در آیین رونمایی از مستند «قرارگاه بی‌قرار» عنوان شد

ثبت گنجینه شفاهی دفاع مقدس در رسانه ملی

آیین رونمایی از مجموعه مستند «قرارگاه بی‌قرار» با موضوع به تصویر کشیدن نقش شهیدان رسانه ملی در طول دوران دفاع مقدس، صبح روز گذشته سوم خرداد ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صداوسیما، علی فروغی رئیس مرکز بسیج رسانه ملی و مهدی فرجی و علی‌اصغر جعفری مدیران پیشین این مرکز، در سالن همایش‌های بسیج سازمان صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۳۴۵۸۸

علی فروغی در ابتدای این نشست توضیح داد: قرارگاه بی‌قرار پروژه‌ای است که در دوران مسئولیت سه مدیر قبلی این سازمان کلید خورده و ادامه یافته و حالا خوشحالیم که می‌توانیم از نتیجه کار رونمایی کنیم.

وی در توضیح محتوای این مستند گفت: قرارگاه بی‌قرار، روایت تصویرسازان بی‌تصویری است که در ساخت تصاویر جنگ نقش عمده‌ای ایفا می‌کردند و افراد موثری بودند که هیچ‌گاه تصویرشان مقابل دوربین‌ها نمایان نشد. در واقع این افراد در حکم سنگرسازان بی‌سنگر بودند.

صداوسیما منبعی معتبر در حفظ تاریخ

حجت‌الاسلام رمضان‌موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صداوسیما با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه ملی در حفظ و انتشار تاریخ برای آیندگان گفت: نقل تاریخ از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است. اعتبار و ارزش تاریخ به این است که بدرستی نقل شود،‌ زیرا در غیر این صورت امکان تغییر و تحریف می‌یابد. اگر این امکان (نقل درست) رخ ندهد، ما در آینده هم با مشکل مواجه خواهیم شد و سوءاستفاده‌های زیادی در حوزه تاریخ صورت می‌گیرد.

وی همچنین به قرآن کریم اشاره کرده و گفت: کتاب قرآن، احسن ‌القصص لقب گرفته، زیرا کوچک‌ترین جزئیات وقایع هم در آن ثبت شده است و در حادثه عاشورا هم بی‌شک اگر جزئیات نبودند، این واقعه این‌طور ماندگار نمی‌شد.

قائم‌مقام رسانه ملی افزود: مستندسازی، توجه به تاریخ شفاهی و بیان ابعاد موضوعات تاریخی از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. بر این اساس، مجموعه مستند قرارگاه بی‌قرار ساخته شده که از اسناد قابل اتکا و بالادستی سازمان است و به نظرم در آینده هم محل رجوع برای عده زیادی خواهد بود.

نقش ممتاز در طول دوران دفاع مقدس

مهدی جعفری، رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس هم گفت: صداوسیما از نقشی ممتاز و بی‌بدیل در طول دوران دفاع مقدس برخوردار است و امروز ما گنجینه‌ای را در دستمان داریم که می‌توانیم به نسل جدید منتقل کنیم.

وی با اشاره به از دنیا رفتن بخشی از اشخاصی که باید در این مستند حضور می‌یافتند، ادامه داد: تلاش سختی بود اما سعی‌مان را کردیم که تمام آن تاریخ شفاهی را به ثبت و ضبط برسانیم. از این رو با حدود 700 نفر از نیروهای سازمان ـ‌از مدیران رده بالا گرفته تا تدارکات و تمام افراد درگیر ـ که در طول دوران دفاع مقدس به نوعی فعالیت کرده بودند،‌ تماس گرفتیم و با 350 نفر از این افراد مصاحبه شد. امروزه این تلاش‌های چهار ساله نتیجه داده و حاصلش ذخیره‌ای مکتوب و 35 جلدی است که قابلیت تبدیل به مجموعه‌های تلویزیونی را هم دارد و می‌تواند به دستمایه‌ای برای ساخت داستان‌های تازه‌تر تبدیل شود.

نهالی که ثمر داد

مهدی فرجی از مدیران پیشین بسیج سازمان هم گفت: این مجموعه نهالی بود که در دوران آقای جعفری کاشته، در دوره آقای هاتفی آبیاری شد و اکنون خوشحالم که آقای فروغی میوه‌اش را به ثمر رسانده است. آرزو دارم روزی شاهد باشم که در ابتدای یکی از مجموعه‌های تاریخی بنویسند: با اقتباس از مستند قرارگاه بی‌قرار و آن موقع نتیجه زحمات‌مان را خواهیم دید.

احمد شهرابی‌فراهانی، تهیه‌کننده این مستند هم عنوان کرد: ساخت قرارگاه بی‌قرار، کاری فراجناحی و فراشبکه‌ای بود. حتی عده‌ای از افرادی که در این مستند می‌بینیم، در خارج از کشور به سر می‌بردند و ما این افراد را دعوت کردیم که بیایند. همچنین سراغ مراکز استان‌ها رفتیم و با افراد گوناگون و چهره‌های حاضر در آن دوران گفت‌وگو کردیم.

شایعه‌ای که از اساس صحت ندارد

قائم‌مقام سازمان صداوسیما مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما را در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری موثر دانست.

حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم در حاشیه نشست رونمایی «قرارگاه بی‌قراران» در جمع خبرنگاران درباره رضایت نامزدهای ریاست جمهوری از برگزاری مناظره‌ها تصریح کرد: صداوسیما نقش بسیار بی‌بدیلی در انتخابات ریاست جمهوری داشت که هم در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و هم در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار برجسته بود. مدلی که صداوسیما انتخاب کرد در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر بود و ان‌شاءالله این مدل برای سال‌های آینده نیز تکرار خواهد شد.

موسوی مقدم در عین حال تاکید کرد که شایعه استعفای دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما از اساس صحت ندارد.

وی درباره فراخوان آگهی‌های بازرگانی در صداوسیما برای تبلیغ رایگان کالاهای ایرانی توضیح داد: در شبکه ایران کالا در قالب اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات، مراکز تولیدی و کارخانجات که در حال رشد و بالندگی هستند، آگهی‌های آنها پخش می‌شود و علاوه بر آن طرح دیگری هم وجود دارد که البته باید همه شرایط آن طرح را در نظر گرفت، اما این طرح در نهایت جذب بیشتر آگهی‌ها و افزایش درآمدها را در برخواهد داشت.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها