اسهال بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. برخی افراد به‌دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ و از بین رفتن میکروب‌های روده دچار اسهال می‌شوند. تعدادی هم به ‌دلیل مشکلات داخلی و افزایش ترشح آب به سمت دستگاه گوارش به اسهال مبتلا می‌شوند. دلایل میکروبی و ویروسی و گرمازدگی هم برای ابتلا به اسهال وجود دارد که برای درمان قطعی باید علت اصلی ریشه یابی شود.
کد خبر: ۱۰۳۵۳۵۱

اما برای فروکش کردن شدت اسهال و کاهش دفع آب بدن چه باید کرد؟

اسهال با علائمی چون افزایش دفعات و مقدار مدفوع، کرامپ و نفخ شکمی، افزایش صداهای روده، انقباض و اسپاسم عضلات مقعد پیش از هر بار اجابت مزاج، تشنگی، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، خستگی و ناخوشی همراه است و بهترین راه برای افزایش مقاومت و حفظ نیرو استراحت در بستر است.

مصرف مایعات فراوان تا زمانی که حمله اسهال فروکش کند و در موارد شدیدتر مصرف محلولی از آب نمک و گلوکز در فواصل نیم ساعته است. بیمار می‌تواند در صورت دسترسی نداشتن به محلول‌های آماده، یک قاشق چایخوری نمک و به همین میزان جوش‌شیرین و چهار قاشق چایخوری شکر را در یک لیتر آب حل و بتدریج میل کند.

پس از کاهش شدت علائم اسهال، بیمار می‌تواند به مرور از آبمیوه‌های رقیق و کم شیرین، چای کمرنگ، آب‌گوشت، ژلاتین، غلات و میوه‌های پخته، کته و ماست، سوپ، فرنی و موز استفاده کند و از مصرف غذاهایی چون قهوه، چای، نوشابه گازدار و کولادار، الکل، میوه و سبزیجات خام، شیر، غذاهای چرب و پرادویه، غذاهای بسیار داغ و سرد و هر غذایی که باعث تشدید اسهال شود، اجتناب کند.

اگر استفراغ بیش از 24 ساعت ادامه پیدا کرد، بیمار نباید از راه دهان چیزی مصرف کند و با مراجعه به اورژانس، باید اقدام به تزریق مایعات وریدی کند .

در صورتی که پزشک برای بیمار، داروهای ضداسهال تجویز کرده،‌ نباید آن را همراه با داروهای سرماخوردگی و ضدآلرژی استفاده کند. لازم است بدانید، داروهای ضداسهال احتمال دارد باعث بروز نفخ، خشکی دهان، تب، تنفس کوتاه، تهوع، درد معده و یبوست شود.

معمولا اسهال پس از دو سه روز التیام پیدا می‌کند و بیمار باید رژیم معمولی خود را از سر بگیرد.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها