معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: هنوز اعتباری برای آغاز احداث موزه منطقه ای آذربایجان غربی تزریق نشده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۱۹۵

محمد فتحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با موزه منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه احداث این موزه از سال84 مطرح وبا حضور مسئولین کشوری کلنگ زنی شد ولی متاسفانه بعد از گذشت مدتی رکود عملیات ساخت آن آغاز شد، افزود: این موزه بزرگ با زیربنای 22 هزار متر مربع با هدف اجماع آثارتاریخی شمالغرب کشور در ارومیه و توسعه فرهنگی و گردشگری منطقه کلنگ زنی شد .

وی با بیان اینکه که این موزه منطقه ای در خیابان شیخ تپه پارک جنگلی و در نزدیکی محل نمایشگاه بین المللی در دست احداث است، ادامه داد: این بنا در 9 طبقه شامل ساختمان اصلی، فضای نمایشی، فروشگاه های صنایع دستی و آمفی تئاتر روباز طراحی شده است.

فتحی هدف از ایجاد موزه منطقه ای آذربایجان غربی را تجمیع آثار و گنجینه های تاریخی و فرهنگی به شکل متمرکز در آذربایجان غربی و رشد فرهنگی منطقه و اعتلای صنعت گردشگری عنوان کرد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه موزه یکی از زیر ساختهای گردشگری لازمه توسعه آن به حساب می آید، خاطرنشان کرد: لازم است برای نیل به سیاست های توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای ناشی از توریسم در مقایس ملی و منطقه ای نسبت به تاسیس و احداث و توسعه موزه ها همت گماشت.

وی یکی از مهمترین مسئله را عوامل، فاکتور مکان یابی و نحوه جایگزینی آن در سطح شهر و منطقه و نحوه تعامل و ارتباط مجموعه با کاربری های شهری در مقیاس میانی و کلان منطقه و کشور عنوان کرد.

فتحی با اشاره به موزه های استان تصریح کرد:موزه های باستان شناسی و مردم شناسی ارومیه، موزه سنگ سه گنبد، موزه های باستان شناسی نقده، خوی، حسنلو،میاندوآب، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، موزه مردم شناسی مهاباد و میراث جهانی تخت سلیمان و قره کلیسا از جمله موزه های آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به اعتبارات درنظر گرفته شده برای موزه منطقه ای آذربایجان غربی گفت: برای ساخت این موزه اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان پیش بینی شده و با اولویت داشتن اتمام طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد و نبود اعتبارات لازم این پروژه با پیشرفت فیزیکی 8 درصد نیمه تمام باقی مانده است.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ساخت موزه منطقه‌ای شمال‌غرب را پتانسیل خوبی برای آذربایجان غربی دانست و اظهار امیدواری کرد با تخصیص کامل اعتبارات روند بهره برداری از فازهای مختلف این طرح تسریع یابد.

فتحی با بیان اینکه طرح راه‌اندازی 11 موزه منطقه‌ای در سال 84 از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصویب شده بود خاطرنشان کرد: مقرر شده بود موزه هگمتانه، موزه فرش تبریز، موزه منطقه‌ای خوزستان، موزه منطقه‌ای شمال، اکوموزه عشایر، موزه کویر، موزه اصفهان، موزه فارس، موزه خلیج فارس، موزه خراسان بزرگ، موزه آذربایجان بزرگ، موزه جیرفت و توسعه موزه ملی ایران، طی 4 سال احداث و به بهره برداری برسند که برخی از موزه های یاد شده اتمام و برخی دیگر مراحل پایانی پروژه را سپری می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها