حمایت از زندانیان مازندران در چالش بی‌پولی

یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین نهادهای مردم نهادی که در استان مازندران فعالیت و خدمت‌رسانی می‌کند، انجمن مردمی حمایت از زندانیان قائمشهر است که توانسته علاوه بر حمایت‌های مادی و مالی از زندانیان و خانواده‌هایشان، گام‌های مثبتی در جهت آزادی زندانیان بردارد. اما فعالیت‌های این انجمن دچارچالش شده است.
کد خبر: ۱۰۳۴۲۰۰

به گزارش جام‌جم، در کشور ما سازمان‌های مردم نهاد بسیاری وجود دارند که در طول سال‌های اخیر و با اخذ مجوز از سوی ارگان‌های دولتی و غیردولتی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، میراث فرهنگی و... فعالیت کرده و با بهره‌گیری از نیروهای انسانی کارآمد و مشارکت‌های مردمی، بدون هیچ چشمداشتی در جهت پیشبرد اهداف و برنامه‌های درون سازمانی خود گام برمی‌دارند. از فراگیرترین سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌های پیشرو در استان مازندران می‌توان به انجمن حمایت از زندانیان اشاره کرد که اعضا و داوطلبان آن توانسته‌اند خدمات گسترده‌ای برای رتق و فتق امور مربوط به تامین معیشت و آسایش و رفاه خانواده‌های زندانیان تحت پوشش و واجد شرایط (اعم از محکومین جرایم غیرعمد یا بدهکاران مالی) ارائه کنند. در واقع این انجمن یکی از قدیمی‌ترین سمن‌های مازندران است.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان چهار حوزه قضایی قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ در این باره به جام‌جم می‌گوید: انجمن حمایت از زندانیان با بیش از 50 سال سابقه فعالیت، از ظرفیت‌های اجتماعی و انسانی فراوانی برخوردار است که با حمایت خیرین متبلور خواهد شد. مهدی ابراهیمی می‌افزاید: انجمن حمایت از زندانیان از پنج نفر عضو اصلی، سه معتمد و دو بازرس تشکیل شده است که همگی بدون توقع و بی‌ریا پیگیر مسائل انجمن و مشکلات خانواده‌های زندانیان هستند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد منابع درآمدی پایدار تصریح می‌کند: انجمن حمایت از زندانیان قائمشهر و حوزه‌های چهارگانه در طول یک سال گذشته حدود 288 میلیون تومان درآمدزایی داشته که از این میزان بیش از 230 میلیون تومان را صرف هزینه‌های حمایتی 462 خانواده از خانواده‌های زندانیان تحت پوشش کرده است.

نگرانی از کاهش درآمد انجمن

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان به کاهش درآمد انجمن اشاره می‌کند و می‌گوید: اکنون بخشی از درآمدهای انجمن که از محل شهرداری و از طریق اجرای طرح‌های جلوگیری از سد معبر، پارکینگ و درآمد خودروبرها تامین می‌شد، کاهش یافته است که در صورت ادامه این روند، اجرای برنامه‌های انجمن دچار مشکل می‌شود.

ابراهیمی در عین حال به تلاش به منظور درآمدزایی برای انجمن اشاره می‌کند و می‌افزاید: راه‌اندازی پمپ بنزین با پمپ‌های سیار، نصب ایستگاه تلفن در محوطه زندان و ایجاد کارگاه‌های تولیدی و آموزشی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد منابع درآمدی پایدار برای انجمن است که در دستور کار اعضای هیات مدیره قرار دارد.

وی ضمن انتقاد از تغییرات ایجاد شده در پوشش‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح می‌کند: بنا به گزارش‌های ارائه شده از سوی کمیته امداد قائمشهر، مستمری 800 نفر از مددجویان تحت پوشش قطع شده که نگرانی خانواده‌ها و اعضای انجمن را در پی داشته است.

درخواست همکاری نهادها

فعالیت انجمن حمایت از زندانیان قائمشهر مورد قبول و پذیرش نهادهای رسمی هم واقع شده و در همین خصوص دادستان شهرستان قائمشهر ضمن تقدیر از عملکرد انجمن در سال های اخیر به جام‌جم می‌گوید: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رسیدگی به مسائل زیستی و درآمدی زندانیان غیرعمد و خانواده‌های ایشان از مهم‌ترین دغدغه‌های انجمن است.

حسین عشقی با اشاره به همکاری سایر تشکل‌های دولتی و غیردولتی با این مجموعه، خواستار توجه بیشتر خیرین و نیکوکاران نسبت به فعالیت‌های این انجمن شده و می‌افزاید: اگر همکاری این نهادها از قبیل کمیته امداد، سازمان بهزیستی، شوراها، شهرداری‌ها و سایر تشکل‌های مردمی نباشد، انجمن به تنهایی توانایی ادامه حیات نخواهد داشت.

وی به وجود زمزمه‌هایی مبنی بر قطع مستمری تعدادی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره و تصریح می‌کند: در صورت اجرایی شدن این تصمیم، بخشی از منابع درآمدی مددجویان که از سوی این نهاد تامین می‌شد، حذف می‌شود که تاثیر مستقیم بر وضعیت معیشتی خانواده‌های زندانیان خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از زندانیان قائمشهر ضمن تاکید بر تولید و کاهش جمعیت کیفری زندان یادآور می‌شود: از آنجا که ساختمان زندان قائمشهر در سال‌های بسیار دور و با ظرفیت 250 نفر ساخته شده است، اکنون از فرسودگی و کمبود فضای کافی برای نگهداری زندانیان رنج می‌برد؛ بنابراین در نظر داریم ضمن توسعه و افزایش فعالیت‌های انجمن و جلب مشارکت مردمی و حمایت ستاد دیه استان، موجبات آزادی محکومان مالی و جرایم غیرعمد واجد شرایط را فراهم آوریم.

وی در همین خصوص، از برگزاری دوره‌های آموزشی طلاق و اعتیاد برای زندانیان و خانواده‌های تحت پوشش خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: این دوره‌ها با حضور مشاوران و استادان مجرب در داخل و خارج از محیط زندان برگزار می‌شود.

مهتاب مظفری سوادکوهی

جام‌جم مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها