135 پرنده خونین و بی‌جان حریم کبریایی، 135 اسطوره بی‌ادعا، 135شقایق عاشق، 135 عزیز سفر کرده، پنجشنبه گذشته آرمیده بر پهنه قدسی اروند زیبا خود را به خاک پاک میهنمان رساندند و آمدند تا در خاک سرزمین خود برای ابد آرام گیرند و با عطر وجودشان فضای کشورمان را قدسی‌تر و ملکوتی‌تر از هر زمان دیگر کنند.
کد خبر: ۱۰۳۵۰۴۰

روزهای آغازین خرداد امسال، رنگ و بوی دیگری گرفته و متفاوت‌تر از هر سال شده است. این روزها گرامیداشت سالروز و حماسه بزرگ فتح و آزادسازی خرمشهر همزمان شده با ورود ده‌ها پیکر مطهر شهید مفقود به خاک میهنمان و پیچیدن عطر مدهوش‌کننده بهشت در هوای دنیازده شهرهامان.

پیکرهای 135 شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس، روز پنجشنبه (4 خرداد) از آبراه اروند رود در شهر مرزی اروندکنار وارد خاک ایران شد. شهدا که آمدند اولین کسانی که به استقبالشان رفتند تا پیش از دیگران خود را معطر به عطر بهشتی جان عزیز و آسمانی‌شان کنند، مردم مظلوم و دردکشیده آبادان، خرمشهر و اروندکنار بودند؛ همان‌هایی که هنوز خاطرات تلخ و سنگین جنگ را در گوشه گوشه شهر خود به یاد می‌آورند و نظاره گرند. مردم نجیب آبادان و خانواده شهدا مراسم وداع و شب جمعه غریبی با شهدای تازه تفحص شده داشتند. زمزمه دعای کمیل و نجوا با شهدا تا خود صبح که در یادمان شهدای والفجر 8 اروندکنار جاری بود، خاک خونین آبادان و اروند آرام و مهربان را به آسمان پیوند زده و ملکوت بهشت را به زمین آورده بود.

آن‌طور که سردار باقرزاده، مسئول کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید: پیکر این شهدا در مناطق عملیاتی استان‌های بصره، الاماره و شهر کوت عراق حدود دو ماه گذشته در تفحص‌های گروه تفحص ایران پیدا شده است.

باقرزاده می‌افزاید: 18 نفر از این شهدا، از شهدای غواص عملیات کربلای 4 هستند که در جزیره ام‌الرصاص با دست‌های بسته پیدا شده‌اند.

جان خسته شهدای از سفر برگشته، پس از برگزاری مراسم وداع در یادمان شهدای والفجر 8 اروند کنار، راهی معراج شهدای اهواز شد تا برای تشخیص هویت به تهران منتقل شود.

آن‌طور که مسئول کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید: پیکر پاک و مطهر این شهدا بیست و پنجم شوال همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در شهرهای مختلف کشور به خاک سپرده می‌شوند.

جانمایی تدفین سه شهید گمنام در شهرستان کارون

مردم در سراسر کشور از هم‌اکنون خود را برای استقبال از این مرغان خوش الحان بهشتی آماده می‌کنند. آرامگاه‌های کشور نیز در حال آماده‌سازی برای ماوا دادن به جان خسته این شقایق‌های خونین بال است و ظاهرا خوزستان استان پیشرو در این زمینه است.

بر همین اساس عصر پنجشنبه گذشته بررسی و جانمایی از محل تدفین سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس در شهر کوت عبدالله شهرستان کارون در استان خوزستان با حضور سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین و جمعی از مسئولان شهرستان کارون انجام گرفت.

سردار باقرزاده، درحاشیه این مراسم گفت: ان‌شاءالله در سالروز شهادت امام صادق(ع) 25 شوال بعد از ماه مبارک رمضان، شهدای عزیز گمنام می‌آیند تا برای همیشه محل انس و قرب مردم شهیدپرور و ولایت مدار شهرستان کارون باشند و در مقابل حسینیه سجادیه کوت عبدالله، پیکر مطهر این سه شهید خاکسپاری خواهد شد.

وی یادآور شد که در این مکان چهار کار باید انجام شود، اول این‌که بازکاوی نبردها توسط فرماندهان جنگ گفته شود و هر ماه یک عملیات را تشریح کنند.

شب‌های خاطره و شب شعر و نقد دفاع مقدس در این مکان برگزار و خاطرات جبهه بیان، جمع‌آوری و چاپ شود.

اروند نظاره‌گر کبوتران خونین‌بال

18 شهید غواصی که امروز به خاک میهن خود بازگشته‌اند، بازمانده کاروان شهدای غواص دست بسته‌ای هستند که 175 نفر از آنها سال گذشته روی دست مردم نجیب ایران تشییع و به خاک سپرده شدند. این شهدا که جمعی از غواصان و خط‌شکنان شهید عملیات کربلای4 بودند در دی 65 یعنی 30سال پیش در جریان عملیات کربلای4 که طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، خط عملیاتی اروند را شکستند و حتی از جزیره ام‌الرصاص هم عبور کردند.

طبق شواهد موجود، این رزمندگان در حالی که بیشتر آنها مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و پیکرشان با دست‌ها و بعضا با پاهای بسته در یک گور دسته‌جمعی دفن شده بود و پیکر مطهر آنان بعد از 30 سال توسط تیم تفحص پیکر مطهر شهدا کشف شد. نقطه‌ای که شهدا در آن پیدا شدند، 15کیلومتر جلوتر از خط مقدم یعنی ابوفلوس در منطقه ابوالخصیب عراق بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها