گزارشی از پشت صحنه یک برنامه انتخاباتی در رادیو صبا

«صبا گونه» و بیان طنازانه مسائل سیاسی

رادیو صبا برای تشویق مردم در انتخابات، با برنامه «صبا گونه» مهمان خانه‌ها شده است. این برنامه که رویکردی کاملا متفاوت نسبت به سایر برنامه‌های سیاسی دارد و توسط اداره کل اخبار تهیه شده، اولین برنامه طنز سیاسی رادیویی است.
کد خبر: ۱۰۳۱۵۳۰

صبا گونه، یکشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت 14 و 30 دقیقه به مدت 25 دقیقه به نویسندگی شاهرخ باقری‌نژاد و احمد یوسفی‌مقدم و گویندگی بهنام قربانی و سیدسجاد حیدری پخش می‌شود.

تولید ساختارهای جدید انتخاباتی

مهدی مهدی قلی، مدیر گروه سیاسی رادیو در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به ساختار جدید برنامه‌های سیاسی گفت: اداره کل برنامه‌های سیاسی موظف است برای چند شبکه رادیویی، تولید برنامه داشته باشد. در نتیجه برنامه‌ای که تولید می‌شود، باید متناسب با فضای آن شبکه باشد. به همین دلیل سعی کردیم برنامه‌ای تهیه کنیم که مخاطبان رادیو صبا را جلب کند.

فرهنگ‌سازی صبا گونه

مینا ملایی، تهیه‌کننده صبا گونه با اشاره به این که غیر از قطعات نمایشی در هر برنامه میزگردی با حضور دانشجویان و یک نفر کارشناس برگزار می‌شود، اظهار کرد: صبا گونه از صحبت‌های کارشناسی 16 متخصص همچون دکتر امیر دبیری مهر، دکتر سیدمرتضی کاظمی دینان، دکتر موسی رضوانی، دکتر محمدرضا قربانی و دکتر عبدالخالق سجادی بهره می‌برد.

او برخورد صادقانه با مردم، مشوش نکردن اذهان عمومی، ندادن وعده‌های غیرعملی و غیرقانونی، منابع مالی شفاف کاندیداها، ساده زیستی، برنامه محوری، آرمانگرایی و بلندهمتی، پایبندی به استقلال کشور، نقش رسانه‌های اجتماعی در انتخابات، تلاش رسانه‌های بیگانه بر اثرگذاری انتخابات، تمکین و عمل به قانون و برد و باخت را از موضوعات این برنامه دانست و افزود: هدف اصلی برنامه، همانا فرهنگ‌سازی مباحث انتخاباتی است.

بیانی طنازانه

تورج نصر همراه اردشیر منظم آیتم «کاندیدا و مشاور» را بازی می‌کند. این نمایش به صورت طنز به رفتارهای غیراخلاقی که هر کاندیدایی می‌تواند در زمان انتخابات داشته باشد و تشویش مردم را فراهم آورد یا آنها را گول بزند، می‌پردازد. این همان تلنگری است که صبا گونه با آن از مخاطبان خود می‌خواهد حواسشان را جمع کنند.

نصر درباره این آیتم نمایشی اعتقاد دارد: آقای منظم بیشتر از مشکلات مردم مانند ترافیک و معضلات اجتماعی که در سطح جامعه وجود دارد، می‌پرسد و من هم جواب می‌دهم. البته برای قشنگ شدن کار از فی‌البداهه هم استفاده می‌کنیم که البته در حین این بداهه گویی‌ها و صحبت‌ها، خط‌قرمز رسانه را رعایت می‌کنیم.

این هنرمند با بیان این که صباگونه یک برنامه متفاوت سیاسی است، ادامه داد: از آنجا‌که بیشتر کارهای سیاسی خشک و جدی است، بیان مطالب سیاسی به صورت طنز کار را زیباتر می‌کند. اصولا شنونده با شنیدن این نوع برنامه‌ها احساس خوشایندی پیدا و مطالب را پیگیری می‌کند.

صبا گونه و نقدهایی شنیدنی

شاهرخ باقری‌نژاد، نویسنده آیتم کاندیدا و مشاور که سابقه نویسندگی طنز سیاسی را در برنامه «خنده بازار» تلویزیون و «کوی نشاط» رادیو ایران دارد، می‌گوید: در این کاراکتر از فضای انتخابات صحبت می‌شود و متن‌های مختلفی نوشته شده که به صورت طنز و طعنه، نکته‌های جالبی را بیان می‌کند.

او تصریح می‌کند: البته انتقادهایی که در این برنامه می‌شود، هم می‌تواند خنده‌دار باشد، هم نکاتی را برای کسانی که می‌خواهند به فضای انتخاباتی وارد شوند، گوشزد می‌کند.

باقری‌نژاد با بیان این که طنز سیاسی، طرفداران و مخالفان خودش را دارد، می‌گوید: مسلما در هر کاری خط قرمز وجود دارد، اما در بیان طنز سیاسی خط‌قرمزهایی که در کارهای معمولی هست، دیده نمی‌شود.

زهره زمانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها