زندگی در سلامت کامل آرزوی هر فرد و جامعه‌ای است و این جز با تلاش همه افراد جامعه ممکن نیست. حتی اگر فردی به طور کامل نکات بهداشتی را رعایت کند و از نزدیک شدن به فرد بیمار بپرهیزد، ممکن است از فردی بظاهر سالم که فقط ناقل بیماری است، ویروس یا میکروب عفونی را دریافت کند. بنابراین رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل شخصی تا جای ممکن مهم‌ترین لازمه زندگی در جامعه‌ای سالم است. به گفته دکتر کیوان رضوانی، پزشک عمومی، بهار فصل عطسه، سرفه و سایر واکنش‌های حساسیتی است که ممکن است عفونت را انتقال دهد. همچنین در فصل تابستان نیز خطر سرایت بیماری‌های عفونی افزایش می‌یابد. بنابراین رعایت نکات بهداشتی در این موعد سال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۱۳۵۲

چگونه شیوع عفونت‌ها را کاهش دهیم؟

انتقال بیماری‌ها ممکن است از طریق تماس مستقیم، انتقال از طریق هوا، آب و مواد غذایی و نیش حشرات اتفاق افتد. در حالت ایده‌آل می‌توان گفت اگر در چرخه گردش عامل بیماری‌زا در طبیعت وقفه ایجاد شود، بیماری عفونی از بین می‌رود. اما این اتفاق مستلزم توجه همه افراد یک جامعه به سلامت و حفظ بهداشت فردی است.

رعایت نکردن بهداشت شخصی، روبوسی، استفاده از وسایل شخصی مشترک، قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و تابش مستقیم نور خورشید باعث بروز بیماری‌های پوستی می‌شود. عفونت‌هایی مثل زرد زخم و قارچ بیشتر در مناطق گرم و مرطوب دیده می‌شود. در این آب و هوا، سرعت انتقال ویروس‌ها نیز بیشتر می‌شود. دهان یکی از راه‌های انتقال سریع میکروب‌ها و ویروس‌ها به داخل بدن است. ممکن است هنگام روبوسی، ویروسی عفونی از طریق بزاق آلوده وارد دهان و بلافاصله از راه گلو وارد بدن شود. این عوامل عفونی ممکن است علاوه بر گلو و مجاری تنفسی، حتی لثه را آلوده کنند و مشکلاتی برای دهان و دندان به وجود آورند.

بیماری‌های به‌ظاهر ساده

معمولا عفونت‌های گوارشی که مهم‌ترین آنها عفونت‌های انگلی است، در تابستان به اوج می‌رسد. علائم عفونت‌های ویروسی گوارشی شدید اسهال، استفراغ، تب خفیف و ضعف است. برای پیشگیری از این موارد توصیه به شست‌وشوی مکرر دست‌ها بخصوص در کودکان می‌شود.

این عفونت‌ها با مصرف سبزیجات و میوه‌های نوبرانه نیز شیوع پیدا می‌کند. سبزیجات، عفونت‌های شدید ایجاد می‌کنند و سال گذشته حتی چند مورد وبا در شهرهای بزرگ نیز گزارش شده است. برای پیشگیری از چنین عفونت‌هایی کافی است میوه‌ها و سبزیجات با آب و مقدار زیادی نمک شست‌وشو داده شوند و به استفاده از مواد شوینده شیمیایی که خود ضررهایی دارند نیاز نیست. علاوه بر این، عفونت‌های تنفسی یا ویروس‌هایی که باعث عفونت تنفسی می‌شوند، از جمله بیماری‌های قابل انتقال است. در این بیماری ابتدا علائم شبیه سرماخوردگی همراه تب و تنگی نفس‌های خفیف بروز پیدا می‌کند و در این حالت لازم است فرد به پزشک مراجعه کند. از طرفی برخلاف تصور بسیاری که احساس می‌کنند این موعد، زمان شیوع بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا نیست، اما به دلیل نوسانات هوایی (سرد و گرم شدن ناگهانی هوا) در این فصل زیاد با این بیماری روبه‌رو می‌شویم.

کدام بیماری‌ها واگیردار است؟

بیماری‌های مسری یا واگیردار، بیماری‌هایی هستند که از راه‌های مختلف از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این راه‌ها ممکن است بر اثر تماس فیزیکی، تماس غیرمستقیم با ترشحات بدن فرد آلوده یا استفاده از وسایل مشترک باشد. بیماری‌های واگیر گاهی مستقیم و از طریق هوا و هنگام عطسه یا سرفه عفونی سرایت می‌کنند. بیماری‌های سل، برونشیت، دیفتری، خروسک، سیاه سرفه و... از این نوع هستند. بعضی بیماری‌ها نیز از طریق عوامل بیماری‌زا مثل حشرات ناقل منتقل می‌شوند. این بیماری‌ها شامل مالاریا، مننژیت، کزاز، تب زرد و... است که معمولا در مناطق گرمسیری شایع هستند.

از میان بیماری‌های پوستی نیز بیماری‌های عفونی و میکروبی واگیردار هستند، اما بیماری‌های پوستی مثل اگزما، آکنه و سرطان‌های پوستی واگیردار نیستند.

از عفونت‌های پوستی پیشگیری کنید

پیشگیری از بیماری‌های پوستی به مراتب ساده‌تر از درمان آنهاست. اما باید به این مورد هم توجه داشت که گاهی اوقات انتقال انواع بیماری‌ها از طریق پوست نیز ساده‌تر از آن است که تصور می‌کنید. بخصوص در مورد کسانی که دچار نقص ایمنی هستند، احتمال بروز عفونت‌های پوستی بیشتر می‌شود.

احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی که قارچ‌های پوستی نوع رایج آن است در مکان‌های عمومی بیشتر است. همچنین استفاده نکردن از لوازم بهداشتی شخصی این احتمال را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال استفاده از ناخنگیر مشترک احتمال ابتلا به قارچ ناخن را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از حوله مشترک برای خشک کردن دست‌ها و صورت ممکن است باعث بروز عوارض پوستی در بعضی افراد شود. در مواردی ممکن است افراد به زگیل یا عارضه پوستی که روی دست یا پا ظاهر شده است، اهمیت ندهند و حتی مرتب روی خشک شده عارضه را لمس کنند. در این شرایط نه‌تنها عارضه عفونت بیشتری پیدا می‌کند، بلکه به قسمت‌های دیگر بدن نیز سرایت می‌کند. بنابراین بهتر است عارضه‌ای که به نظر غیرعادی می‌رسد را جدی بگیرید و در اولین فرصت با پزشک در مورد آن مشورت کنید.

بهداشت استخرها را جدی بگیرید

عفونت‌های پوستی در این موعد زمانی کم کم بروز پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال با گرایش به استخر رفتن، احتمال بروز عفونت‌های پوستی بیشتر می‌شود. این عفونت‌ها معمولا در ساده‌ترین حالت، عفونت‌های قارچی است که در بسیاری از استخرها که حتی ظاهر آنها تمیز و مرتب است، ایجاد می‌شود. بسیاری از استخرها آب آلوده دارند و میزان کلر مناسبی در آنها استفاده نمی‌شود. شنا کردن در این آّب‌ها، هم واکنش‌های حساسیتی و هم عفونت‌های قارچی ایجاد می‌کند. این عفونت‌ها با علائمی مثل پوسته ریزی، خارش زیاد و قارچ لابه‌لای چین‌های پوستی بروز پیدا می‌کند. احتمال عفونت‌های گوش و مجاری تنفسی هم در استخر بالاست. بهترین اقدام این است که بلافاصله بعد از استخر فرد دوش بگیرد. البته این عفونت‌های پوستی است که می‌توان آنها را قبل از ظاهر شدن روی پوست با دوش گرفتن از بین برد. عفونت‌های داخلی معمولا حساس‌تر هستند و بسرعت منتقل می‌شوند. استفاده از گوشی برای گوش و پوشاندن سوراخ بینی و عینک مناسب بخصوص برای افراد حساس و کودکان می‌تواند از بروز عفونت‌های داخلی جلوگیری کند. علاوه بر احتمال آلوده بودن آب استخر، دمپایی یا سایر وسایل مشترکی که استفاده می‌شود ممکن است جایی برای انتقال آلودگی و قارچ‌های پوستی باشد و می‌توان از دمپایی شخصی استفاده کرد.

سپیده شعرباف

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها