تحرکات نظامی گسترده آمریکا، انگلیس و اردن در طول مرزهای جنوبی استان‌های سویدا و درعا و احتمال آغاز درگیری‌ها در طول مرزهای مشترک اردن ـ سوریه نگرانی‌هایی تازه در منطقه ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۸۸۳۵

از روز یکشنبه گذشته رزمایشی مشترک تحت عنوان «شیر آماده» در اردن با مشارکت 7400 نظامی از 21 کشور و حضور دو بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا شروع شده است. هدف از این رزمایش در ظاهر «مبارزه با تروریسم» عنوان شده است، اما نحوه بسیج نیروها و آرایش نظامی‌شان چنین هدفی را نشان نمی‌دهد. در این رزمایش کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، هلند، یونان، لهستان، استرالیا، ژاپن، پاکستان، عربستان، مصر، عراق، لبنان، قطر، امارات، بحرین، کویت، کنیا و نمایندگانی از ناتو شرکت دارند.

تحرکات مشکوک نظامی

روزنامه رای الیوم در گزارشی با اشاره به این تحرکات نوشت: خبرهایی حاکی از تجمع نیروهای نظامی آمریکا، انگلیس و اردن در طول مرزهای جنوبی دو استان سویدا و درعا از منطقه «تل شهاب» تا گذرگاه نصیب، منطقه الرمثا و خربه عواد و استقرار گردان‌هایی از تانک‌های انگلیسی مدل «چلنجر» می‌رسد. علاوه بر این 2300 نیروی مسلح، چند فروندبالگرد مدل «کبرا» و «بلک هاوک» و نزدیک به 4000 نیروی مسلح که در اردن آموزش دیده‌اند، در منطقه التنف در داخل مرزهای سوریه مستقر شده‌اند.

شبکه خبری المیادین نیز با ارائه گزارشی دراین باره اعلام کرد، توپخانه‌های اردن با بسیج گردان‌های توپخانه‌ای سنگین و پهپادهای هرمس آمریکایی برای نیروهایی که قرار است وارد صحرای اردن شوند، آماده شده‌اند و علاوه بر این یک گروه از نیروهای هوایی آمریکا با همراهی جنگنده‌های هلندی و بحرینی از پایگاه الازرق پوشش هوایی لازم برای نیروهای پیاده نظام را فراهم خواهند کرد. در همین حال روزنامه «الغد» چاپ اردن به نقل از برخی منابع رسمی نوشت،‌ موضعگیری اردن در مورد سیاست دفاع از داخل خاک سوریه بدون نیاز به دخالت نظامی ثابت است و امنیت و ثبات مرزها اولویت اردن است. این درحالی است که چند روز پیش ولید المعلم وزیر خارجه سوریه گفته بود: «کشورم هر نیروی اردنی را که وارد خاک سوریه شود، دشمن تلقی خواهد کرد.»

اردن نقشی در توافق‌نامه آستانه 4 نداشت و بنابراین هرگونه دخالت نظامی این کشور در خاک سوریه غیرقانونی و بدون مجوز تلقی خواهد شد.

به گزارش المیادین، سوریه و تمامی هم‌پیمانانش از نزدیک تلاش‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای حضور در مرزهای اردن را رصد می‌کنند و تحرکات نیروهای آمریکایی، انگلیسی و اردنی به سمت سوریه تحت نظر است.

پوششی برای نفوذ

منابع سوری معتقدند رزمایش آمریکا و هم‌پیمانانش در اردن مشکوک بوده و برای سرپوش نهادن بر طرح نفوذ به اراضی سوریه است.

به گفته آنها، این رزمایش درحقیقت پوششی برای گردآوری نیروهای مختلف آمریکایی، غربی و عربی در پایگاه الازرق در اردن است. این تعداد نیروی مسلح برای اجرای طرح کمربند امنیتی آماده شده‌اند که چیزی فراتر از طرح‌های اشغالگری نیست.

اردن یکی از کشورهایی است که اتباعش بیشترین حضور را در بین گروه‌های تروریستی داشته‌اند و ابومصعب الزرقاوی اردنی‌تبار در زمان حیاتش یکی از رهبران اصلی القاعده در غرب آسیا به شمار می‌رفت که برای نخستین بار به همراه پیروان گمراهش در عراق انواع انفجارهای تروریستی و عملیات انتحاری علیه مراقد ائمه شیعیان را ترتیب داد. به همین دلیل برگزاری رزمایش «شیر آماده» در اردن و مشارکت نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا و شماری از کشورهای غربی در آن می‌تواند زنگ خطری در حاشیه مرزهای سوریه تلقی شده و در صورت متوقف نشدن، بستری مخرب را برای سوءاستفاده دشمنان و کنشگران مخرب منطقه‌ای فراهم کند.

کارشکنی غربی‌ها

رزمایش مشکوک اردن در مرزهای سوریه درحالی برگزار می‌شود که به دنبال توافق آستانه 4 دورتازه‌ای از آرامش به سوریه بازگشته است. به دنبال این آرامش، روسیه بر آن شد تا توافق‌نامه آستانه 4 را برای ثبت بین‌المللی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرد، اما کشورهای غربی با کارشکنی خود مانع تصویب قطعنامه‌ای دراین باره شدند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، روسیه، ایران دو هم‌پیمان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و ترکیه که از مخالفان حمایت می‌کند، یادداشت تفاهمی را در زمینه ایجاد چهار منطقه «کاهش تنش» در سوریه امضا کردند که با هدف تقویت آتش‌بس، ایجاد منطقه پرواز ممنوع و ایجاد فرصت برای کمک‌رسانی‌هاست. روسیه جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت داد که در آن از تمامی طرف‌ها خواسته شده بود به بندهای مربوط به مناطق «کاهش تنش» پایبند بمانند، اما دیپلمات‌های غربی با بهانه‌تراشی‌های گوناگون با پیش‌نویس قطعنامه روسیه مخالفت کردند.

در تحولی دیگر مربوط به سوریه، امروز قرار است رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش در واشنگتن دیدار کرده و تلاش‌ها در زمینه «کاهش تنش» و ارائه کمک‌های بشردوستانه به ملت سوریه را بررسی کنند. روز پنجشنبه گذشته، چهارمین دور مذاکرات سوریه در آستانه به پایان رسید و سند ایجاد مناطق کاهش تنش که پیشنهاد روسیه بود، بین کشورهای تضمین‌کننده آن؛ ایران، ترکیه و روسیه امضا شد. براساس این سند، پنج منطقه در سوریه به عنوان منطقه کاهش تنش معرفی شده و تمامی عملیات ارتش سوریه و نیروی هوای روسیه از ابتدای روز شنبه متوقف ‌شد. روز گذشته دفتر استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد قرار است دور جدید مذاکرات صلح سوریه تحت نظارت سازمان ملل ظرف چند روز آینده یعنی 16 می ‌(26 اردیبهشت) در ژنو از سرگرفته شود. این ششمین دور از مذاکرات صلح سوریه در ژنو خواهد بود؛ مذاکراتی که تاکنون هیچ نتیجه ملموسی دربر نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها