انتظار افکارعمومی و کارشناسان از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

مناظره دوم، وزن‌کِشی برنامه‌ها

دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فردا ساعت 30/16، از شبکه یک سیما به‌طور زنده پخش خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۱۰

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، براساس اعلام کمیسیون تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دومین مناظره نامزدها با موضوعات سیاسی و فرهنگی برگزار می‌شود و سیدمصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سیدمصطفی هاشمی‌طبا، شش نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در آن به سوالات مجری برنامه درخصوص موضوعات فرهنگی و سیاسی پاسخ می‌دهند و اجرای مناظره به‌عهده مرتضی حیدری است.

در این میان همواره به نامزدها توصیه شده که برای کمک به مردم در شناخت نامزد اصلح، بر معرفی برنامه‌های خود متمرکز باشند و توضیح دهند که برای حل مشکلات کشور چه برنامه‌هایی دارند.

حال با توجه به این‌که محور مناظره فردا، سیاسی و فرهنگی است سوال اینجاست که نامزدها در چه بخش‌هایی در این دو حوزه باید به شفاف‌سازی مواضع خود بپردازند.

نامزدها نسبت خود را با رهبری، مجلس و مردم مشخص کنند

احمد توکلی در همین زمینه در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که نامزدها باید در مناظره نسبت خود را با مجلس، رهبری و مردم مشخص کرده و توضیح دهند، اظهار کرد: نامزدها باید میزان احترام به قانون را تصریح و نحوه تسلیم لوایح به مجلس را روشن کنند که اطلاعات پشتیبان را ارائه می‌کنند یا مثل همه دولت‌ها می‌گویند حاوی مواد است.

وی با اشاره به این‌که نامزدها طبیعتا باید از مصوبات مجلس تبعیت کنند، گفت: در مورد جلب آرای نمایندگان نیز باید نامزدها مشخص کنند که آیا سراغ وعده و امتیاز دادن به نمایندگان خواهند رفت یا بی‌طرفانه با همه نمایندگان برخورد می‌کنند.

توکلی ادامه داد: نامزدها باید مشخص کنند چه رابطه‌ای با رهبری برقرار می‌کنند، روسای جمهور باید مقابل رهبری به تعبیری گوش و زبان باشند، به این معنی که آنها در مورد هر موضوعی نظری دارند، درصورتی که نظر روسای جمهور و رهبری متفاوت باشد، اشکال ندارد، اما درنهایت اگر تفاهمی صورت نگرفت و رهبری بر اجرای موضوعی تاکید داشتند، روسای جمهور باید خود را موظف به اجرا بدانند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر روشن کردن نوع رابطه با مردم از سوی نامزدها گفت: مردم در بسیاری از موارد می‌توانند مشارکت داشته باشند، اگر دولت مردم را برای تعیین سرنوشت محق می‌داند، این حق صرفا نباید در رای‌گیری‌ها باشد؛ بلکه مردم در اداره کشور هم باید تاثیرگذار باشند.

وی افزود: مردم در مورد موضوعات مختلف اظهارنظر می‌کنند، اما در عین حال نباید انتظار داشت تمام صحبت و اظهارات آنها صحیح باشد و برخی مواقع سخنان مردم درست نیست، اما دولت‌ها باید آن را تحمل کنند، همچنین باید اختیارات نهادهای مدنی افزایش یابد.

چگونگی ادامه اجرای برجام

سیدمحمد حسینی، استاد دانشگاه هم گفت: موضوع برجام باید یکی از مباحثی باشد که نامزدها در مناظره سیاسی، به صورت شفاف در مورد آن موضعگیری کنند.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است، ادامه داد: نامزدها باید اعلام کنند که در پسابرجام چه موضعی در جهت پایبندی طرف مقابل به تعهداتش اتخاذ خواهند کرد؛ آیا برای دستیابی به مطالبات و برداشته شدن تحریم‌ها از موضع ضعف برخورد خواهند کرد یا عزتمندانه؟

این استاد دانشگاه، موضوع مقاومت در منطقه را یکی دیگر از اولویت‌هایی عنوان کرد که نامزدها باید در مورد آن سخن بگویند و ادامه داد: باید بصراحت موضع خود را در این ارتباط بیان کنند که آیا قائل به حمایت از مردم مظلوم عراق، سوریه، یمن و حزب‌الله لبنان هستند یا نگاه دیگری دارند و احتمالا قصد کوتاه آمدن از مواضع اصولی نظام را دارند؟

حسینی در ادامه نوع نگاه به مردم، محرومان جامعه و دیدگاه‌های امام و رهبری در این ارتباط را از اولویت‌های سیاست داخلی عنوان کرد.

وی گفت: نامزدها باید مشخص کنند که در بحث آزادی و قانونمداری صرفا به شعارهای زیبا بسنده خواهند کرد یا در عمل از سعه‌صدر برخوردار بوده و با روحیه نقدپذیری منتقدان را تحمل می‌کنند و اجازه می‌دهند تضارب آرا در کشور باشد.

تاکتیک‌های نامزدها برای پیشبرد استراتژی انقلاب

محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این‌که در مناظره اول نامزدها، برخی مباحث مثل محیط‌زیست به‌صورت سیاسی مطرح شد، گفت: باید در مناظره دوم دید که آیا مباحث سیاسی هم با این جدیت عنوان خواهد شد یا خیر. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود:‌ به ‌نظر می‌رسد نامزدها باید از نظر سیاسی اعلام کنند، چه تاکتیک‌هایی برای پیشبرد استراتژی انقلاب اسلامی درنظر خواهند گرفت.

وی گفت: باید مشخص شود امروز در مسائل سیاسی چه راه‌هایی را رفتیم و در بعد سیاست داخلی وخارجی چقدر موفق عمل کرده‌ایم و آیا سیاست دولت‌ها در این زمینه پاسخگو بوده یا خیر.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این‌که هر یک از نامزد‌ها باید در ارتباط با منطقه، همسایگان، برجام، آمریکا، مساله فلسطین و اتحادیه اروپا اعلام نظر شفاف داشته باشند، عنوان کرد: به‌ نظر می‌رسد در مناظره دوم بهتر است نامزد‌ها به‌طور موشکافانه، برنامه‌ها و نظرات خود را اعلام کنند تا مردم بتوانند از میان نظرات آنها به فرد اصلح رای بدهند.

اهمیت مباحث فرهنگی

با توجه به این‌که یکی دیگر از محورهای مناظره فردا، مباحث فرهنگی است طبیعتا نامزدها در این مبحث نیز به طرح برنامه‌های خود خواهند پرداخت.

سیدمحمد حسینی که سابقه سکانداری وزارت ارشاد را در کارنامه دارد، در همین زمینه به جام‌جم گفت: لازم است نامزدها نگاه خود را به فرهنگ توضیح دهند و بگویند اساسا چه میزان به مقوله فرهنگ بها می‌دهند. وزیر پیشین ارشاد افزود: نامزدها در وهله دوم باید اعلام کنند چقدر به مسئولیت‌های فرهنگی که در اسناد بالادستی مانند قانون اساسی و نقشه مهندسی فرهنگی آمده است، باور دارند. وی اظهار کرد:آیا به تطبیق دیدگاه‌ها و مطالبات امام و رهبری در حوزه فرهنگ و هنر مصمم هستند و چه برنامه‌هایی برای بهبود اوضاع معیشتی اهالی فرهنگ و هنر دارند.

حسینی با بیان این‌که ‌ای کاش یک مناظره به‌طور اختصاصی به مباحث مهم فرهنگی کشور اختصاص می‌یافت تا دیدگاه نامزدها به‌روشنی ارائه شود، افزود: نامزدها باید توضیح دهند برای گسترش فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی فراتر از مرزهای جغرافیایی چه اقداماتی را در اولویت دارند.

وی با بیان این‌که نامزدها باید بگویند چه اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه فرهنگ و هنر در نظر دارند، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود در انتخاب مدیران ارشد در بخش‌های مختلف آیا نگاه فرهنگی آنان مورد توجه هست یا خیر؟

محمدجواد جمالی، نماینده فسا هم با بیان این‌که نامزدها باید در طرح مباحث فرهنگی به ارائه برنامه‌های خود بپردازند، گفت: ‌باید هر یک از نامزدها مشخص کنند چه عاملی منجر به این شده که به اینجا برسیم و چه برنامه‌ای برای حل مشکلات گذشته و پیش‌رو دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها