اخلاق انتخاباتی عامل افزایش امنیت

در بحبوحه برگزاری انتخابات در کشور یکی از محورهایی که همواره مورد تاکید و توجه قرار می‌گیرد رعایت فضای اخلاقی و دوری از تهمت و غیبت در عرصه فعالیت‌های انتخاباتی از سوی نامزدها و ستادها و هواداران آنهاست.
کد خبر: ۱۰۲۵۰۳۹

لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران در گفت‌وگو با جام سیاست ضمن اشاره به این نکته که در نظام جمهوری اسلامی اخلاق اصالت دارد، خاطرنشان کرد در صورتی که اخلاق در جامعه نهادینه شود شرایط برای خودکنترلی و قانونمداری از سوی نامزدهای انتخاباتی و طیف‌های هوادار یا مخالف آنان نیز فراهم می‌شود. مشروح گفت‌وگوی جام‌سیاست با این چهره حزبی را در ادامه بخوانید:

چگونه می‌توان در عرصه انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی نامزدها به گونه‌ای رفتار کنند که فضای سیاسی به سمت خیابانی کردن رقابت‌ها پیش نرود؟

نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی است که اخلاق در آن اصالت دارد و هدف آن رشد و پویایی انسان‌هاست. رشد و پویایی انسان‌ها هم بدون رعایت اخلاق غیرممکن است. اصولا اسلام تلاش می‌کند که افراد از نظر اخلاقی نزد خداوند باتقوا و خودکنترل تربیت شوند تا تضمین اصلی جامعه اخلاق باشد. درست است که جامعه به قانون هم احتیاج دارد، اما قانون بدون اخلاق مثل چرخ بدون روغن است. قاعدتا هیچ جامعه‌ای را صرفا با قانون نمی‌توان اداره کرد. حتما جامعه نیازمند اخلاق و اخلاقی رفتار کردن است. اخلاق اصالت می‌دهد و ارزش‌های انسانی را تقویت می‌کند ما که چنین نظامی داریم طبیعتا در مراحل مختلف هم باید پاسدار این ارزش مهم باشیم. اگر موازین و مسائل اخلاقی در جامعه ما خوب رعایت شود،‌ ناهنجاری‌های اجتماعی به حداقل می‌رسد و روابط اقتصادی، انسانی خواهد شد. ما می‌بینیم در جامعه ما آسیب‌هایی که وجود دارد از بی‌اخلاقی، ‌دروغ، ‌کذب و موارد ضد‌ارزشی است. انتخابات هم مرحله‌ای است که در آن قرار است کارگزاران نظام در حد رئیس‌جمهور برگزیده شوند، بنابراین رئیس‌جمهوری که مجری قانون اساسی است باید خودش پیام‌آور اخلاق باشد و رفتار و حرکت و گفتارش ارزشمدار باشد. به همین خاطر همه کسانی که برای کرسی ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند،‌ اولین الزامشان این است که اخلاق را رعایت کنند. اگر این رعایت از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری مورد توجه جدی قرار گیرد، ‌ستادهای انتخاباتی آنان هم این مساله را رعایت خواهند کرد و چهره مناسبی از برگزاری انتخابات با رعایت اخلاق شکل می‌گیرد. امروز در جوامع غربی که متاسفانه برخی از رفتارها از این جوامع به داخل ایران سرایت کرده است،‌ ما شاهد رفتارهای ضد‌اخلاقی از سوی نامزدها بودیم. در همین انتخابات اخیر آمریکا افتضاحاتی به لحاظ اخلاقی به بار آمد و رقابت‌ها بسیار زننده بود. امیدوارم ما از این مساله بد، عبرت بگیریم و با رعایت اخلاق، یک رقابت سالم را ایجاد کنیم که آثار این انتخابات در حقیقت تقویت ارزش‌های اخلاقی در جامعه‌مان باشد.

رعایت اخلاق انتخاباتی در افزایش امنیت ملی کشور تا چه اندازه موثر است؟

ببینید اصولا در جامعه‌ای که هنجارها و ارزش‌ها قوی باشد و مردم به اصول مقید باشند و عموم آنها اخلاق را رعایت کنند، زمینه فراهم خواهد شد که فضا برای اقدامات ضداخلاقی و افراد خلافکار ناامن شود. در چنین صورتی امنیت اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین هم سرمایه اجتماعی و هم آرامش روند رو به رشدی را پیدا خواهد کرد. وقتی بین مردم اعتماد وجود دارد و نسبت به همدیگر احترام می‌گذارند و خلافکاری را به عنوان یک رفتار غیراخلاقی و ضد‌ارزشی قلمداد می‌کنند،‌ این باعث می‌شود که کشور به سمت امنیت برود. امروز در کشور آنجایی که اصالت قانونمداری و سلوک اخلاقی وجود دارد ما ناهنجاری نداریم، اما اگر اخلاق نباشد بسیاری رذایل اخلاقی مثل دزدی، بی‌عفتی، موادمخدر،‌ ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران نیز در سطح جامعه پراکنده می‌شود، ولی اگر جامعه اخلاق‌مدار باشد یقیننا خودکنترلی، تقوا و انسانیت نیز از آثار آن خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها