نگاهی به رویداد مالی سیملس 2017 در دبی

آرامش قبل از تـوفان

نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و رویدادها مثل موجی است که با خودش محتوای زیادی به همراه می‌آورد. رویدادها در زمینه فناوری‌های مالی در سال‌های گذشته خیلی مهم بوده‌اند.
کد خبر: ۱۰۳۰۸۶۶
آرامش قبل از تـوفان

در ایران هم ولع زیادی برای برگزاری رویدادهایی در زمینه‌های مالی وجود دارد. دلیل آن هم طبیعی است؛ فعلا در حوزه‌های مالی، پولی، بانکی، پرداختی و این اواخر فین‌تک پول وجود دارد، به همین دلیل شرکت‌‌های زیادی در این زمینه شکل گرفته است.

این شرکت‌ها هم به جاهایی احتیاج دارند که به صورت پیوسته خودشان را نشان دهند و جلوی دید باشند. به همین علت رویدادها و رسانه‌های زیادی در زمینه فناوری‌های مالی وجود دارد. در دنیا در رویدادهایی مثل سبیت، جیتکس، کنگره موبایل، CES و نمایشگاه‌های دیگر فناوری حتما بخش‌هایی از آن به فین‌تک و فناوری‌های مالی اختصاص دارد. علاوه بر این نمایشگاه‌های تخصصی هم وجود دارد. در چند سال گذشته رویداد تراستک (کارتس سابق) و سیملس (کارت و پرداخت خاورمیانه) بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته است، هرچند به نظر می‌رسد رویدادهایی مثل Money20/20 احتمالا در آینده نزدیک جای این رویدادها را خواهند گرفت.

نزدیک‌ترین رویداد به ما از نظر جغرافیایی رویداد سیملس است. این رویداد نزدیک به 20 سال است که در دبی برگزار می‌شود و چندسالی می‌شود که شرکت‌هایی از ایران هم در آن حضور دارند. معمولا مهم‌ترین برندهای فناوری‌های پرداخت از آمریکا و اروپا هم در این رویداد شرکت می‌کنند و حضور شرکت‌های ایرانی فرصتی مغتنم برای معرفی ایران به دنیاست. امسال در بخش‌های محتوایی مثل پنل‌ها و سخنرانی‌ها هم چند نفری از ایران حضور داشتند.

نکته جالبی که در این رویدادها معمولا توی ذوق می‌زند، نشناختن ایران است. بسیاری از کسانی که از نظر جغرافیایی با ما فاصله دارند شناختی از ایران ندارند. برخی از آنها باور نمی‌کنند که فناوری‌هایی مثل تلفن همراه در ایران به این اندازه رشد کرده است.

زمستان در راه است

رشد استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای چابک، بسیاری را به هراس انداخته است. البته هنوز پایه‌های بانک‌ها سفت است و به نظر می‌رسد بیدی نیستند که با این بادها بلرزند؛ منتها بانک‌ها باهوش هستند. فهمیدند در همیشه بر همین پاشنه نمی‌چرخد. سیملس هم تا پیش از این عنوانش کارت و پرداخت بود. همین واژه کارت در عنوان یک رویداد نقطه ضعفی برای آن است، چون به نظر می‌رسد اهمیت و نفوذ کارت در فناوری‌های بانکداری و پرداخت هرروز کمتر می‌شود. با اوج گرفتن تلفن همراه و ابزارهایی مثل اپل‌پی، سامسونگ‌پی و اندرویدپی احتمالا کارت در آینده نزدیک نقش کمتری خواهد داشت. به همین دلیل این رویداد از سال گذشته تصمیم گرفت نامش را تغییر دهد و از نظر مفهومی هم سیملس را نقطه تلاقی سه مفهوم پرداخت، تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی
تعریف کرد.

پیش از این در کلیک درباره مفهوم POS 2.0 نوشته و مفصل درباره این مفهوم توضیح داده بودیم. اگر بخواهیم فقط از واژه‌های مهمی که در این رویداد درباره آنها صحبت شده بگوییم می‌شود به اینها اشاره کرد: فین‌تک، راه‌های جدید پرداخت، ابزارهای پوشیدنی، پرداخت‌های نفربه‌نفر، تجربه کاربری، بیگ دیتا، کانال‌های یکپارچه یا omnichannel، زنجیره تامین 2.0، انقلاب بانکداری دیجیتال و زنجیره بلوک. شاید هیجان‌انگیزترین واژه این روزهای فناوری‌های مالی هم زنجیره بلوک باشد. این روزها رویدادهای تخصصی فراوانی در زمینه زنجیره بلوک و بیت‌کوین و مفاهیم مرتبط با آن در دنیا برگزار می‌شود. به دلیل تنوعی که این رویداد داشت نتوانسته بودند خیلی در مفاهیم جذابی مثل زنجیره بلوک عمیق شوند. منتها همین توجه آنها نشان می‌دهد در آینده نزدیک احتمالا فناوری‌های پرداخت تغییر فراوانی خواهد کرد و منطق آن‌گونه که فکر می‌کنیم جلو نمی‌رود.

آفت محصول‌زدگی

مهم‌ترین نکته رویداها فعلا دید و بازدیدهاست. در روزهای عادی اگر بخواهیم کسی را ببینیم زمان زیادی طول می‌کشد و به دلیل مشغله‌ها صحبت کردن رودررو سخت است. منتها رویداد‌ها این فرصت را می‌دهند که در زمانی محدود با حجم زیادی از افراد مرتبط دیدار کنیم. با وجود رشد فناوری‌های ارتباطی هنوز ارتباط چهره‌به‌چهره مهم‌ترین و اثربخش‌ترین راه ارتباطی است. این رویداد هم این ویژگی را داشت و شرکت‌های ایرانی حاضر از این راضی بودند.

منتها این رویداد مثل خیلی از رویدادهایی که مورد توجه بخش‌های بازاریابی و فروش شرکت‌ها قرار می‌گیرد دچار آفت «محصول‌زدگی» بود. سال‌های قبل که هنوز فناوری‌های بانکداری و پرداخت به بلوغ امروز نرسیده بود، بیشتر شرکت‌ها فناوری‌های هیجان‌انگیزی ارائه می‌کردند؛ مثل کارهایی که این روزها برخی شرکت‌ها در زمینه‌هایی مثل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، دِرون‌ها و ربات‌ها، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و چیزهایی مثل آن ارائه می‌کنند. منتها فناوری‌های پرداخت این روزها به بلوغ رسیده و شاهد تغییرات شگرف نیستیم.

این روال رشد است، کسب‌وکارهای مختلف با هیجان نوآوری‌هایشان را ارائه می‌کنند، برخی مورد توجه قرار می‌گیرند و این شانس را پیدا می‌کنند که زنده بمانند و برخی از اقبال کمتری برخوردارند و به زباله‌دانی تاریخ می‌روند. بعد از این‌که یک روش جواب داد، بقیه سعی می‌کنند از روی آن کپی کنند. این می‌شود که به مرور همه شرکت‌ها شبیه هم‌ می‌شوند تا زمانی که یک انقلاب تازه رخ دهد. الان ما در روزهای آرامش قبل از توفان قرار داریم. این نمایشگاه نشان داد بزودی روزهای سختی در انتظار فناوری‌های بانکی و پرداختی خواهد بود. فعلا همه چیز امن و امان است، اما آینده این طور باقی نمی‌ماند.

خوب، بد، زشت

قبل از نوشتن این رویداد، مجبور شدم برای باز کردن یک حساب ساده به شعبه یکی از بانک‌های خصوصی بروم. تقریبا نزدیک به دو ساعت وقت من تلف شد که در صف بمانم و بعد هم فرم‌هایی را پر کنم که تا امروز بارها آن را پر کرده‌ام. حتی در همان زمانی که داشتم فرم‌ها را پر می‌کردم مجبور بودم فرم‌های مختلفی را پر کنم که اطلاعات تقریبا ثابتی را از من می‌خواست.

این در حالی است که امروز تقریبا برای عضو شدن در بیشتر سرویس‌ها می‌توانیم از همان اکانتی استفاده کنیم که در جاهایی مثل لینکدین، گوگل یا فیسبوک داریم. برخی ممکن است ایراد بگیرند که امنیت ایجاب می‌کند که چنین روال‌های بی‌محتوایی را داشته باشیم. واقعیت این است که علت این کندی امنیت نیست. امنیت فقط یک بهانه است. آرامش حاکم بر رویداد سیملس 2017 خبر از توفانی داد که در راه است. البته اگر سمت بانک‌ها باشید ماجرا جور دیگری است: زمستان در راه است!

-

رضا قربانی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها