بهترین فیلمنامه به طور مشترک به یورگوس لانتیموس و افتیمیس فیلیپو برای «کشتن گوزن مقدس» و لین رمزی برای «تو هیچ‌وقت اینجا نبودی» رسید. دوربین طلایی این دوره هم به لئونور سرایل برای ساخت فیلم «زن جوان» اهدا شد. ژی یانگ هم برای ساخت «یک شب آرام»، نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را دریافت کرد.

نیکول کیدمن همچنان در اوج

نیکول کیدمن، ستاره 49 ساله سینما همچنان در اوج است. او امسال با چهار فیلم در جشنواره کن حضور داشت که به نوعی رکورد محسوب می‌شود. این حضور کمی و کیفی چشمگیر و متفاوت، باعث شد داوران و مسئولان جشنواره کن تصمیم بگیرند جایزه ویژه هفتادمین سالگرد این رویداد سینمایی را به این بازیگر اهدا کنند. تماشاگران سینما کیدمن را با بازی در فیلم‌هایی چون «دیگران»، «ساعت‌ها» و «داگویل» می‌شناسند.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها