درحالی که هنوز آثار سیلاب‌های هفته گذشته و هفته‌های پیشتر در برخی استان‌های کشور، زدوده نشده و به طور مثال مفقودشدگان سیل هفته گذشته لردگان چهارمحال و بختیاری پیدا نشده‌اند، سازمان هواشناسی کشور از احتمال وقوع سیلاب ناگهانی در ده استان کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۹۷۵۲

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز گذشته سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه‌ای از احتمال وقوع سیلاب ناگهانی در مسیل‌ها و رودخانه‌های ده استان کشور خبر داد.

در اطلاعیه سازمان هواشناسی تاکید شده که بارش باران همراه با رعد و برق گاهی وزش باد شدید تا اواسط امروز (شنبه 23 اردیبهشت)، برای نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، مناطق مرکزی و شمالی اصفهان، غرب یزد، مناطق مرکزی کرمان، شمال هرمزگان، نیمه ‌جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق قزوین، تهران و البرز پیش‌بینی می‌شود؛ بنابراین احتمال جاری شدن سیلاب ناگهانی در مسیل‌ها و رودخانه‌ها و احتمال وقوع صاعقه وجود دارد. از این‌رو توصیه می‌شود برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی تمهیدات لازم به‌کار گرفته شود.

البته براساس گزارش سازمان هواشناسی، رشد ابرهای جوششی، توفان تندری و بارش‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و غرب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب اصفهان از روز گذشته آغاز شده است.

هشدار مدیریت بحران

در همین حال سازمان مدیریت بحران نیز درباره احتمال آب گرفتگی معابر و بالا آمدن سطح رودخانه‌ها در برخی استان‌های کشور هشدار داد و خطاب به مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور اعلام کرد: بارش باران همراه با رعد و برق گاهی وزش باد شدید با احتمال آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و مسیل‌ها در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین و با شدت کمتر در کردستان تا امروز (شنبه) پیش‌بینی می‌شود. از این‌رو توصیه می‌شود برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی تمهیدات لازم به‌کار گرفته شود.

در این اطلاعیه همچنین از مدیران کل مدیریت بحران استان‌ها خواسته شده است که بلادرنگ با صدور پیش‌آگاهی از طریق رسانه‌های محلی، هموطنان ساکن در مناطق تحت تاثیر خصوصا کشاورزان، دامداران، عشایر و حاشیه‌نشین‌های رودخانه‌ها را از وقوع این سیلاب آگاه کنند تا رعایت اصول ایمنی در همه موارد صورت گیرد.

بارش باران و کاهش دما

از سوی دیگر، امیر سرکرده، کارشناس هواشناسی با اشاره به این‌که بارش باران و کاهش دما، دو پدیده مهم این روزهای هوای مناطق مختلف کشور است، گفت: برای امروز و فردا (یکشنبه) گرچه برای غرب کشور بارش زیادی نداریم، اما در مقابل بیشتر بارش‌ها در مناطق مرکزی و شرقی کشور متمرکز است و پیش‌بینی می‌شود با کاهش دما در این مناطق مواجه شویم که تا 15 درجه برای مناطق شمالی و غربی کشور اتفاق می‌افتد.

محمد اصغری، دیگر کارشناس هواشناسی نیز در این خصوص گفت: باتوجه به بارندگی‌های بسیار خوب انتظار داریم بر شدت آنها در مناطق شمال و غرب کشور افزوده شود و کاهش محسوس دما داشته باشیم.

به گفته وی، براین اساس، استان‌های آذربایجان شرق و غربی، زنجان و قزوین بارش‌های نسبتا قابل توجهی خواهند داشت و همچنین در بخش‌هایی از جنوب شرق کشور سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر پیش‌بینی می‌شود. این مناطق شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و شرق فارس می‌شود.

به گفته اصغری، انتظار می‌رود ابرهای باران‌زا، استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، مرکزی و تهران را دربر بگیرند و امروز همین شرایط استمرار خواهد داشت، ضمن این‌که آب‌های جنوبی کشور هم مواج خواهند بود.

کارشناس هواشناسی با بیان این‌که از عصر امروز ناپایداری‌های جوی شرق و شمال شرق کشور را دربرگیرد و استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان باید منتظر بارندگی‌های نسبتا خوبی باشند، افزود: به علت بارش‌های خوب روند کاهش دما تا فردا یکشنبه ادامه خواهد داشت، اما از روز دوشنبه هوا دوباره گرم خواهد شد.

احتمال آبگرفتگی معابرعمومی در البرز

در همین زمینه مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان درباره احتمال وقوع آبگرفتگی معابر عمومی هشدار داد.

وی با اشاره به این‌که این سامانه تا فردا (یکشنبه) آسمان استان بویژه ارتفاعات شمالی و شمال شرق را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به پیامدهای این سامانه اشاره کرد و افزود: بر اثر فعالیت این سامانه آسمان استان نیمه‌ابری تا ابری همراه با رگبار باران، رعدوبرق و گاهی وزش باد شدید خواهد بود. همچنین در برخی مناطق احتمال آبگرفتگی معابر عمومی وجود دارد.

وی با اشاره به بالا آمدن سطح آب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و دائمی استان، عنوان کرد: کاهش دید افقی، لغزندگی و اختلال تردد در محورهای کوهستانی استان پیش‌بینی می‌شود، از همین رو از فرمانداران درخواست می‌شود تمهیدات لازم را برای مقابله با هرگونه حادثه و خسارت احتمالی به‌کارگرفته و در صورت نیاز با صدور اطلاعیه از طریق گوناگون و بویژه رسانه‌های استانی هموطنان ساکن در این مناطق بخصوص کشاورزان، دامداران و عشایر را مطلع کرده تا با رعایت اصول ایمنی از خسارات احتمالی بکاهند.

احتمال وقوع سیلاب دراردبیل

علی دولتی‌مهر، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل نیز ضمن هشدار نسبت به وقوع سیلاب در این استان گفت: سامانه جدید بارشی وارد استان اردبیل شده است که موجب سرریز شدن رودخانه‌ها و حوزه‌های آبخیز خواهد شد و در نتیجه تدارک و تمهیدات لازم ضروری است و بویژه کشاورزان نیز باید تمهیدات حفاظتی لازم را برای مزارع و باغات بیندیشند.

کاهش 15 تا 18 درجه‌ای دما در گلستان

از گلستان هم خبر می‌رسد که هوای این استان پس از یک روز گرم (روز پنجشنبه گذشته دمای هوا در برخی نقاط به بالای 40 درجه رسید که این گرما در اردیبهشت بی‌سابقه بود) از روز گذشته بین 15 تا 18 درجه کاهش یافته است.

تغییرات جوی اما در استان مازندران طی روز پنجشنبه گذشته با وزش توفانی با شدت 72 کیلومتر بر ساعت (در برخی نقاط از جمله رامسر) همراه بود.

ادامه عملیات جست‌وجو برای بانوان مفقود سیل لردگان

احتمال بارش‌های شدید سیلاب‌زا درحالی است که تازه خسارات سیل هفته گذشته درحال آشکارشدن است. به عنوان مثال عبدالحسین نامور، رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیل و تگرگ اوایل هفته جاری 64 میلیارد و 971 میلیون ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت زد.

بر همین اساس قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: عملیات جست‌وجو برای بانوان مفقود سیل روستای سیدمحمد لردگان همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این‌که طی هماهنگی‌های انجام شده چهار بیل میکانیکی برای برداشتن گل و لای به منطقه روستا ارسال شده است، افزود: هم‌اکنون نیرو‌های امدادی همراه اهالی روستای سید محمد و برخی روستاهای دیگر در حال جست‌وجو برای یافتن مفقودان سیل روستای سیدمحمد هستند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها