عملیات امدادرسانی به کارگران محبوس معدن یورت درحالی وارد ششمین روز خود شده که هنوز از سرنوشت 13 کارگر مفقود خبری در دست نیست. در حادثه انفجار معدن یورت به دلیل نشت گاز و اتصالی یکی از دستگاه‌ها که روز چهارشنبه گذشته رخ داد، در مجموع 35 کارگر در معدن گرفتار شدند که امدادگران پس از حفر تونل‌های فرعی، پیکر 22 نفر از آنها را خارج کردند و تحویل خانواده‌هایشان دادند. این درحالی است که به دلیل نشت گاز شدید و حجم بالای ریزش دیواره‌های تونل، امیدها برای زنده بودن کارگران محبوس کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۰۲۷۹۷۰

به گزارش جام‌جم، عملیات امدادرسانی درحالی ادامه دارد که صبح دیروز، رئیس‌جمهور برای بررسی روند امدادرسانی در معدن یورت به آزادشهر گلستان سفر کرد و در جمع معدنچیان و خانواده حادثه‌دیده‌ها گفت: «به وزیر کار دستور دادم وضع بیمه و حقوق عقب‌افتاده تک‌تک کارگران را دنبال کند و هر ماه گزارش دهد تا مشکلات حل و فصل شود. به وزیر مسکن و شهرسازی هم دستور دادم برای همه آنهایی که در این حادثه جان خود را از دست دادند و خانواده‌هایشان مشکل مسکن دارند، مسکن فراهم شود. امیدوارم گرفتاران در معدن سلامت باشند و زنده خارج شوند.» او با تاکید بر بررسی حادثه و اعلام مقصران آن به مردم، گفت: «چشم ملت در غم کسانی که جان خود را از دست داده‌اند، گریان است. قطعا این حادثه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در کمیته‌ای به مردم اعلام می‌کنیم چه کسانی مقصرند.»

پنج روز پس از انفجار، خانواده کارگران محبوس و جان‌باخته همچنان در محل حادثه حضور دارند. غلامحسین میردار، پدر دو جان‌باخته معدن گفت: «این کارگاه مدار بسته بوده و هیچ راهی برای تهویه نداشته، اما اینان نمی‌خواهند قبول کنند که ضعف در تهویه و ایمنی کارگاه بوده و ایجاد جرقه توسط کارگر را عامل ایجاد انفجار می‌دانند. درصورتی که اگر دستگاه تهویه یا دستگاه میزان گاز موجود را در داخل تونل کار گذاشته بودند، این اتفاق نمی‌افتاد که من سه عزیز (دو پسر و داماد) خود را از دست بدهم. من 70 سال دارم و توانایی کار کردن ندارم، حالا چطور خرج دو عروس و دختر و نوه‌هایم را بدهم؟» برادر یکی از محبوس‌شده‌ها هم گفت: «این معدن تهویه و هواکشی نداشت و برادرم 20 روز پیش از حادثه نشت گاز را گوشزد کرده و گفته بود که کار ما در این معدن شبیه خودکشی است، اما متاسفانه کسی پیگیری نکرد.»

انفجار معدن یورت در دستگاه قضایی نیز درحال پیگیری است. تاکنون پیمانکار و مدیر معدن به دادسرا احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با بیان این‌که مدیر معدن و پیمانکار با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد هستند، گفت: «با وجود داشتن بیمه بازهم قرار وثیقه سنگین برای این افراد صادر شد، چراکه تعداد کشته‌شدگان زیاد است.» هادی هاشمیان افزود: «در مرحله نخست باید منتظر باشیم عملیات امدادرسانی به پایان رسیده و وضعیت محبوس‌شدگان در معدن مشخص شود، سپس با استفاده از کارشناسان رسمی و اعلام نظر و گزارش کمیته حقیقت‌یاب پرونده را پیگیری کنیم.»

به گفته وی، تاکنون تعدادی از اولیای دم و کارگران مجروح به دادسرای آزادشهر مراجعه و شکایت خود را ثبت کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها